Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]Er totalt mørbanket! Treningstips?

Blekk.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på snart 15 år, og jeg spiller fotball aktivt, med 4 treninger i uka.

Problemet er det at jeg har ondt overalt i kroppen. Jeg har nettopp hatt en senebettenlse i akillesen, som jeg enda ikke har ristet av meg. (var ute i 3 uker) Dessuten sliter jeg med knærne, og leggene. Jeg er ekstremt stiv i leggen tror jeg, får sinnsykt vondt bare jeg skal bøye leggen for å gå ned ei trapp. Sliter også med foten osv. Altså, jeg er totalt mørbanket av for mye trening tydeligvis...

Så jeg har bestemt meg for å ta en pause.

Spørsmålet er; hva skal jeg gjøre i mens?

Jeg vil ikke sitte på ræva, og få elendig kondis osv. Vi holde kroppen fit.

Har noen tips, på hva jeg kan trene i mens?

SERIØSE SVAR TAKK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må la musklene roe seg ned.

Det fungerer slik:

Når du trener bryter du ned musklene, det oppstår mikrorifter i muskelfibrene.

Når du hviler, bruker kroppen proteinet til å reparere riftene og musklene blir større og sterkere.

Det jeg tror er at du har trent for mye rett og slett.

Lenke til kommentar

Ser du har problemer i akillesen. Hvor høy er du, har du vokst mye i det siste? Jeg tror at musklene dine ikke har greid å holde følge med benbygningen, din. Ett tips er å trene musklene dine i leggen og betennelsen i akillesen vil gå vekk av seg selv.

Send PM om jeg skal sende deg ett lite treningsprogram, kommer til å glemme at jeg har skrevet i denne tråden:P

Har du forresten vondt i akilles når du går i trapper?

Lenke til kommentar

En stor dose selolje vil roe ned betennelsesreaksjonene i muskelene. Omega-3 generelt er bra, men pass på å ikke overdosere Vitamin A, som du finner i mange av produktene. Viamin D som f.eks tran og fiskeolje også inneholder tåler du i relativt store mengder på vinteren p.g.a manglende sollys.

Lenke til kommentar
Ser du har problemer i akillesen. Hvor høy er du, har du vokst mye i det siste? Jeg tror at musklene dine ikke har greid å holde følge med benbygningen, din. Ett tips er å trene musklene dine i leggen og betennelsen i akillesen vil gå vekk av seg selv.

Send PM om jeg skal sende deg ett lite treningsprogram, kommer til å glemme at jeg har skrevet i denne tråden:P

Har du forresten vondt i akilles når du går i trapper?

Er ikke sikker på hvor høy jeg er, men jeg er lav, og jeg har vokst mye i det siste ja.

Jeg har vondt i akillesen etter en trening som oftest. (på hardt underlag) Da går jeg og halter resten av dagen etter treninga, så har jeg ikke spesielt vondt dagen etterpå igjen.

En stor dose selolje vil roe ned betennelsesreaksjonene i muskelene. Omega-3 generelt er bra, men pass på å ikke overdosere Vitamin A, som du finner i mange av produktene. Viamin D som f.eks tran og fiskeolje også inneholder tåler du i relativt store mengder på vinteren p.g.a manglende sollys.

Ok, takk, kan jo prøve selolje. :)

Lenke til kommentar

Kan også være lurt å ta magnesium-tilskudd. Prøv ca 200-400 mg hver dag med mindre du vet du får i deg mye magnesium i kostholdet.

Brus og sukker er også ting du burde unngå. Nøtter er fulle av gode mineraler så du kan kanskje spise mer av f.eks cashew-nøtter, paranøtter, macadamia samt valnøtter. Hvis du spiser en del av dette kan du vurdere å kutte magnesium-tilskudd.

Lenke til kommentar

Belastning på kneskålene i form av en løpetur skal kroppen tåle greit hvis man har rett kosthold. Er nok lurt å starte litt forsiktig, men med mindre man har noe feil med kneskålene så skal de holde, og de blir faktisk styrket av trening også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...