Leviath Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Leste nettopp noe om at ondskap ikke er skapt, og at det ikke er en "ting". Men at det er fravær fra det gode. Der det ikke er godhet råder ondskap. hmmm.. Har hørt argumentet før ja. Det sammenlignes gjerne med at kulde bare er fravær av varme og at mørke bare er fravær av lys. Men det forutsetter at totalt fravær av godhet gir absolutt ondskap. Noe jeg for det første ikke er sikker på om er riktig (sammenlign med Elie Wiesels berømte ordtak om kjærlighet/hat/likegyldighet,) og for det andre er ikke "ren" ondskap definert slik som absolutt mørke og kulde. Lenke til kommentar
marcusss Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Som kristen, vil jeg komme med noen innspill: Som vi husker fra GT, knyttet GUD seg til ett bestemt folk; Israelsfolket. Og selv om GUD gav lovene til ett bestemt folk, tror jeg ikke at alle andre havnet i Helvete. Jeg kan ikke huske at det står noe sted i Bibelen... Jeg tror ikke at f.eks. alle aztekerne kom til Helvete fordi de drev med menneskeofring og ikke visste hvem Jesus var. Disse folkene trodde at å rive ut hjertet på en halv-død mann og ofre det til gudene var det eneste rette, noe som jeg tror GUD også hadde forutsett. Å dømme dem alle til Helvete fordi de ingen reiste der og kristnet dem på en human måte, er for urettferdig, selv for GUD. Dessuten tror jeg det finnes flere nivåer av både Himmel og Helvete. "I min Fars hus er det mange rom" osv... Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 mange som mener at GT er værst men hva finner vi i NT som ikke er i GT? Jo, HELVETE. Ingenting er verre enn helvete Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Himmelen er mye verre. En evighet hos en grinete drittunge med navn Jahve er mer enn hva jeg fortjener. Lenke til kommentar
qollies Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Er jo en bok om en person som ble gravlagt i en gruve under noen steiner, døde og kom til helvete men idet han ble kastet i helvetet våknet han plutsleig til live igjen. Han hadde aldri hørt om Jesus eller noe sånt så det viser jo at Gud ikke er urettferdig. Husker ikke hva boken heter, men er ihvertfall et godt eksempel på Guds rettferdighet. Lenke til kommentar
since91 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Som kristen, vil jeg komme med noen innspill: Som vi husker fra GT, knyttet GUD seg til ett bestemt folk; Israelsfolket. Og selv om GUD gav lovene til ett bestemt folk, tror jeg ikke at alle andre havnet i Helvete. Jeg kan ikke huske at det står noe sted i Bibelen... Jeg tror ikke at f.eks. alle aztekerne kom til Helvete fordi de drev med menneskeofring og ikke visste hvem Jesus var. Disse folkene trodde at å rive ut hjertet på en halv-død mann og ofre det til gudene var det eneste rette, noe som jeg tror GUD også hadde forutsett. Å dømme dem alle til Helvete fordi de ingen reiste der og kristnet dem på en human måte, er for urettferdig, selv for GUD. Dessuten tror jeg det finnes flere nivåer av både Himmel og Helvete. "I min Fars hus er det mange rom" osv... Helt enig i at det ville blitt forferdelig urettferdig, og helt idiotisk i den forstand. (aztek eksempelet) Men det står jo: "For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst." Dette vil jo bety at en som aldri har fått sjans til å hørre om jesus, nettopp aldri får det - en sjanse. Veeeeldig urettferdig med andre ord. Dette er jo et sentralt spørsmål.. Står det ingenting om dette i bibelen? :S Endret 3. mars 2009 av Jonatan777 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Minner deg på at du ikke er på bedehuset nå.... i tilfelle du trodde at alle her tror at disse bibel sitatene har noen verdi... Svaret var til Henach ikke til deg RWS håper du kan leve med det her på forumet. Dette er et forum, hvis du ikke vil at RWS (eller andre her) skal svare, får du ta det på PM. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) mange som mener at GT er værst men hva finner vi i NT som ikke er i GT? Jo, HELVETE. Ingenting er verre enn helvete Folks oppstandelse til himmel og helvete nevnes også i GT Profeten Daniel > Og mange av dem som sover i jorden, skal våkne opp, noen til evig liv, andre til skam og evig avsky. Da skal de forstandige skinne som den strålende himmelhvelvingen; og de som har ført de mange til rettferd, skal skinne som stjernene, evig og alltid. PS: Enda et bibel sitat RWS, håper du kan leve med det her på forumet. Endret 3. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 mange som mener at GT er værst men hva finner vi i NT som ikke er i GT? Jo, HELVETE. Ingenting er verre enn helvete Folks oppstandelse til himmel og helvete nevnes også i GT Profeten Daniel > Og mange av dem som sover i jorden, skal våkne opp, noen til evig liv, andre til skam og evig avsky. Da skal de forstandige skinne som den strålende himmelhvelvingen; og de som har ført de mange til rettferd, skal skinne som stjernene, evig og alltid. PS: Enda et bibel sitat RWS, håper du kan leve med det her på forumet. Folk som ikke har uttrykt tro på Jesus og gjengen, tror jeg faller innenfor en annen "katogori" da det virker rettferdig. Hvis Gud er slik han åpenbarte seg gjennom sønnen, er han både god og rettferdig. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 mange som mener at GT er værst men hva finner vi i NT som ikke er i GT? Jo, HELVETE. Ingenting er verre enn helvete Folks oppstandelse til himmel og helvete nevnes også i GT Profeten Daniel > Og mange av dem som sover i jorden, skal våkne opp, noen til evig liv, andre til skam og evig avsky. Da skal de forstandige skinne som den strålende himmelhvelvingen; og de som har ført de mange til rettferd, skal skinne som stjernene, evig og alltid. PS: Enda et bibel sitat RWS, håper du kan leve med det her på forumet. Folk som ikke har uttrykt tro på Jesus og gjengen, tror jeg faller innenfor en annen "katogori" da det virker rettferdig. Hvis Gud er slik han åpenbarte seg gjennom sønnen, er han både god og rettferdig. Ikke hvis, Gud er slik ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 GT folkenes forvride bilde av Gud kommer av at de tror Gud er lik dem selv. NT forteller oss det motsatte. Det vil si at bibelen motsier seg selv? Trodde det stod i bibelen(selv om jeg er noe usikker) at menneskene ble "menneskelig" når Adam og Eva spiste av epletreet..? eller hvordan var det? :S Lenke til kommentar
IHS Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 GT folkenes forvride bilde av Gud kommer av at de tror Gud er lik dem selv. NT forteller oss det motsatte. Det vil si at bibelen motsier seg selv? Trodde det stod i bibelen(selv om jeg er noe usikker) at menneskene ble "menneskelig" når Adam og Eva spiste av epletreet..? eller hvordan var det? :S Motsatt de første menneskene ble umenneskelige da de spiste den dødlige frukten. Men de kan bli menneskelige igjen hvis de spiser den livgivende frukten. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 @Trådstarter: Jeg vet rett og slett ikke. Spør en pro, en prest elns. @IHS: You make me laugh Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 ****@IHS: You make me laugh He makes me wanne cry.... Det er så jeg har lyst til å spørre om han fikk med seg hviket såpemiddel de brukte da de hjerne vasket ham, for det må han ha blitt når han er så til de grader ignorant ovenfor alt som ikke passer i hans forvridde dogmatiske verdens bilde... Men men, glad det ikke er meg eller ungene mine jeg Lenke til kommentar
IHS Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 @Trådstarter: Jeg vet rett og slett ikke. Spør en pro, en prest elns. @IHS: You make me laugh En god latter forlenger livet :!: Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) @Trådstarter: Jeg vet rett og slett ikke. Spør en pro, en prest elns. @IHS: You make me laugh En god latter forlenger livet :!: Gjentar meg selv fra en annen tråd med litt klipp og lim... IHS, når du quoter innlegg så er det lurt å bruke spoilers. Gjør som følger: -Merk teksten du ikke vil vise. (den skjules bare, den blir altså ikke borte -Trykk så på nedpilen ved siden av teksten "Sett inn spesialelement" (rett over ruten du skriver i) og velg SPOILER -Trykk OK i den neste dialog boksen og... vips, "forsvinner" teksten du merket inn i spoileren... MYE lettere for oss andre å lese postene da den ikke preges av laaaaaaaange qoutes..... og så kan den som leser din post lett lese hva du faktisk svarer på... Eksempel på spoiler: Her er en spoiler Til orientering. Endret 4. mars 2009 av RWS Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 blabla Men du mener bibelen motsier seg selv eller? Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Ser ut som gud har dømt seg selv til å brenne i all evighet. Dessuten. Hvis han er så allmektig, kan han vel bare smite djevelen og all ondskap som han har gjort med mennesker, og alt vil bli bra. Har hørt rykter om at han er allgod også, så da burde han kanskje gjøre dette for å bevise sin påstand? Btw. Jeg er selv allgod. Men alle som vil prate med meg og besøke meg må først: Gå 15km barbeint over sånne spikes man stopper biler med. Etter dette skal det helles syre ned i øynene dine, for du får ikke lov til å se meg. Men allgod. Det er jeg <3 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 blabla Men du mener bibelen motsier seg selv eller? motsier ? bibelen korigerer seg selv (påpeker egene feil) og endrer på ting Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Så bibelen skriver seg selv? Hvorfor har de ikke fjernet det som er feil isteden for å lage en lang greie med de foregående feil? er det for at noen "dumminger" skal tro på det da eller? Skjønner meg ikke på bibelen jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå