Erik den Raude Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hei, Har et par spørsmål om SO. La oss si at man har søkt på tre studier, i prioriteringsrekkefølge #1, #2 og #3. Man kan komme inn på alle tre, men får etter 1. juni veldig lyst på studievalg #2 eller #3 i stedet for #1. Er det da mye stress å få byttet? Det andre spørsmålet dreier seg om Lånekassen. Hvor tidlig burde man søke, slik at man ikke står pengelens på det nye studiestedet i sent august-september? Til slutt lurer jeg på hvordan det er med opptak på høgskole med forbehold. Jeg har matematikkeksamen (privatist) i R1 i mai, men denne kan hende kolliderer (25% sjans eller så) med et annet fag, slik at jeg står uten matematikkfordypning. Studiet jeg helst vil inn på later ikke til å ha det helt store matematiske innslaget (ingen matematikkemner) -- tror dere det er helt umulig å søke, skulle det skje, om opptak med forbehold, dvs. at man forplikter å ta faget som privatist igjen innen så og så lang tid, og blir akseptert? Eksamenskollisjon er jo kjapt min feil, og jeg er nødt til å ta faget som gir meg studiekompetanse i dét tilfellet.. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Nei, man kan ikke komme inn på flere studier samtidig. Kommer du inn på førsteønsket ditt, bortfaller alle ønsker med lavere prioritet. Du kan altså ikke ombestemme deg og få plass på andre- eller tredjevalget dersom du får plass på førstevalget (med mindre du finner et av disse studiene på restetorget senere). Tenk derfor nøye gjennom hvilken rekkefølge du setter studieønskene i. Når det gjelder Lånekassen, så burde du søke så tidlig som mulig. Ifjor søkte jeg altfor sent (i slutten av juli). Da var det åtte ukers behandlingstid, og jeg fikk ikke pengene før langt uti september. Ikke kult. Av nysgjerrighet: Hvilke studier har du søkt på? Edit: Du kan endre prioriteringsrekkefølgen på studiene du har søkt på etter at søknadsfristen har gått ut. Siste frist for å omprioritere er 1. juli. Du kan imidlertid ikke legge til nye studieønsker på lista etter 15. april. Endret 2. mars 2009 av 1503 Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Takk for svar. Men hvis man ikke kommer inn på førsteønsket, er det noen automatikk i at man havner på andrevalget (såfremt man er kvalifisert)? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Later til at skolefag > privatisteksamen, så hvis eksamenene kolliderer er jeg buttfucked og må vente til neste år. Hurra meg rundt. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Men hvis man ikke kommer inn på førsteønsket, er det noen automatikk i at man havner på andrevalget (såfremt man er kvalifisert)? Ja. Hvis du ikke har nok poeng eller ikke kvalifiserer til å komme inn på førstevalget, sjekkes det automatisk om du har nok poeng/ er kvalifisert til å komme inn på andrevalget, deretter tredjevalget osv. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Blogreklame fjernet. (Som vanlig skal ikke denne posten kommenteres. Send evt. en PM) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå