Gå til innhold

Har et ørlite fokusproblem på flere objektiver.

Anbefalte innlegg

Jeg lastet ned et slags fokuschart fra nettet, for å teste ut mine objektiver. Det ser ut som flere av objektivene fokuserer noen mm i front for for teststreken. Jeg stoler ikke helt på denne metoden. Den virker for unøyaktig, og det er flere faktorer som spiller inn her. f.eks. om arket ligger 100% i korrekt vinkel i forhold til objektivet, lysforholdene, m.m. Finnes det en bedre metode for å måle fokus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fest fokuschartet på veggen og eksponer minst 20 ganger og juster fokus manuelt ut mellom hver eksponering.

Men kamera ditt bryr seg ikke om hvilken vinkel du har mot et punkt, den ser uansett bare en strek. Pass på at den firkantet boksen rundt

fokuslinja dekker så mye av søkern din som mulig, da eliminerer du mulighetet for at senterfokus punkt kan se noe annet en kun streken.

Lenke til kommentar
Jeg tok å gjorde testen med autofokus og manuell fokus med en snusboks som motiv, men der var autofokusen hvassere enn manuell pussig nok..

Det kan jo bety at du tolker fokuspunktmarkeringen litt anderledes enn hva som er korrekt?

Lenke til kommentar
Jeg tok å gjorde testen med autofokus og manuell fokus med en snusboks som motiv, men der var autofokusen hvassere enn manuell pussig nok..

for det første; feil bruk av snusboks! :tease:

Kan legge til at jeg foretrekker å bruke autofokus mot, da jeg ikke stoler mer på mekanikken enn på meg selv :p Mulig det har noe med søkeren til 40D å gjøre :hmm:

Lenke til kommentar

Det kan jo bety at du tolker fokuspunktmarkeringen litt anderledes enn hva som er korrekt?

Har nok bommet litt på den manuelle fokusen. Men jeg finner det noe problematisk å fokusere manuelt uten splitt.

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
Har nok bommet litt på den manuelle fokusen. Men jeg finner det noe problematisk å fokusere manuelt uten splitt.

Har full forståelse for det. Selv så tenderer jeg til å bakfokusere med splitt. Ikke så ofte, men for ofte.

Lenke til kommentar
al ikke charteret fotograferes i en 45° vinkel i forhold til objektivet? Blir det ikke litt knotete i forhold til å henge det på veggen?

Joa det er korrekt. Men endel folk har de oppfatning av at 45 graders testen skal ha så mange feilkilder ved seg.

Derfor kan du da også feste chartet på en vegg og rette objektiver vinkelrett på testcharten og fokusere på den samme linja. Hvis

alt er korrekt skal 90% av dine 20 eksponeringer ha hele testcharten i dønn fokus.

Lenke til kommentar

Jeg har en D700 hvor det er frontfokus på både 70-200, 24-70, og begge 85mm objektivene. D700 kan justere fokusen noe i huset, men ikke nok i mitt tilfelle.

Har snakket med interfoto (hvor det er kjøpt) og sender huset til dem for kalibrering av autofokusen.

Har du garanti er det bare å kontakte butikken du kjøpte det på eller importøren så fikses nok dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...