Gå til innhold

Problemer med AL 89300 + 192.168.0.1

Anbefalte innlegg

Hei.

Har gått til anskaffelse av en Jensen AL 89300-ruter, da broren min har skaffet seg bærbar PC. Fra før av har jeg et Speedtouch 546T2-modem i huset. Funker fett, men trengte altså trådløst nettverk til den bærbare maskinen nå. Tenkte det ville være en grei jobb å innstallere ruteren, men kommer ikke forbi steg 3 av installasjonen. Det dreier deg om å koble seg opp til https://192.168.0.1/ - rutermenyen. "Tidsavbrudd Tjeneren på 192.168.0.1 brukte for lang tid på å svare." er resultatet. Har forsøkt både med Firefox og IE, på- og avslått brannmur. Men ingenting funker.

Søkt både på google og diverse IT-forum, men finner ingen svar. Håper dere kan hjelpe.

På forhånd takk! :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette opp nettverket ditt på to måter; enten la Jensen AL være DHCP server, eller la ST være dhcp server. Jeg anbefaler det siste da jeg anntar at du er kunde hos telenor, og dette gjør at du mye enklere får hjelp fra de om det skulle være noe med nettlinjen din.

Det du gjør da, er at du lar ST være akkuratt sånn som den hele tiden har vært. Før du setter kabel mellom ST og Jensen, logg deg inn på Jensen routeren. Ipadressen du skal logge inn på er den som står som "standard gateway" om du kjører ipconfig i cmd. Antagelig er dette 192.168.0.1 som du sier her. Skru så av DHCP på Jensen routeren. Hvordan dette gjøres, er forskjellig fra router til router. Men det pleier ofte å være ganske enkelt.

Så tar du en kabel fra gul port på ST, og inn i en av LAN portene på Jensen, ikke inn i den som heter WAN eller Inett. Nå skal du få en IPadresse av typen 10.0.0.x der x er et tall fra 1-100. Da skal du ha nett.

Så til det du spør om: hvorfor får du ikke kontakt. Vell, hva er IPadressen din? Jeg tipper den er noe alla 10.0.0.x. Da vil du ikke få kontakt med en adresse på 192.168.0.x nettet. Dra ut kabelen mellom Jensen og ST, og forsøk på nytt. Da teker jeg den får kontakt. Hvis ikke, restart PC ;)

Og gjør alt dette via kabel. Gjør du det via trådløst ber du om problemer.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Det du gjør da, er at du lar ST være akkuratt sånn som den hele tiden har vært. Før du setter kabel mellom ST og Jensen, logg deg inn på Jensen routeren. Ipadressen du skal logge inn på er den som står som "standard gateway" om du kjører ipconfig i cmd. Antagelig er dette 192.168.0.1 som du sier her. Skru så av DHCP på Jensen routeren. Hvordan dette gjøres, er forskjellig fra router til router. Men det pleier ofte å være ganske enkelt.

How?

Tydeligvis ikke da jeg ikke kommer innpå den IP'en en gang. Bruker ST/Telenor-modemet til å gjøre dette. Har også prøvd med ruteren koblet til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...