Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen slår seg av

Anbefalte innlegg

Hei

Lillebroren min kom på tråden i går og fortalte at pc'n har begynt å slå seg brått av hvert 20-30 min. Jeg har en knapp på strømforsyningen som har tatt kvelden, selv om jeg bytta denne for ikke så alt for lenge siden.

Andre forslag?

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så han må vente en stund før han kan slå den på igjen...

Hvor gammel er maskina? Iom. at den slår seg av etter en viss tid, kan bety at den går varm. Hva med renhold? Har han prøvd å kjøre med åpen kasse, for å se om bedre kjøling hjelper - er også greit for å se om viftene snurrer normalt.

Evt. kan den ha dårlige kondensatorer på hovedkortet eller i PSU (bulende topper, lekkasje av gul-brun saft, og/eller missfarget).

Dog, i disse tilfellene er det normalt med blåskjerm eller ustabilitet og piping (beep codes) før den slår seg av - men det fins sikkert tilfeller som ikke er så normale også.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd dette med 2 eldre hovedkort, ca 4-5 år gamle som hadde stått på døgnet rundt.

Sikkert uttørkede elektrolytt kondensatorer.

Hvis maskinen er så gammel, så spørs det om det fremdeles selges hovedkort til din socket type. Jeg fant et nytt HK på bruktmarkedet her på hw.no til 200,- :-). Samme socket, men annen modell, så alt måtte installeres på nytt.

Jeg har også opplevd ikke mindre enn 3 power som har surnet for meg, men da fikk jeg bestandig BSOD med helt random stoppkoder, dvs aldri den samme.

En gang fikk jeg et tidlig kort fra FXF GF9600GT som døde etter tilfeldig tid i 3D spill, men da skrudde alt seg av, mens alle vifter gikk på full fart. Fikk byttet det kortet heldigvis.

Aja, dette var mine erfaringer med ustabile PCer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...