Gjest Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hei! Driver å tester litt med PHP her og lærer det samtidig, og nå fikk jeg lyst til å teste regex funksjonen hvis det er riktig funksjonen for å sjekke om en textfield innholder de bokstavene som er lovelig. Hvis den inneholder en bokstav / tall som ikke er lov så vil det bli vist feil melding, hvordan kan jeg gjøre dette? Takk Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Her er et eksempel som returnerer FALSE dersom noe annet enn vanlige bokstaver eller tall finnes i $variabel. Vit at b[de ereg og preg_match med to forskjellige syntakser er tilgjengelig. eregi( '[^a-z0-9]', $variabel ) Lenke til kommentar
OIS Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Du bør bruke preg da det i mange tilfeller er raskere og støtter mer perl like regex. ereg er "utdatert" i 5.3 og kanskje fjernet i 6.0. For å se om en streng kun har bokstaver og tall se Hjelp med regex, navn, tall. Du kan fjerne for eksempel mellomrom og punktum fra inni [ ] taggene. Det brukes slik: $regex = '#^[a-zæøåA-ZÆØÅ0-9]+$#'; if (!preg_match($regex, $innData)) { //bokstaver du ikke vil ha } Ofte kan du heller bruke filter funksjonene for å validere og filtrere inn data. For å lære regex, anbefaler jeg Mastering Regular Expressions. Lenke til kommentar
aCa Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg er enig i OIS at det er best å vende seg til å bruke preg istedenfor ereg. Skal du bare godta gyldige norske bokstaver eller utenlandske spesial tegn også? Hvis du skal godta flere en norsk, slik som f.eks svenske kan du benytte deg av denne [A-Za-zÀ-ÖØ-öø-ÿ0-9]. Det finns en rekke forskjellige online regex test verktøy som gjør det enkelt for deg å sjekke om en regex fungerer slik du vil. Ta ett rask søk på google etter regex tool eller se signaturen min for min regex tester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå