Gå til innhold

Finnes det noen ulemper med LAV iso?

Anbefalte innlegg

Hei..

Enkelt og greit - vil svært lav iso kunne skape problemer for sensoren i et digitalt speilreflekskamera på noen som helst måte? Er det noe teknisk som begrenser hvor lav den kan være?

Med andre ord, i situasjoner der man har massevis av lys tilgjengelig uansett - bør alltid iso'en settes så lavt som overhodet mulig, eller er det ulemper? (Bortsett fra det selvfølgelige - at man må kompensere med lukkertid/blender for å eksponere rett.)

Har selv et Canon 40D, hvis det har relevans..

Ingenting i mot teknisk avanserte svar - hvis noen føler for det.

Mvh.

Knut

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått det rktig bør en sette isoen så lavt som mulig der hvor kameraet har sitt beste dynamiske omfang, dvs ikke nødvendigvis det laveste iso tallet. Men det kan bli veldig bra bilder selv med høyere iso, når det er nok lys.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Det kan jo ha den åpenbare ulempen at du ikke får rask nok lukkertid.

På de fleste nybegynnerkameraer er det uansett laveste normale ISO-verdi som vil gi minst støy og best dynamisk omfang.

Noen kamera kan svekke signalet til sensoren en tædd, og kjøre f.eks. ISO50. Dette gir i praksis litt mindre dynamisk rekkevidde, så vidt jeg har forstått.

5D kan for eksempel kjøres på ISO50, mens ISO100 visstnok er den beste ISO-verdien når det kommer til bildekvalitet.

Sensoren som sitter i D40 er et morsomt eksempel. Noen (jeg husker ikke hvem) dyttet den sensoren inn i et kamera. Sensoren som sitter i D40 yter best på ISO200, men nevnte kamera gjorde det mulig å bruke ISO100. Og det er jo fint og flott. Det eneste problemet var at testere av gammel vane kjørte laveste ISO og fant dårlig dynamisk omfang som resultat.

Derfor er det umulig å kjøre D40 på ISO100.

På 5D er det et ikke-problem. De som kjøper 5D og bruker ISO50 uten å vite hva de gjør vil ikke ha noe utbytte av det bedre dynamiske omfanget uansett, antar jeg..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Svaret kan være ja....

Dette fordi en del kamera har en bedre dynamikk på andre ISO verdier , ofte høyere ISO.

Om man kan se denne forskjellen åpenbart på normal betraktningsavstand på de fleste fotografier er vel lite trolig.

Men som mye annnet flisespikkeri innen fototester så er det vel endel som henger seg opp i dette også.

OBS! litt tidlig ennå , jeg så nå at Simon Aldra allerede har svart det samme..

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...