Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strøm i nakken av hjemmelaget greie

Mariofrans

Anbefalte innlegg

Mest leking med strøm skjer vel på grunnkurs Elektro. Der flyr man rundt og kortslutter 230V-en på alt mulig, kobler små 9V's tannbørstemotorer på 230 volten osv... Det er som sagt ikke farlig å leke med engangskamera og spenningen som sendes inn på blitzen, med mindre man skulle være så lur å sette en elektrode midt på øyet ellernoe og svi et fint merke på hornhinnen. Litt av samme opplegget som sånne "støtpenner", bare at disse gjør en del mer vondt.

Hah GK Elektro og 230V rett i finger'n annahver uke er no dritt ^^ Vi går rundt med megger'n og zapper folk i nakken da :)

Men er ikke digitalkamera likestrøm/aka du merker det ikke? :O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man før støt er det hovedsakelig to ting som kan medføre fare. Det farligster er hjertetans. Og det andre er at du kan få brannskader langs skjellettet. Men med så liten effekt som en kondensator kan gi trenger du nok ikke vere spesielt redd for det siste. Det første jeg nevnet er tydeligvis ikke ett problem i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Så en film på youtube om hvordan man lager en slik, så fant jeg tilfeldigvis et engangskamera på rommet i går og tenkte at dette måtte testes, så eg bare lurer på. Kan det skje noe som helst gale med litt strøm fra et lite engangskamera? :p Skal seff teste det på meg selv før eg skulle finne på å prøve det på en kompis :p Dere har sakt noe om at gamle og syke og alt det dere kan få hjertestans, men noen friske ungdommer? :)

Lenke til kommentar
Så en film på youtube om hvordan man lager en slik, så fant jeg tilfeldigvis et engangskamera på rommet i går og tenkte at dette måtte testes, så eg bare lurer på. Kan det skje noe som helst gale med litt strøm fra et lite engangskamera? :p Skal seff teste det på meg selv før eg skulle finne på å prøve det på en kompis :p Dere har sakt noe om at gamle og syke og alt det dere kan få hjertestans, men noen friske ungdommer? :)

Altså 12v DC eller no sånt? Farlig? Neh? Yeh? Neh? yieh? Neh? yijnah? Neh? Njah? Neh? niet pravaski uno kalkatoki lilli üogüno KAPPSKI? Neh ? .......Neh :thumbup:

Lenke til kommentar

Også gøy og bruke megger da :) spessielt på skolen hvor vi har stålkanter rundt borene så kommer d noen og lener seg oppå og ZAP ! :D Eller hvis du streker en 230V bak 2 og borer hull bak do og putter kabelen i knotakt med vannet og tetter igjen. Så kommer det noen og skal pisse. hehe. Eller hvis du putter en knappcelle i sitrona til noen. Eller hvis du tar en lampet ledning med litt uskyldig strøm på et dørhåndak.

Joda masse man kan gjøre med strøm ja :) Bare vær forsiktig og ikke la det gå for langt, men litt morro må man jo ha da :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Altså 12v DC eller no sånt? Farlig? Neh? Yeh? Neh? yieh? Neh? yijnah? Neh? Njah? Neh? niet pravaski uno kalkatoki lilli üogüno KAPPSKI? Neh ? .......Neh :thumbup:

Det er faktisk en trafo inni kameraet som øker spenningen til 300V eller noe. Strøm er ofte ufarlig, men det kan være farlig for noen.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en trafo inni kameraet som øker spenningen til 300V eller noe. Strøm er ofte ufarlig, men det kan være farlig for noen.

dc/ac trafo inni den bitt lille tiny kamera blitzen ? :D

300v? :D

auu

Dessuten den polti folka in the us bruker gjør vell så vondt at du detter i bakken, samma hvor stor krops res du har? :p

Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom denne tråden er jeg mildt sagt sjokkert over nivået på GK elektro. Det er greit at dere ikke er noen store teoretikere, men det får da være grenser. :ermm:

Til trådstarter:

Du får sannsynligvis ingen senskader av dette, og om du har det bra nå burde alt være i orden. Det er likevel flott at hendelsen ble politianmeldt, det er alt for mange idioter der ute. Selv en svak strøm kan være svært skadelig, og ungdomsskoleelever burde vite bedre enn å skyte på andre. Be dem lese seg opp på elektronikken sin, slik at de kan designe et GSM-relé, en spillkonsoll eller en robot. Det er mye morsommere.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Pfft. Sjokkert over Elektro? Du skulle bare visst hva vi på media gjør. Vi voldtar hverandre daglig med 70-200mm F2.8 IS objektiver. DET gir støt det.

Lenke til kommentar

dc/ac trafo inni den bitt lille tiny kamera blitzen ? :D

300v? :D

auu

Dessuten den polti folka in the us bruker gjør vell så vondt at du detter i bakken, samma hvor stor krops res du har? :p

Det er ikke en transformator, men en kondensator med høy kapasitans om jeg ikke tar feil, så kutter de også opp strømmen for å få mer spenning.

I min klasse løper vi rundt med kondensatorer på 10000µF @ 80V, en slik en vil du ikke ha i nakken. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jo, det er en trafo inni der, som tar spenningen fra et lite 1.5V-batteri og lader en kondensator. Se litt ned på denne siden, der er det et skjema som viser kretskortet til et engangskamera. Slik det ser ut på skjemaet er det faktisk to trafoer, en for å lade kondensatoren, og en for å gi enda høyere spenning til selve blitzen (det står at spenningen kan peake på 1000V når blitzen utløses). I stedet for å bare 'tro' kan man prøve å finne svaret, og ikke villede andre ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nope, 'strømkapping' er noe som benyttes i dimmere, der det står en triac eller noe lignende som gjør et faseavsnitt (altså kutter en del av sinusbølgen, slik at spenningen blir lavere). Du kan ikke 'kutte' strømmen om. Har du først klippet papiret i to kan du ikke 'klippe' dem sammen igjen vettu.

Edit: Altså elektroniske dimmere, de som 'tikker' når du vrir dem. De som ikke tikker har en trafo i seg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...