Gå til innhold

Opplys oss, innvandrere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det så viktig å bli "norsk"? Holder det ikke med at en følger reglene og normene her i landet?

Tja, når man ser hvordan norske pensjoniser m.m. oppfører seg i Spania osv., så kan man jo spørre om det er rett at vi skal forlange at folk skal tilpasse seg våre normer når vi ikke klarer å tilpasse oss normene i de landene vi flytter til.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så viktig å bli "norsk"? Holder det ikke med at en følger reglene og normene her i landet?

Tja, når man ser hvordan norske pensjoniser m.m. oppfører seg i Spania osv., så kan man jo spørre om det er rett at vi skal forlange at folk skal tilpasse seg våre normer når vi ikke klarer å tilpasse oss normene i de landene vi flytter til.

yup også veldig søtt hvordan de heller ikke vil lære seg spansk, eller sette seg i den spanske kulturen.

Tenker nå på min kjæreste sine besteforeldre.

Der mannen ikke vil lære seg noe, mener at spanjonele skal tilpasse seg nordmenn fordi de bringer penger ditt og driver lokal samfunnet, og har nektet sin kone å dra på disse spansk kursene.

såklart ikke i mantall, men ofte man ser at nordmenn ikke tar så mye hensyn selv når de i er utlandet.

Lenke til kommentar

Er andregenerasjons politisk flyktning fra Iran. Min familie kom til Norge for ca 18 år siden. Jeg kan jo si at vi er ganske godt integrert i samfunnet, alle i familien har høy utdannelse.

Og jeg føler meg "norsk".

Det er mange ting som plager meg i dagens samfunn, noe er jo at "nordmenn" tror at alle fra midtøsten er automatiske muslimer.

Har selv kommet i heftige diskusjoner med tidligere arbeidsgivere som ikke har hatt en "utlending" i sin småbedrift som kommer med neglisjerende eller trakasserende kommentarer, eller oppførsel de selv ikke er klar om.

Nordmenn er som regel veldig lukkede personer og det er veldig mye "hysj hysj" agenda gående.

Har flere ganger fått "Sava, kom å se hva Iran driver med nå". Ok ... Hva har det med _meg_ å gjøre.

Det som plager meg mest er rett å slett at nordmenn stempler folk for fort, og er alt for lukkete folk.

Rett og slett redd for fremmedkultur!

Lenke til kommentar

Interessant tråd! Syns nordmenn bør bli bedre til å *være åpen* for andre folk av andre kulturer. Jeg syns andre kulturer er fascinerende, det er mye å lære. F.eks fins det utrolig mye god mat fra andre land og kulturer, særlig rundtomkring i Asia. Utrolig glad at vi ikke bare må holde oss til kjøttkaker og fårikål. Språk kan også være fascinerende. Historie om Midtøsten. Tradisjoner og måter å se ting på. Jeg tror vi nordmenn har mye å lære av innvandrere (og sikkert omvendt), men vi må ikke være så redd for det som er nytt. Det KAN faktisk komme bra kultur fra andre steder enn USA også :p

Og ikke minst, kultur er nå så, men det er jo mange ålreite PERSONER som kommer hit gjennom innvandring. Uansett hvilken hudfarge de måtte ha!

Endret av Decline
Lenke til kommentar

Altså, jeg lurer på hvilke krav den norske befokningen i spania har fremmet overfor den spanske stat?

Hvilke særkrav snakker vi?

Samtidig ville det være veldig interessant se hvilken vei valutaen flyter når det gjelder nordmenn og spania;)

Lenke til kommentar
Altså, jeg lurer på hvilke krav den norske befokningen i spania har fremmet overfor den spanske stat?

Det var en sak i tabloidene for noen år siden hvor Hagen hadde reist til Syden, holdt tale og sagt "Spanjoler som jobber rundt nordmenn må lære seg norsk!" til begeistring. Ikke et direkte sitat.

Red.: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/22/464171.html

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...