Jotun Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Som topic sier. Hadde en diskusjon. Skattlegges en fisker for den gratis maten han får når han er ombord på jobb? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Neppe, jeg vil tro det regnes som kost og losji som på tjenestereise, og det skatter man ikke av om det ikke gir et monetært overskudd. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Vi på platform skatter for den gratis maten. Men tror ikke sjømenn gjør det. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Vi på platform skatter for den gratis maten. Men tror ikke sjømenn gjør det. Jeg vil tippe det er forskjellen på "fast arbeidsplass" og "kost ved reise i tjenesten". Her er dog skatteetatens mening om saken: http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO Sjøfolk Som skattefri inntekt regnes ytelser til sjøfolk i form av verdien av fritt opphold om bord, med unntak for fri kost når skipet befinner seg på norsk sokkel og arbeidstaker har samlet personinntekt på over NOK 600 000. Med andre ord - du må skatte av kosten når skipet befinner seg på norsk sokkel. Ser også ut som du slipper skatt av kosten på oljeplatformen om totalinntekten din er under 600 000? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Sjøfolk og offshore folk er ikke det samme. Men da er det greit. Fisker i nordsjøen må altså skatte for maten han får. Takk for funnet. Lette litt, men gav fort opp Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Sjøfolk og offshore folk er ikke det samme. Hvis du trykker på linken, får du opp også om "offshore-installasjoner" - og der er samme 600 000-grense nevnt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Oki. Eg var bare ute på to turer i sommer og skatte måtte eg. Var et bra stykke fra 600k for å si det slik Mulig det blir fikset på selvangivelsen da. Endret 3. mars 2009 av Jotun Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Godt mulig, og hvis ikke ville jeg sjekket opp mulighetene til å selv fikse det ved korreksjon i selvangivelsen. Regner dog med det er totallønnen for året som gjelder - det vil si om du har totalt skattbar inntekt på 600. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Ja seff. Student. Så.... Er en stund siden eg måtte skatte for fri kost for å si det slik Takk for gode svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå