Gå til innhold

Ødelagt harddisk? (Samsung Spinpoint SATA2)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hard bygd pc selv for noen måneder siden og den fungerte fint i en stund, ettersom at jeg en gang måtte reformatere og installerte windows på D, så gikk det også greit en stund. Men nå er det slik at hver gang jeg starter pcen og harddisken starter opp rebooter komputeren seg, jeg kan installere windows (step 1 ihvertfall) i dos'en. Men med en gang pcen skal kjøre harddisken rebooter den. Også når jeg skulle kjøre test på harddisken med Hirens Boot Cd rebootet pcen når den skulle til å entre harddisken.

Jeg har 2x SATA2 samsung spinpoints 500gb 7200rpm, og lurer på om de kan være ødelagte etter kun et par måneders bruk og kanskje hva som kan være problemet.

Takk for at du tok deg tid til å lese :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste disker har en og annen dårlig sektor og disse kan forårsake gradhvis korrupsjon av filsystemet. Jeg har faktisk hatt problemer med en 250GB disk av samme type. Brukte Samsung's eget verktøy estool. Du må ha en DOS disk (floppy eller USB) som du legge programmet på. Boot på den og start diagnose verktøyet. Dette vil ta laaang tid på en 500GB disk. Neste steg er en Low Level format. Det tar like lang tid. Det er viktig at du kjører hele diagnose delen før low level format fordi formatteringen stopper opp ved feil og det kan bety mye bortkastet tid.

Etter dette skal disken ha blokkert alle dårlige sektorer og du kan installere på nytt. Dersom disken er ødelagt vil du under formatteringen få opp en popup som sier at den må byttes. De fleste leverandører vil nok kjøre sin egen test og det er ikke gjort i en fei så forbered deg på å vente en stund.

Det hele er en kjedelig og møysommelig prosess desverre. Jeg kan anbefale deg å anskaffe en 300GB velociraptor som systemdisk mens du venter så kan du sette opp samsungene i raid 0 som media/backup disk. Koster litt, men du vil ikke angre dersom du flytter mye data :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
De fleste disker har en og annen dårlig sektor og disse kan forårsake gradhvis korrupsjon av filsystemet. Jeg har faktisk hatt problemer med en 250GB disk av samme type. Brukte Samsung's eget verktøy estool. Du må ha en DOS disk (floppy eller USB) som du legge programmet på. Boot på den og start diagnose verktøyet. Dette vil ta laaang tid på en 500GB disk. Neste steg er en Low Level format. Det tar like lang tid. Det er viktig at du kjører hele diagnose delen før low level format fordi formatteringen stopper opp ved feil og det kan bety mye bortkastet tid.

Etter dette skal disken ha blokkert alle dårlige sektorer og du kan installere på nytt. Dersom disken er ødelagt vil du under formatteringen få opp en popup som sier at den må byttes. De fleste leverandører vil nok kjøre sin egen test og det er ikke gjort i en fei så forbered deg på å vente en stund.

Det hele er en kjedelig og møysommelig prosess desverre. Jeg kan anbefale deg å anskaffe en 300GB velociraptor som systemdisk mens du venter så kan du sette opp samsungene i raid 0 som media/backup disk. Koster litt, men du vil ikke angre dersom du flytter mye data :)

Tusen takk for hjelpen,skal sette igang med den utrolig kjedelige prosessen :D har vurdert å kanskje bare sende den inn til leverandøren og se om de orker å kjøre testene eller om de bare sender en erstatning, men vil ikke investere penger i frakt av harddiskene, ettersom at man ikke får de pengene igjen^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...