Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må betale 40.000 ifb innlevering av privatleaset bil


Anbefalte innlegg

Skal levere inn en Renault Grand Scenic etter endt leasingperiode og har blitt presentert en regning/takst på over 40.000,- av bilforhandleren! Mener dette er helt horribelt. Eneste skaden jeg var forberedt på er en lakkskade på høyre bakre hjulbue. Denne skaden består av 3-5 tykke stiper, ca 5 cm lange, med en liten bulk (omtrent som en parkeringsbulk). I tillegg er det 3-4 mindre parkeringsbulker (uten lakksprekk), mindre lakksår i dørbladkanter og selvsagt noe steinsprutskader. Er ikke ekspert på dette, men høres ikke dette fryktelig urimelig ut?

Noen som har tips for hvordan jeg skal bestride dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva står det i taksten da?

Taksten er dårlig spesifisert. Det er listet opp sju skader som er spesifisert som enten ripe eller p-bulker. Det er ikke spesifisert pris pr skade. Utifra tidligere erfaringer jeg har vil jeg anslå skaden på høyre baksjerm til mellom 5 og 8.000,-. Resten er som sagt småriper og p-bulker. Jeg skal selvsagt klage på prisen, men vil gjerne ha litt mere "kjøtt på beinet"

Lenke til kommentar
Få din egen takst. Sjekk om feks NAF kan gjøre noe slikt hvis du er medlem der. De gjør det vel gjerne hvis ikke og, men dyrere da.

Har tenkt å ta en Naf-test ja, men usikker på om bilforhandleren tar dette til etteretning. Blir jo bukken og havresekken dette her. I verste fall utbedrer jeg skadene på ett annet verksted, men føler at mange av disse skadene faktisk er "normal slitasje". for 40.000 kan man vel strengt tatt hel-lakkere bilen!

Lenke til kommentar
Velkommen til leasingens vidunderlige verden, normal slitasje er lik 110% strøken, det skal helst ikke være mulig og se at bilen er brukt når du leverer den tilbake etter x antall år.

Ja det kan du si! Aldri mer leasing for min del! Du er bundet på hender og føtter! Er vel en måte å skaffe hard tiltrengt cash i en bilbransje på vei utfor stupet. Fakturere skader som tilsvarer normal slitasje (og som i liten grad påvirker bruktbilprisen), tar inn bilen og selger den som den er, og vips 40.000 rett på bunnlinja. En annen måte å se det på er at det er en sleip måte å begrense verditapet i forhold til opprinnelig gjenkjøpsverdi. Ingen tvil om at den er for høy pga avgiftsendringer og ett tungt bruktbilmarked.

Lenke til kommentar
Dersom det er flere lakkskader/riper på bilen så kan det jo hende at hele bilen må lakkeres slik at det ikke blir fargeforskjell på de forskjellige steder.

 

Men, er du uenig så får du en uavhengig vurdering.

Har fått taskt fra NAF som konkluderer med halvparten av beløpet (ca 20.000 inkl mva). Å totallakkere en brukt bil pga parkeringsbulker vil aldri kunne forsvares økonomisk og vil uansett ikke bli gjort i praksis. Det er derfor vanlig med ett skjønnsmessig trekk for dette. Nå har jeg i alle fall ett bra forhandlingsgrunnlag!

Lenke til kommentar
Dersom det er flere lakkskader/riper på bilen så kan det jo hende at hele bilen må lakkeres slik at det ikke blir fargeforskjell på de forskjellige steder.

 

Men, er du uenig så får du en uavhengig vurdering.

Har fått taskt fra NAF som konkluderer med halvparten av beløpet (ca 20.000 inkl mva). Å totallakkere en brukt bil pga parkeringsbulker vil aldri kunne forsvares økonomisk og vil uansett ikke bli gjort i praksis. Det er derfor vanlig med ett skjønnsmessig trekk for dette. Nå har jeg i alle fall ett bra forhandlingsgrunnlag!

 

Få jobben gjort av andre.. hør f.eks med bilkosmetikk, de er "eksperter" på parkeringsbulker og småskader, og er veldig rimelige.

Lenke til kommentar

Få jobben gjort av andre er ikke noe alternativ når de allerede har sett bilen. Vet ikke hvordan din leasingpartner gjør det, men de fleste krever at alle skader skal utbedres på merkeverksted. Hadde du deromot fått den lakket opp selv, før du leverte den inn, og de ikke hadde sett det, så hadde det kanskje vært bedre ? Da vet du ihvertfall det til neste gang.

 

Når det gjelder hva som er normal slitasje skal det være spesifisert i leasingkontrakten. Andre kontrakter jeg har sett så er det normal slitasje dersom bulken, inkludert fordypningen kan dekkes av et kronestykke. Større enn det så skal det utbedres.

 

Det er lurere å ta restverdilån istedenfor å lease, gir mye mer frihet, men da tar man risikoen selv for verditapet...

 

Jeg ville ha lansert 20000,- som NAF takserte det til, og finlest kontrakten og sett etter om det er noen av skadene som er så små at de skal trekkes fra. Det er bare å bestride, det værste som skjer er at de trekker deg for forliksrådet. En behandling der koster vel ikke stort mer enn 3000,- dersom de er urimelige, så ville jeg stått på mitt helt til saken ble behandlet der. Meld også saken for forbrukerrådet så fort som mulig.

 

Uansett skal du prise deg lykkelig for at du ikke står å skal selge en slik bil nå

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...