Gå til innhold

Stronglifts 5x5 vs RYP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kva økninger du fikk av RYP programmet da?

Eg kan ikkje huske sist eg tok benkpress.

I november så trente eg bryst med manualer. brukte 22,5KG. iløpet av jula, og 5 eksamener, så måtte eg begynne på 14kg i slutten av januar. No er eg tilbake på 20kg manualer. så det blir spennande å sjå kva eg tar i benk.

Lenke til kommentar

Best og best, begge fungerer veldig bra :) RYP litt mer rettet mot hypertrofi, mens Stronglifts er mer et styrkeprogram, men treningsmengden i Stronglifts er større enn i RYP (5 sett vs. 1 sett) så du vokser veldig bra på det og ;) Jeg regner med at du har lest alt om programmet, vet hvordan progresjonen er lagt opp og at du skal begynne med tom stang på alle øvelser unntatt markløft? (kan ikke terpe nok på det)

Kjør programmet som det er. Ekstra øvelser er ikke nødvendig men du kan bytte ut inverted rows (horisontale pull-ups) med stangroing (versjon 2 av SL hadde det i stedet). I tillegg så kan du begynne å logge i styrkeforumet. Vi trenger mer aktivitet :)

Lenke til kommentar

takker for svar!

min svakaste øvelse er kroppshevinger. klarer rett og slett ikkje 1 engang. kanskje 1 visst eg har en god dag.

nedtrekk med bredt grep tar eg omtrent 45-50kg. eg veger 83kg om morningen. Så chins er noke eg må jobbe med. Da er vel Workout A øvelsen ganske bra.

Kan det her kombinerast med 4x4 interval trening for ekstra fat burn eller er det unødvendig?

Lenke til kommentar
Best og best, begge fungerer veldig bra :) RYP litt mer rettet mot hypertrofi, mens Stronglifts er mer et styrkeprogram, men treningsmengden i Stronglifts er større enn i RYP (5 sett vs. 1 sett) så du vokser veldig bra på det og ;) Jeg regner med at du har lest alt om programmet, vet hvordan progresjonen er lagt opp og at du skal begynne med tom stang på alle øvelser unntatt markløft? (kan ikke terpe nok på det)

Kjør programmet som det er. Ekstra øvelser er ikke nødvendig men du kan bytte ut inverted rows (horisontale pull-ups) med stangroing (versjon 2 av SL hadde det i stedet). I tillegg så kan du begynne å logge i styrkeforumet. Vi trenger mer aktivitet :)

Kan ikkje akkuratt sei eg gleder meg til å "slite" meg ut på 5x5 a 20kg :p men får gjere som anbefalt! begynner en logg i morra eg da. så får vi sjå.

Lenke til kommentar

Da kan du bare holde deg til horisontale pull-ups atm :) Hvis du ikke klarer en eneste kroppshev så kan du bruke et strikk til å hjelpe deg opp slik som i denne

Du kan kombinere styrke med kondisjonstrening, men så snart øktene blir tunge blir 4x4 for mye. Kroppen trenger hvile, og det gjelder sentralnervesystemet også. Restitusjon av CNS er like viktig som restitusjon av muskulatur. Det viktigste for å miste fett er å ligge i kaloriunderskudd. Med styrketrening blir du å forbrenne mye mer daglig enn hvis du bare sitter i ro, og kombinerer du dette med riktig kosthold så skal du kunne miste fett uten å bruke så alt for mye tid på mølla.

Kan ikkje akkuratt sei eg gleder meg til å "slite" meg ut på 5x5 a 20kg :p men får gjere som anbefalt! begynner en logg i morra eg da. så får vi sjå.

Det er nettopp meningen at du ikke skal slite deg ut de første øktene. Hvis du er bevisst på hvordan du løfter så bygger du deg opp en god teknikk ved å begynne med tom stang. Du øker med 2,5 kg hver økt, så du er raskt oppe på din tidligere arbeidsvekt. Dette er spesielt viktig på knebøy, en av de mest tekniske øvelsene. På markløft begynner du med 40 kg, fordi det er lett og fordi du må ha stanga i rett høyde :)

En annen grunn til å begynne så lavt er såkalt deloading. Når man f.eks stagnerer i treningen er det vanlig å gå ned opptil titalls kg i vektene for så å bygge seg opp til sin tidligere arbeidsvekt, og til slutt presse seg forbi til ny arbeidsvekt. I Stronglifts gir det bedre progresjon over tid. Begynner du lavere så øker du flere kg før du stagnerer. Det blir selvfølgelig "flaut" å løfte med tom stang of små skiver en stund, men du tjener på det ;)

Jeg antar du ikke har trent noe knebøy, markløft o.l før, men du skriver at du har trent benkpress. Hvis du allerede klarer 5 reps på 50 kg i benkpress kan du begynne med høyere vekter, siden det ikke er vits i å trene i ti uker for å ende på samme arbeidsvekten.

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Eg skal handle meg en sånn kroppsheving stang som eg kan feste i leiligheta. og ta en kver gang eg går forbi. tau kan vel og vurderast.

Eg har fotballtrening 1 gang i veka. innendørs, ca 2t med 4-5 pauser på 5min. Køyrer på med 4x4 intervall til eg passerer 45kg i benk. evt kjenne på kroppen.

Lenke til kommentar

Har trent knebøy og slikt før, har vert på 80kg omtrent. Men det var før eg måtte gjennom lyskebrokk operasjon i Mai i fjor, som mildt sagt var smerte. Men eg skal begynne lavt med knebøy no for å vere helt sikker på at alt er toppers.

Trur eg berre hopper på 25kg. Treningspartneren min tar endel mindre. så han begynner på 20.

Lenke til kommentar

Jeg går RYP nå, er på uke 4, har ikke gjort noe særlig trening før, er 16 år. Synes det fungerer bra, men skulle ønske jeg kunne trent "mer".

Etter hva jeg har lest i denne tråden vil jeg oppnå det ved 5x5 opplegget. Så skal lese om det og kanskje ta det etter RYP.

Lenke til kommentar

Det er nettopp meningen at du ikke skal slite deg ut de første øktene. Hvis du er bevisst på hvordan du løfter så bygger du deg opp en god teknikk ved å begynne med tom stang. Du øker med 2,5 kg hver økt, så du er raskt oppe på din tidligere arbeidsvekt. Dette er spesielt viktig på knebøy, en av de mest tekniske øvelsene. På markløft begynner du med 40 kg, fordi det er lett og fordi du må ha stanga i rett høyde :)

En annen grunn til å begynne så lavt er såkalt deloading. Når man f.eks stagnerer i treningen er det vanlig å gå ned opptil titalls kg i vektene for så å bygge seg opp til sin tidligere arbeidsvekt, og til slutt presse seg forbi til ny arbeidsvekt. I Stronglifts gir det bedre progresjon over tid. Begynner du lavere så øker du flere kg før du stagnerer. Det blir selvfølgelig "flaut" å løfte med tom stang of små skiver en stund, men du tjener på det ;)

Jeg antar du ikke har trent noe knebøy, markløft o.l før, men du skriver at du har trent benkpress. Hvis du allerede klarer 5 reps på 50 kg i benkpress kan du begynne med høyere vekter, siden det ikke er vits i å trene i ti uker for å ende på samme arbeidsvekten.

Hvis du alt har bra teknikk og masse erfaring i en eller flere øvelser, så er anbefalt startvekt i disse øvelsene 70% av 5RM.

Se http://stronglifts.com/forum/stronglifts-5...43.html#p214187

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

STemmer som Frank sier...du skal ikke nødvendigvis begynne med tom stang i alt av øvelser...du begynner på 70% av det du tar max 5 reps av....f.eks...hvis du tar 5 reps på 100 kg i benk så begynner du på 70 kg og ender opp rundt 110 en plass...sånn ca

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...