Gjest katte problem Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hei.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Får tre måneder siden mistet jeg jobben og da gikk kjæresten min ifra meg. Han etter lot meg her med 7 katter og jeg har ikke penger til mat til alle sammen så de har blitt veldig tynne. Tør heller ikke avlive dem, for da kommer han til å slå meg. Jeg har sagt at jeg ikke vil ha noe mer med han og gjøre, men han kommer hele tiden inn til meg, jeg tror det er fordi jeg har internett og ikke han. Han skal alltid låne pcen min. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har snakket med noen på nav men de var ikke akurat til stor hjelp. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hvis det er hans katter og din bopel kan han jo ikke forvente at de skal ha gratis kost og losji hos deg. Du får gi han ultimatumet om enten å ta med seg kattene eller så blir de avlivet eller omplassert. Hvis de ikke får nok mat er dette dyreplageri som kan være straffbart, noe han må ta konsekvensen av. Foreningen for omplassering av dyr finner du på nettet også på: www.fod.no Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Greit at du er glad i katter, men hva i alle dager gjør du med 7 katter? Jeg har én katt, og det er evig nok. Hvis kattene lider på grunn av matmangel må du få de omplassert, eller kanskje avlivet. Hvis du har problemer med x-kjæresten din i form av vold eller trusler, må du rett og slett gå til politiet og forklare situasjonen. Endret 3. mars 2009 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Beklager hvis undertegnede virker krass i denne sammenheng, men dette opprører meg! Hvor gamle er dere? Dere er klar over at dere kan bli hold ansvarlig og straffes for dette forholdet? Dette er ingenting annet et dyreplageri, det er forbudt ved norsk lov. Om dere har uoverensstemmelser dere i mellom skal ikke dette gå utover dyrene. Om du/dere sliter økonomisk og ikke har råd til mat til dyrene vil jeg bed deg ta kontakt med veterinær eller dyrebeskyttelse omgående. Om kattene en friske kan de omplasseres, om de har blitt syke må de kanskje avlives. Dette er trist, men en realitet. Slik jeg ser det er ingen av dere kompetente til å ivareta dyr med tanke på deres nåværende status. Dette er ikke akseptabelt Kattene er uskyldige i dette, de har ikke bedt om å få bo hos dere. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Beklager hvis undertegnede virker krass i denne sammenheng, men dette opprører meg! Hvor gamle er dere? Dere er klar over at dere kan bli hold ansvarlig og straffes for dette forholdet? Dette er ingenting annet et dyreplageri, det er forbudt ved norsk lov. Om dere har uoverensstemmelser dere i mellom skal ikke dette gå utover dyrene. Om du/dere sliter økonomisk og ikke har råd til mat til dyrene vil jeg bed deg ta kontakt med veterinær eller dyrebeskyttelse omgående. Om kattene en friske kan de omplasseres, om de har blitt syke må de kanskje avlives. Dette er trist, men en realitet. Slik jeg ser det er ingen av dere kompetente til å ivareta dyr med tanke på deres nåværende status. Dette er ikke akseptabelt Kattene er uskyldige i dette, de har ikke bedt om å få bo hos dere. men herre jemin da, ro ned da mann. Det er da ikke værre en at vedkommende tar seg en tur til vetrinær eller en av FOD-gårdene og levrer av kattene. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Som uttalt, sitat:"beklager hvis undertegnede virker krass i denne sammenheng, men dette opprører meg", sitat slutt. Dette viser en samfunnsutvikling der det ikke er så nøye hvordan man tar vare på dyrene sine, det finnes nok av inkompetente dyreeiere som aldri skulle eid et dyr. Beklager, med dette er ikke akseptabelt, jeg har sett baksiden av dette med min egne øyne. Det er ikke noen "herre jemin", men et helvetes syn. Om dyrene ikke får næring og mat, er dette dyreplageri som strider mot norsk lov. Du skal vite jeg tok meg i akt i denne sammenheng. Endret 3. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Støtter roberteh i denne saken. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hvorfor så elegant bare oversse trådstarters begrunnelse for å ikke å avlive kattene? "Tør heller ikke avlive dem, for da kommer han til å slå meg." Dette er langt mer alvorlig enn at kattene sulter spør du meg. Din førsteprioritet bør være å distansere å beskytte deg fra din potensielt voldelige eks. Skift lås så han ikke kommer inn, gjør det klart at du ikke vil ha ham inn på din eiendom mer, og bland inn politiet om nødvendig. Deretter kan du sørge for å få kattene avlivet/omplassert. Forøvrig er det ikke hennes katter, de tilhører eksen hennes*. * Slik tolket ihvertfall jeg åpningsinnlegget. Endret 3. mars 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) For min del overså jeg ikke denne, men uttalte følgende i den sammenheng, sitat: "Om dere har uoverensstemmelser dere i mellom skal ikke dette gå utover dyrene.", sitat slutt. Prioriteringene har vi et forskjellig syn på. Endret 3. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Ehm, er det ditt hus så ring politiet å si at han bryter seg inn og/eller trakasserer. I same slengen fikser politiet med noen som kommer og tar kattene. Hvis han slår eller truer med å slå må du jo gjøre noe med det. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Trådstarter er i en håpløs situasjon der det ikke er penger til mat til kattene. Avliving av kattene vil mest sannsynlig føre til voldelig avstraffelse fra eieren av kattene. Tatt situasjonen slik den er fremstilt i betraktning, mener jeg at trådstarter er like uskyldig i dette som kattene. Dersom kattene tilhører eksen kan trådstarter i praksis heller ikke straffes for å unnlate å mate dem. Jeg mener at trådstarter må tenke på sitt eget liv og helse før kattene. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Vedkommende har blitt inkorporert i denne saken, motvillig eller ei. Så lenge kattene bor under vedkommende sitt tak, har også vedkommende "ansvar" for kattene til tross for at det ikke hører til henne i utgangspunktet. Denne håpløse situasjonen for dyrene bør opphøre umiddelbart. Det å inneha dyr koster penger, har man ikke råd til dette bør man vurdere om man i det hele tatt skal ha ansvar for dyr (gjelder begge parter i denne saken). Sikter igjen til samfunnsutviklingen på dette området, som referert i tidligere innlegg. Er forøvrig særdeles interessert i alder på disse menneskene? Endret 3. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Vedkommende har blitt inkorporert i denne saken, motvillig eller ei. Så lenge kattene bor under vedkommende sitt tak, har også vedkommende "ansvar" for kattene til tross for at det ikke hører til henne i utgangspunktet. (...)Juridisk sett kan hun ikke straffes for ikke å mate noen katter som ikke er hennes. Hun har selvsagt et moralsk ansvar her, men i prinsipp kan hun låse døren for både kattene og eksen. Da er det eksen som står ansvarlig for at kattene blir avlivet eller omplassert, og ender de opp som løskatter er det hans ansvar selv om det var hun som fjernet dem fra sin eiendom. Det "riktige" i denne situasjonen er selvsagt å ringe dyrebeskyttelsen eller eventuelt mattilsynet, ellers er vi som du nevnte bare uenige om det er kattene eller trådstarters helse som skal prioriteres i første omgang. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hei du som starter tråden. Ring dyrebeskyttelsen eller FOD der du bor, tlf finnes på nett. Google den bare. legg ut en nøkkel til dem, de henter kattene. Ring deretter til krisesenter for kvinner, eller til slekt eller foreldre, til en god venninne el.l. og dra dit for en periode. Ikke slipp inn din eks kjæreste mer, data eller ei. Gå videre i livet. Vent i mange år før DU evt skaffer deg dyr selv, nå har du erfart noe viktig. Og skynd deg, du kan redde disse pusene om du gjør dette nå, selv om de ikke er dine. Og redd deg for all del sjøl. Det finnes reale snille gutter og menn der ute, men skal du komme videre noen gang, må du få deg mat og fred og hjelp til et verdig liv. Klem, og LYKKE TIL! kvinne 43 og mor til to tenåringer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå