Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kyssesyke og smitte

Grankongla

Anbefalte innlegg

På lørdag var jeg på en fest, og fikk resten av drinken til en fyr i klassa mi, men idet jeg hadde drukket den kom jeg på at han hadde hatt kyssesyken. Har googlet litt, men finner veldig mye forskjellig info angående når kyssesyken er mest smittefarlig. Han hadde vel selve sykdomsperioden rundt juletider tror jeg, men var på skolen nesten hele tiden.

Hvor fucked er jeg?

Og kan jeg ha smittet videre til ei jente jeg klina med senere på kvelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På lørdag var jeg på en fest, og fikk resten av drinken til en fyr i klassa mi, men idet jeg hadde drukket den kom jeg på at han hadde hatt kyssesyken. Har googlet litt, men finner veldig mye forskjellig info angående når kyssesyken er mest smittefarlig. Han hadde vel selve sykdomsperioden rundt juletider tror jeg, men var på skolen nesten hele tiden.

Hvor fucked er jeg?

Og kan jeg ha smittet videre til ei jente jeg klina med senere på kvelden?

Om han var syksyk, i juletiden er det ingen fare.. er kun de to første ukene en er smitte farlig. Så du kan ta det helt med ro :)

Lenke til kommentar
er kun de to første ukene en er smitte farlig.
Er det virkelig bare de to første ukene en er smittefarlig når det gjelder mononukleose?

Da en jeg kjenner hadde sykdommen mener jeg at smittefaren var over noe lengre tid.

Endret av =Pan Am=
Lenke til kommentar
er kun de to første ukene en er smitte farlig.
Er det virkelig bare de to første ukene en er smittefarlig når det gjelder mononukleose?

Da en jeg kjenner hadde sykdommen mener jeg at smittefaren var over noe lengre tid.

Er kun de 2 første ukene den er smittsom, men få som vet det , og tror at en er smittefarlig under hele kyssesyken !

Lenke til kommentar
Er kun de 2 første ukene den er smittsom, men få som vet det , og tror at en er smittefarlig under hele kyssesyken !
Ser flere steder at tider som 1-3 måneder smittefare er brukt. Og det kommer fra leger.. Vet ikke legene bedre da eller? Endret av =Pan Am=
Lenke til kommentar

ehm, jeg låg med kyssesyka fra påske til etter neste høst, og fikk streng beskjed om at det var veldig smittsomt.

Kyssesyka kan ligge i kroppen lenge før du blir syk av det, jeg var vel alvorlig syk i 2-3 uker, for så være slapp med vond hals og utvidet lever det neste halvåret.

sjangsen er der nok for at du er blitt smittet.

Er mange som får kyssesyka uten å bli alvorlig syk også, og om du blir det er det vel forsåvidt ikke farlig så lenge du ikke får et hardt slag i magen og kan dø av det.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få tatt en blodprøve for å finne ut om man har det, selv om det er lenge til eventuelle symptomer bryter ut?

Det er det helt sikkert, men er ikke noe du kan gjøre med det uansett. Jeg ble tappet for mye blod, noe jeg kunne greidd meg uten om ikke nødvendig...

Endret av Tobias_usa
Lenke til kommentar
Det er det helt sikkert, men er ikke noe du kan gjøre med det uansett. Jeg ble tappet for mye blod, noe jeg kunne greidd meg uten om ikke nødvendig...
Tenker heller på at det kan være greit å vite med tanke på å smitte andre, siden det kan ta veldig lang tid før jeg får symptomer.
Lenke til kommentar

1-2 uker smittefare er så feil som det kan bli!

Jeg hadde kyssesyken sommeren 2003. Ble smittet av å drikke av samme flaske som ei venninne. Enten var det 3 mnd siden hun hadde hatt kyssesyken (siden hun kunne drikke) eller så var det rett før hun fikk det/ oppdaget at hun hadde det.

Uansett. Jeg fikk meg kjæreste i november. 3-4 mnd etter at jeg hadde blitt frisk igjen (var frisk før skolestart). Jeg smittet min daværende kjæreste, og han ble veldig syk.

Så man kan nok smitte noen mye lengre enn 1-2 uker etter at man har blitt frisk:)

Jeg var heldig da. Var bare syk-syk i 14'dager. Sykemeldt i 2 uker, og når den gikk ut var jeg tilbake i jobb igjen

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke fyren har klart å smitte noen andre han har vert i "kontakt" med, så kanskje jeg er heldig, eller kanskje ikke ...

Men hvordan tror dere sjansene er for at hu jeg klina med senere på kvelden ble smittet? Kommer viruset i spyttet mitt på et par timer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...