Gå til innhold

Nye tiltak mot fildeling forhandles fram i all hemmelighet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal fungere i praksis. jeg har flere hundre CDer, flere hundre DVDer, godt oppmot hundre spill, og en boks for å ta opp ting fra TVen, hvilket er helt lovlig. Hvordan i all verden skal en toller med marginal utdannelse se forskjell på en lovlig og en ulovlig fil?

Lenke til kommentar

Nåja om ikke annet ville det jo lagt en kraftig dempning på den internasjonale turismen. Tenk på tiden det ville tatt gjennom kontrollen dersom alle bærbare maskiner og mp3 spillere skulle gjennomsøkes.

På den andre siden vil det føre til en økt bruk at kryptering og ikke minst steganografi.

Lenke til kommentar

Hvordan skal tollerene, som allerede har andre "livs"viktige saker og ta seg av ( Narkotika smugling, brennevin osv) ha tid til dette?

Og hvordan skal de kunne bevise at jeg ikke har albumet som ligger på MP3 spilleren hjemme i stua?

Lenke til kommentar

De kjemper en kamp de allerede har tapt. Det er umulig å reversere utviklingen av fildeling. Det er enorme nettverk som de aldri kan drømme om å få stanset. Alt du trenger for å sette opp ditt eget nettverk er vel bare et par servere, et domene og litt kunnskaper.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal fungere i praksis. jeg har flere hundre CDer, flere hundre DVDer, godt oppmot hundre spill, og en boks for å ta opp ting fra TVen, hvilket er helt lovlig. Hvordan i all verden skal en toller med marginal utdannelse se forskjell på en lovlig og en ulovlig fil?

Det vil vel i praksis fungere litt som lovene som kan sammenlignes i Israel. Liker de ikke trynet ditt tar de laptopen din.

Svaret blir for min del nei. Dette skal ikke tollere få lov til å gjøre. Rikets sikkerhetspoliti, med ransakningsordre ja, tollere nei.

Lenke til kommentar

Dette har vorte diskutert før. Som den gang står eg på at eg ikkje trur dette vil bli innført. Det er i praksis umogeleg å handheve. Dei som har pønska ut dette forslaget har neppe særleg inngåande PC-kunnskaper.

Lenke til kommentar

Problemet her er at når alle lærer seg kryptering, så går vi over til systemet di har i USA. Der kan tollere konfiskere alle elektroniske lagringmedier så lenge det måtte passe dem, dvs, for alltid om det er nødvendig.

Jo takk, la oss håpe dette ikke blir innført i Norge.

Lenke til kommentar
De kjemper en kamp de allerede har tapt. Det er umulig å reversere utviklingen av fildeling. Det er enorme nettverk som de aldri kan drømme om å få stanset. Alt du trenger for å sette opp ditt eget nettverk er vel bare et par servere, et domene og litt kunnskaper.

Kamp de allerede har tapt? De har vel ikke tapt kampen om mydighetene i verdens største og mektigste nasjoner setter seg ned og lager nye lover og begrensninger for piratkopiering? De har jo ikke vunnet før fildeling blir lovlig, noe det ser ut som at ikke vil skje med det første? Men hvorfor tør egentlig politikerne å være i mot fildeling når så store (?) deler av befolkningen vil at det skal bli lovlig? Kunne vel tjent noen stemmer på å åpne for fri fildeling?

Lenke til kommentar

Ser en rekke praktiske problemer med en slik kontroll:

-virus som spres via USB

-proprietære tilkoblinger for enkelte spillere, har noen slike varianter selv

-proprietær programvare som må installeres for å kommunisere med spilleren

-drm-begrensninger på hvor mange maskiner spilleren kan koble seg opp mot

Lenke til kommentar
De kommer aldri til å greie å stanse det. Det er selvfølgelig hvis ikke vi adopterer fascismen for å få bukt med fildeling. Noe jeg tror er tvilsomt. ;)

At de klarer å stoppe ulovlig fildeling tviler jeg også sterkt på. Men om myndighetene i disse landene så det som tilnærmet umulig å stoppe dette hadde de vel gitt opp disse lovene også? Og om de ikke har skjønt det nå, når skal de skjønne det da? Aldri? Er vel kanskje det at disse som driver å styrer med disse avtalene ikke har så god greie på data og tror alt er enklere enn det er, litt synd egentlig...

Lenke til kommentar

La oss ta en klapp for mr. ambisiøs.

Som alt annet fra anti-piratene vil dette resultere i en epic-fail. Let's go team retard.

1.) hvordan i helv**s navn skal en toller kunne lukte om filen er lastet ned? skal han stå å sjekke hash-desimalene på hver fil, og se at de stemmer?

2.) Feks på en flyplass ville det blitt en himmelsk kø, når 100man med 1000 sanger hver på ipoden skal sjekkes.

3.) Skal bli sjekt med mange dommeravgjørelser anngående "gjennomsøking"/ransakelse av pc.

4.) Blir morsomt hvis folk ikke vil oppgi passord

5.) Massiv virusspredning

hvordan skal man bevise at sangene er kjøpt lovlig? hvis enn har 500 sanger fra diverse forhandler og nettsteder, skal man da ha med seg en ekstra koffert til disse kviteringene? skal de stå å sjekke hver sang opp mot en kvitering?

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvordan de skal klare å bevise at man ikke eier eksemplaret lovlig. Men jeg tviler på at det blir innført i Norge egentlig. Tipper at Datatilsynet hadde kommet på banen og forhåpentligvis forklart politikerne hvorfor de ikke skal innføre det.

Blir vel kanskje slik at man ikke kan ha noe film, musikk og bilder på maskinene sine når man krysser en landegrense da? Egentlig ganske sykt. Går dette langt nok vil jo utviklingen på en rekke områder stangnere?

Lenke til kommentar

Er det nå jeg burde nevne at dette antageligvis er løse forslag, som kanskje ikke en gang har blitt tatt opp i forhandlingene? Eller at denne avtalen også vil gjelde fysisk piratkopiering, som i klær, iPod-kopier osv.? Det kan hende at det er et par ting som gir litt mer mening da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...