Gå til innhold

Oppgradere pc rundt eksisterende hovedkort.

Notch

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg med å oppgradere pc min med ett par "enkle grep".

Drømte liksom om å kunne spille Crysis, men det krever visst litt av en doning.

Hvis oppgraderingene blir dyrere enn 6-7 tusen kan man vel likesågodt kjøpe ny.

Skriver da spesifikasjonene etter beste evne:)

- Skjermkort XFX nvidia Gforce 7900 GT

- Cpu Intel core2 cpu6600 2,4Ghz

- Hovedkort MSI 975X Platinum

Maskinen har 2Gb minne, strømforsyningen er på 500w, OS windows XP 32 bit.

Har lest litt om at dette hovedkortet skal være kompatibelt med ati`s crossfire,

Altså vil da to skjermkort være løsningen eller kun ett rått ett?

Må jeg ha større strømforsyning? Skal jeg fylle opp med minne? Må vel bytte prossessor?

Skulle gjerne hatt noen tips, valg av nye komponenter som vil fungere med nevnte hovedkort. Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke ha ny prosessor om du vil ha mer minne. Har du over 3+GB Må du derimot anskaffe et 64-bit opperativsystem. Det betyr derimot at du ikke kan ha 4GB installert på maskinen, selv om du har 32-bit opperativsystem. Du vil dog ikke kunne benytte alle de 4GB med Ram, kun rundt 3.5 vil bli benyttet.

Jeg ville anbefalt et godt Radeon HD 4850 Skjermkort og litt ekstra Ram.

Nå spørs det også hva slags Ram du har fra før, har du litt eldre type Ram med litt lav hastighet som DDR2 PC4200 Ram, vil det være lurest å bytte ut alle minnebrikkene du har nå og kjøpe nye. Har du derimot god hastighet på dine nåværende Ram brikker, vil det være nok om du kjøper et set ekstra av samme type Ram brikker du har i maskinen nå.

For å regne ut omtrantlig pris:

Et god HD 4850 GPU, (Asus Top) (Sapphire Toxic) (HIS IceQ4) Koster rundt 1500,-

2GB Ram koster ca 250,- og 4GB Ram koster ca 500

Det vil si at en god oppgradering vil koste deg rundt 1800 til 2000 kroner.

PS: Grunnet pris og ytelse, er egentlig et Radeon HD 4870 skjermkort anbefalt. Til eksempel koster Sapphire Radeon HD 4870 ikke mer enn noen hundrelapper mer enn nevnte HD 4850 Skjermkortene over. Jeg er dog usikker på om din strømforsyning er god nok til å håndtere et HD 4870 skjermkort.

Lenke til kommentar

Hvis jeg legger til dette skjermkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=426720

Og Ram:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312591

Og en ny strømforsyning:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676

Vil det være nok å kjøpe en til minne brikke for å få 3Gb minne, eller må de "helst" være av samme fabrikat og jeg må ha tre nye, der er jo 4 slots men får bar 3G minne eller 3,5 som du nevner.. kan jo bar kjøpe 4 nye da for å få den siste som halv, men kan jeg ha to forskjellige fabrikat da i slottene? hehehe

Lenke til kommentar

Grunnet til at jeg nevner Ram fra samme fabriket, er fordi MSI Hovedkortene kan være ganske så kresen når det kommer til type Ram. Dette er noe jeg selv har fått erfare, da jeg skulle oppgradere Ram på min PC med MSI HK. Skulle dobble fra 2 til 4 GB Ram, hadde fra før minnebrikker fra Kingston og kjøpte et sett Crucial minnebrikker av samme mengde og hastighet. Dette førte til svært ustabil maskin når jeg hadde disse kjørende sammen. Trodde først at det var noe galt med de nye minnebrikkene. Men etter en meget grundig testing med diagnoseprogram og at PC virket feilfritt om jeg kun brukte Crucial eller Kingston brikkene, må det vell da være Hovedkortet som setter seg på bakbena. En BIOS oppdatering kunne kansje ha fikset dette. Men å flashe BIOS på et MSI Hovedkort, (i det minste da) var som å reise tilbake til året 1880 for å foreta en telefonsamtale.

Her har du muligens enda et eksempel på MSI Hovedkort og Minnebrikker:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340008

Noter: Dette gjelder dog ikke alle HK i MSI sitt arsenal. Sjansene for at det skal gå feilfritt er størren enn at du skal få noe som helst problemer. Muligheten er dog tilstede, og jeg personlig ville ikke gamblet på noe slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...