voluz Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hei! Ble nettopp påkjørt mens jeg var inne på butikken. Har fått en pen bulk i fangeren foran. Heldigvis hadde den ansvarlige lagt igjen en lapp på frontruta + at et vitne hadde tatt bilnummeret hans i tilfelle det var falsk info han hadde lagt igjen. Hvordan går jeg frem nå? Må vi møtes og fylle ut skademelding? What to do? Lenke til kommentar
pululf Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hva gjorde du med bilen INNE i butikken? Lenke til kommentar
voluz Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Hva gjorde du med bilen INNE i butikken? Haha... jeg var på butikken, bilen stod ensom og forlatt utenfor. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hva gjorde du med bilen INNE i butikken? Haha... jeg var på butikken, bilen stod ensom og forlatt utenfor. Herregud så dum jeg er Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Ta kontakt med vedkommende og fyll ut skademelding som du/dere sender til forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hva gjorde du med bilen INNE i butikken? Haha... jeg var på butikken, bilen stod ensom og forlatt utenfor. Herregud så dum jeg er Seriøst? @ topic: Første steg er å ta kontakt med den som knalla i deg. Om han vil betale det av eiga lomme eller la forsikringa ta det må han bestemme. Fyll uansett ut skademelding og få hans underskrift på den. Dersom dykk avtaler at du fikser bilen og han betaler så har du skademeldinga som sikkerhet i tilfelle han ikkje betaler. Viktig å få underskrift! Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hvis det ikke er min feil hadde jeg insistert på å fylle ut skademelding og ta det gjennom forsikringsselskapet. Surt for den andre parten, men da slipper jeg mye ekstraarbeid, i og med at forsikringsselskapene tar seg av oppgjøret. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kvifor det? Ingen grunn til å bruke forsikring og tape tusenvis av kroner for ein bulk det koster 4000 å reparere. Kor mykje ekstraarbeid det blir er avhengig av kor ryddig og ærleg den andre parten er. Eg villa iallefall ikkje blanda inn forsikringsselskaper i ein sak der den skuldige vil betale sjølv. Eg vil sjølvsagt få papiret i orden i tilfelle han blir vrang og sende til forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Fyll alltid ut skademelding! En skade kan ha større omfang enn det øyet kan se! Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kvifor det? Ingen grunn til å bruke forsikring og tape tusenvis av kroner for ein bulk det koster 4000 å reparere. Den uskyldige parten taper ikke ei krone. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kvifor det? Ingen grunn til å bruke forsikring og tape tusenvis av kroner for ein bulk det koster 4000 å reparere. Den uskyldige parten taper ikke ei krone. Nei, men om du skulle være uheldig og lage ein liten bulk ein gang, hadde du synest det var greit om du brukte forsikringa og på den måten tapte masse penger? Den skuldige gjorde det neppe med vilje, ingen grunn til å gjere det vanskelegare enn nødvendig i ein sånn sak. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Selvsagt kjørte ikke denne personen på trådstarter med vilje. Det skal dog ikke hindre trådstarter i å kreve det han har rett på. Når man driter seg ut, så får man ta det som en mann. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kvifor det? Ingen grunn til å bruke forsikring og tape tusenvis av kroner for ein bulk det koster 4000 å reparere. Den uskyldige parten taper ikke ei krone. Nei, men om du skulle være uheldig og lage ein liten bulk ein gang, hadde du synest det var greit om du brukte forsikringa og på den måten tapte masse penger? Den skuldige gjorde det neppe med vilje, ingen grunn til å gjere det vanskelegare enn nødvendig i ein sånn sak. Yupp. Ingen vits å være unødvendig vanskelig i slike saker. For i tilfelle vi kun snakker om en knekt støtfanger eller noen riper til et par tusenlapper, sier det seg selv at skyldneren mye heller vil betale noen få tusenlapper - fremfor tap av bonus på forsikringen (som vil utgjøre et mye større beløp i det lange løp). Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) @ tor_erik: Det er ikkje poenget. Sjølvsagt skal den skuldige dekke alle utgifter trådstarter får, men om han bruker forsikringa kan ein sånn sak koste mange ganger så mykje som nødvendig. Det viktigaste for trådstarter er å få skaden reparert på skikkeleg vis av kompetente folk. At han då gjer ein avtale med den andre part om å ta bilen med til verkstad, få den reparert og sende rekningen til han må vel være godt nok. Forsikringsselskaper er noko ein bør blande inn dersom det er uenighet om skuld eller skaden er så omfattande at dei involverte ikkje kan dekke det sjølv. Dette er heilt normal prosedyre ved småuhell. Berre eigenandelen er sikkert nok til å dekke ein liten bulk. Om du i tillegg mister bonus blir det ganske kjipt. Dette er uansett noko eg antar den andre part sjølv bestemmer, uansett om skademelding blir sendt inn eller ikkje. Om det er rutiner for å levere inn skademelding for å verifisere kva som har skjedd i tilfelle den andre part ikkje vil betale så kan den godt sendast inn, men dersom det er nok å ha meldinga med underskrift liggande i tilfelle er det iallefall noko eg ville gjort. Endret 3. mars 2009 av Zeph Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Er vel ganske vanlig at man kan velge i ettertid om man skal ta det på forsikringen eller betale selv, selskapet sender rett og slett en regning til den skyldige parten og når denne er betalt er saken ute av verden. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Ikke misforstå meg. Klart at man kan inngå slike avtaler ved små uhell, dersom man er 100% sikker på at det kun er snakk om en liten skramme, og at man føler seg snill. Men slik jeg forstod saken hadde ikke trådstarter selv sett hendelsen, og da skal man ikke være i tvil - skademelding bør skrives. Skader kan være mye verre enn de ser ut til ved første øyekast, også skader på parkeringsplasser. Et hengerfeste kan f.eks. ta knekken på ei ramme, uten problemer. Jeg hadde uansett forlangt skademelding uansett skade. Da får man i tillegg leiebil mens skaden utbedres. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Selv om man skriver skademelding, og tar oppgjøret gjennom forsikringsselskapet, får den "skyldige" tilbud om å betale selv før bonustap og egenandel trekkes, noe som er lønnsomt ved småskader. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå