amundsf Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hei! Skal kjøpe ny PC til muttern/fattern. 1. Stasjonær I utgangspunktet ønsker jeg: a. Intel CPU b. nVidia grafikkort c. Ikke MSI hovedkort. Har benyttet en del av dem tidligere, uten særlig hell. d. Stillegående og stabilitet er vel viktigere enn ren ytelse... e. Nåværende tastatur/mus er rimelig ny og bra så trenger i utgangspunktet ikke dette. f. Ønsker ferdigbygd PC denne gangen - har ikke tid/ork til å gå på bygging. Men gjerne en PC med mulighet for å konfigurere... g. Pris er ikke av største betydning, men en 4.000 - 7.000 (inkl. skjerm, men uten windows/office) eller deromkring er vel hvor forventingene ligger. a'en og b'en handler mest om at det er dette jeg har benyttet mest tidligere. Når ytelse ikke er det aller viktigste prioriterer jeg opp det som er kjent siden det vil gjøre det raskere/enklere å gi hjelp når det (stadig) er nødvendig Har sett på Komplett Office i20 med oppsettet: CPU = E7400, 2,8Ghz og 3MB cache Minne = Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 (Kit 2*2GB) Grafikk = EVGA GeForce 9600GT 512MB PS! Innebygget er ikke aktuelt og 8400GS syns jeg hørtes litt vel labert ut, selvom jeg overhodet ikke har holdt meg oppdatert siste året eller to. HDD = Seagate 500GB, SATA-300, 32MB, 7200RPM Skjerm er jeg litt usikker på, men av tilgjengelige valg for denne PCen har jeg kjapt sett på Samsung 22" og Samsung 23". Noen som har noen formeninger? Alternative PCer? Konfigurasjon? 2. Bærbar Et alternativ er også bærbar. Noen som har noen tips? Omlag samme ytelse som PCen over. Antar må (i alle fall litt) opp i pris. På forhånd takk for all hjelp! Endret 3. mars 2009 av amundsf Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hva skal mamma og pappa bruke denne maskinen til, e-mail, tekstbehandling osv? Lenke til kommentar
amundsf Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Skulle til å fylle ut litt, men du kom meg i forkjøpet Blir mye word/excel/mail o.l. ja. Noe CD-brenning. Litt DVD-titting. Også kjører den et ERP-program (økonomiprogram), en testversjon for øving/testing. I tillegg benytter de den litt for å fjernstyre PC på jobben (og det hender jeg fjernstyrer denne PCen for feilretting o.l.). Ikke de mest krevende oppgavene altså, men litt over nederste nivå. Ønsker dessuten at den skal ha "litt kraft" da det hender jeg benytter den Endret 3. mars 2009 av amundsf Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Skulle til å fylle ut litt, men du kom meg i forkjøpet Blir mye word/excel/mail o.l. ja. Noe CD-brenning. Litt DVD-titting. Også kjører den et ERP-program (økonomiprogram), en testversjon for øving/testing. I tillegg benytter de den litt for å fjernstyre PC på jobben (og det hender jeg fjernstyrer denne PCen for feilretting o.l.). Ikke de mest krevende oppgavene altså, men litt over nederste nivå. Ønsker dessuten at den skal ha "litt kraft" da det hender jeg benytter den Pcen du linker til over virker egentlig som akkurat det du er på jakt etter, men husk at du må ha et 64-bit operativsystem for å utnytte alt minnet som følger med. Det er strengt tatt ikke noe stort problem om du ikke har 4gb minne, i allefall ikke til dine foreldres bruk, men når man har det i maskinen er det like greit å utnytte det, koster ingenting heller Endret 3. mars 2009 av SkoMedHull Lenke til kommentar
amundsf Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Jøss, ikke dårlig om jeg har truffet rimelig bra :!: 64-bit OS har jeg ikke tenkt på nei (selvom jeg egentlig veit det) - takk for tipset! Får se hva jeg gidder å styre med, har egentlig bare tatt det med ettersom det kun kostet 68 kroner mer enn 2mb'en gjorde. Ellers hører jeg gjerne fra flere! Spesielt for bærbar og skjerm (som skal ha uansett stasjonær eller bærbar), men også om den stasjonære. På forhånd takk, nå tar jeg kvelden! Endret 3. mars 2009 av amundsf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå