Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strøm i nakken av hjemmelaget greie

Mariofrans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mente at jeg er sjokkert over hvor lavt det faglige nivået er. Det samme gjelder media i Fredrikstad, mye rart ute og går, særlig når det gjelder grafiske arbeider. Hva sa forresten legen, trådstarter?

Måtte bare ta blodprøve, men skjedde ingenting... Legen sa det var bra at de ble politianmeldt.

Lenke til kommentar
No offence, men om du bare har gått grunnkurs elektro er du ikke kvalifisert til å si hva som er farlig eller ikke, leger vet sånn. En kondensator fra et engangskamera har høy spenning og lav strøm, så i de aller fleste tilfeller skal det ikke være farlig, kun gjøre jævla vondt. Men, som alt annet i verden, det finnes unntak. Noen kan få veldig stygge brannmerker, eller i verste fall kan en med dårlig hjerte få hjertestans.

Og før noen 'tazer' andre, prøv på dere selv først. Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg.

Beklager å måtte skuffe deg, men jeg har kommet like langt som deg i "karrieren", og mest sannsynlig er jeg mer kvalifisert til å ta den beslutningen enn du er.

Skal ikke gå altfor langt inn i teorien på dette her da det finnes nok av informasjon på dette forumet fra før angående emnet, men vi snakker et kort likespenningsimpuls fra et engangskamera her. Om man skulle få det fra hånd til hånd eller andre plasser som kvalifiserer seg til strømgjennomgang gjennom hjerte via en engangskamera innretning så tørr jeg å påstå at du kan sammenligne det med en liten joggetur hjertemessig.

Det kan på ingen måte sammenlignes med en tazer hvor man faktisk kan bli skadet over lengre tid da effekten som brukes er høyere for å gi en lammende effekt. De fleste leger har sannsynligvis ikke full oversikt over strøm og spenning, og når trådstarter sier at det føltes ut som et kraftig støt og nevner fex 300V så vil legen tro at dette er det samme som å ta spenning fra støpslet + litt til og sette i nakken på trådstarter og så ser han risikoen det kan ha innebært som om det var det som skjedde.

For å være helt ærlig syns jeg det blir litt for dumt å anmelde det. Det blir litt av det samme som når jeg gikk i åttende klasse og skulle bli anmeldt for å fylle hotmail innboksen til noen med et par hundre mails. Tomme trusler really, ikke overraskende så skjedde ingenting ;). På ungdomsskolen så flyr alle rundt å kødder med alt mulig, engangskameraer er en klassiker, titusener har blitt utsatt for det samme før og ingen har dødd eller tatt skade av det. Det du heller skal bekymre deg for er grunnen til at vedkommende gjorde dette. Om det er snakk om mobbing så ville jeg heller tatt fatt i det problemet med personellet på skolen, det løser du ikke akkurat ved å løpe gråtende hjem til mamma.

Du skal i militæret en gang, da får du nok oppleve ting som er hardere på kroppen din enn dette ;). Samme gjelder Colaen du putter i deg hver dag hvis det er tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du skal i militæret en gang, da får du nok oppleve ting som er hardere på kroppen din enn dette ;). Samme gjelder Colaen du putter i deg hver dag hvis det er tilfellet.

Jeg er fritatt fra militæret i fredstilstand ... og jeg drikker Pepsi Max.

Og hvorfor burde han ikke anmelde det? At 'titusener har blitt utsatt for det samme uten skade' er urelevant (og uten kilder). Om jeg bitchslapper deg hardt gjør det vondt, men du tar neppe skade av det. Rettferdiggjør det handlingen?

Edit: Dessuten er du født i '89, jeg er født i '88 og har begynt på fagprøven (læretiden er egentlig over), så hvordan er du mer kvalifisert enn meg?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg er fritatt fra militæret i fredstilstand ... og jeg drikker Pepsi Max.

Og hvorfor burde han ikke anmelde det? At 'titusener har blitt utsatt for det samme uten skade' er urelevant (og uten kilder). Om jeg bitchslapper deg hardt gjør det vondt, men du tar neppe skade av det. Rettferdiggjør det handlingen?

Edit: Dessuten er du født i '89, jeg er født i '88 og har begynt på fagprøven (læretiden er egentlig over), så hvordan er du mer kvalifisert enn meg?

Satser på og bli fritat jeg og. Var på sånn ting med jobb i forsvaret og der sa de at hvis du hadde krom rygg så var det mye mindre sjangs for at du kom inn. Så skal slutte all trening og bare sitt med magan ut og kromme ryggen mer ut en den allerede er. As it goes for cola. Husker jeg drakk det i liters hvis før helt til pepsi max kom og cola var så forferdelig sugar bomb killing drink at alle mekka pepsi. Så etter noen års pepsi max drikking liker jeg faktisk ikke cola lenger :)

Og når det gjelder annmeldelsen så hadde jeg kanskje gjort det samme. Så sant det ikke var mest uskyldig morro :p

Men du sa du fikk brannsår og greier så veit ikkje. Bare du ikke blir hata av alle i kretsen din og de som gjore det gjore det på faenskap, som en av de daglige tingene de gjør mot deg? :hmm:

Lenke til kommentar

Vi laget en greie på GK elektro med 4 parallellkoblede likestrømskondensatorer (type firkanta). Med pinnene fra et støpsel (satte den først i 230v) greide vi å lage to fine merker i nakken på en i klassen. Han klikka mildt sagt mentalt, da men det var veldig gøy.. :D

Men kids, anbefales ikke

Lenke til kommentar

Nvm, en liten utblåsning, bare. Enkelte her øker jo forståelsen for at elektrolinjen har det ryktet den har.

Sånn OnTopic: Anmelde noen for et støt fra et engangskamera. Jeez. Da håper jeg det egentlig ligger en lengre historie bak.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Grunnen til at han ikke burde anmelde det er at hvis han er en nogenlunde akseptert person blandt en veldig dømmende gjeng ungdomsskole elever så blir det å fly å anmelde en sånn filleting veldig lite populært. I tillegg så vil det mest sannsynlig bare bli henlagt og du blir bare bedt om å henvende deg til skolepersonalet uten at noe skjer med vedkommende som gjorde det.

Derfor syns jeg det er best å ignorere det og heller ta en prat med vedkommende om at du ikke aksepterer det. Dersom han har blitt et mobbeoffer stiller saken seg anderledes og han burde prate med noen på skolen asap i håp om å få hjelp til å løse situasjonen han har havnet opp i. Ikke gjøre seg til et større mobbeoffer enn han var ved å fly rundt å grine til purken om det.

Jeg veit ikke med deg Kiire så jeg tok kanskje litt i, men jeg har alltid hatt interesse for strøm, teknologi og data siden barneskolen og har brukt utallig antall timer både i og utenfor skolen til å studere alt som har med det å gjøre.

Har derfor kjent på denne engangskamera strømmen (meg selv som forsøksperson :p) sikkert titalls ganger iløpet av de ukene jeg brukte på å lage slike innretninger i niendeklasse på ungdomsskolen. Med tanke på at et engangskamera sender en veldig kortvarig impuls med en svært liten strøm/energi, men med høy spenning (derfor smerten :p), så kan jeg av erfaring si at dette ikke er i stand til å lage noen dype brannsår (kun et lite overflate førstegradsmerke hvis du får kortsluttet den rett over huden eller sender strømmen mellom en millimeter eller mindre hud).

Tazerene/stungunene som politiet bruker er av mye større styrke og disse lager gode merker i huden der de blir brukt i tillegg til at de virker lammende på musklene i god tid etterpå. Disse slår også nesten kontinuerlig over på flere centimeter luft i motsetning til engangskameraer som slår over kun på veldig kort avstand. En kan trygt si at disse er mye mye sterkere, men har ikke kikket opp noen tall på akkurat hvor mye. Disse har dessverre drept folk som sannsynligvis har vært predisponible til hjerteproblemer når de har blitt brukt av politiet, men selv da skjer det ytterst sjelden.

Trådstarter fikk det i nakken, altså ikke gjennom hjertet, i tillegg til at dette er mye mye svakere enn stun guns, og for å si det sånn, hvis han ikke har merket noe så har det heller ikke skjedd noen skade. Så han har ingenting å bekymre seg for.

Men for all del, ikke sett elektrodene på øyet eller noe :p, og ikke sett det på folk ufrivillig. Det er respektløst og ikke minst vondt ;).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Hva er en elektrode igjen? :/

Is it magic?... Or is it...

Haha, genial link. :D Men foreslår et engelsk søk :p.

Driver du på å håner engelsken min? :)

Vel, takk og lov for at jeg er Norsk og at det finnes mange som er verre i Engelsk, i tillegg til å være eldre enn 16 år.

Forresten... Hva er feil? Jeg ser to feil men de har ingenting med engelsk å gjøre.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...