GrandMa Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Du, Norge er ikke det første landet i verden som har tatt i mot innvandrerer. Ting går ikke noe forter her en i utlandet, selv om mange dumminger tror det. Jeg spurte hvor du hadde tallene fra. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Som innvandrer fra Asia, kom jeg hit når jeg var ca. 5, så intregrert vil jeg påstå at jeg er det. I min oppvekst har jeg egentlig ikke opplevd noe problemer med mitt etniske bakgrunn. Kanskje noen små ting som f.eks jeg ikke føler meg så veldig behagelig å snakke med morsmålet mitt med folk fra samme hjemland, blandt nordmenn. Vet ikke om dere synes er irriterende, men jeg har på følelse av at nordmenn blir det. Altså ikke noe stort. I førstegangstjenesten min opplevde jeg noe helt utrolig. Ved innrykk var alle der helt fargeblinde. Det gikk kun på holdning, oppførsel og personlighet. Jeg blir ganske irritert når folk snakker med diverse morsmål forran meg. Vet ikke helt hvorfor å kanskje jeg ikke burde bli det. Men syntes hvertfall det er flott at du ikke ville gjort det. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Synes det er greit at folk snakker sitt morsmål, det som irriterer meg er at det mange som absolutt skal rope det ut, spessielt på bussen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Synes det er greit at folk snakker sitt morsmål, det som irriterer meg er at det mange som absolutt skal rope det ut, spessielt på bussen. Nei, det er liksom litt unorsk å rope til hverandre på bussen. Bortsett fra når vi er dritings, da. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Eller når vi er i skikkelig godt humør. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Jeg er en ikke-vestlig innvandrer fra Asia (Pakistan). Er da født og oppvokst i Norge (i Mandal og senere Oslo), stort sett er det veldig lite som gjør hverdagen noe mer slitsom enn folk flest. Jeg føler at jeg snakker flytende og skriver godt norsk. Faren min som kom hit på 70-tallet har ikke opplevd mye negativt fra nordmenn. Han har bl.a fortalt om sine hyggelige norske kolleger. Dog, selv om det ikke var alle som var åpne for nye landsmenn har han sagt at de aller fleste ikke gjorde forskjell på han, selv om kulturen, tradisjonene og religionen ikke gikk hånd i hånd. På skolen gjør jeg det bra og føler på ingen måte at jeg blir diskriminert av mine medelever, lærere osv. Utdanning og integrering (til en viss grad) er det som burde prioriteres hos innvandrere slik at alle får muligheten til å bidra positivt til samfunnet! Jeg har personlig aldri opplevd mobbing eller rasisme, selv om jeg får stygge blikk av noen nordmenn (som regel pensjonister). Heldigvis er dette antallet svært liten, integreringen skal gå begge veier. Innvandrere som kommer til Norge må tilpasse seg norsk lov og regler. Jeg er helt enig med at innvandrere skal integreres i samfunnet, spørsmålet er da til hvilken grad? Vil dere at vi innvandrere skal gi opp vår kultur, tradisjoner og religion for så å bli "nordmenn"? Utdanning skal være tilgjengelig for alle uansett økonomisk situasjon, norsk-opplæring må bli obligatorisk for, du må kunne språket når du skal søke jobb o.l. Debatten rundt snik-islamisering kan jeg dessverre ikke uttale meg på, i og med at jeg ikke har fulgt tilstrekkelig med på denne saken (pga. skole osv). Er nok stadig flere nordmenn som stiller seg kritisk til religionen Islam, religionen i seg selv er veldig fredelig, logisk og praktisk i dagliglivet, men når man gir talestolen til de ulike imamene og ekstremistene gir dette et helt annet bildet av Islam . Vil også nevne at jeg har opplevd et fåtall av nordmenn som misliker at stadig flere utlendinger tar høyere utdanning? Kan noen evt. begrunne eller forkaste dette? Kanskje det bare er meg som oppfatter det slik? Når jeg først er i gang kan man like godt bure A- og B-gjengen inne. De gjør ikke noe annet enn å gi oss pakistanere et dårlig rykte. Synd at et fåtall personer dømmer majoriteten av pakistanere. Med hilsen, Nasir Synes det er greit at folk snakker sitt morsmål, det som irriterer meg er at det mange som absolutt skal rope det ut, spessielt på bussen. Nei, det er liksom litt unorsk å rope til hverandre på bussen. Bortsett fra når vi er dritings, da. Så det er greit så lenge du/dere roper i bussen, men når andre gjør det er det strengt forbudt? Enlighten me! Endret 3. mars 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Synes det er greit at folk snakker sitt morsmål, det som irriterer meg er at det mange som absolutt skal rope det ut, spessielt på bussen. Nei, det er liksom litt unorsk å rope til hverandre på bussen. Bortsett fra når vi er dritings, da. Så det er greit så lenge du/dere roper i bussen, men når andre gjør det er det strengt forbudt? Enlighten me! Nei, min kommentar var bare ment å være av det litt ironiske slaget. Jeg påpeker at det slett ikke er uvanlig å oppleve høyrøstede nordmenn på bussen og andre steder, så da blir det litt utidig å kicke på folk som snakker høyt på et annet språk. Opplever man at noen snakker plagsomt høyt på bussen - eller har iPod'en på så høyt at det forstyrrer andre - så går det ofte an å be dem om å dempe seg. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Synes det er greit at folk snakker sitt morsmål, det som irriterer meg er at det mange som absolutt skal rope det ut, spessielt på bussen. Nei, det er liksom litt unorsk å rope til hverandre på bussen. Bortsett fra når vi er dritings, da. Så det er greit så lenge du/dere roper i bussen, men når andre gjør det er det strengt forbudt? Enlighten me! Nei, min kommentar var bare ment å være av det litt ironiske slaget. Jeg påpeker at det slett ikke er uvanlig å oppleve høyrøstede nordmenn på bussen og andre steder, så da blir det litt utidig å kicke på folk som snakker høyt på et annet språk. Opplever man at noen snakker plagsomt høyt på bussen - eller har iPod'en på så høyt at det forstyrrer andre - så går det ofte an å be dem om å dempe seg. Skjønner hva du mener , kan bli veldig irriterende til tider. Når du sitter på bussen hvor det er plass til 3 til, setter en gjeng rundt deg og begynner å snakke høylytt. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Så det er greit så lenge du/dere roper i bussen, men når andre gjør det er det strengt forbudt? Enlighten me! Jeg tror det går mer på at når innvandrere roper høylytt på sitt eget morsmål blir vi andre så forferdelig nyskjerrige på hva det gjelder Jeg har iallefall lurt på det en del ganger, for mange tror sikkert at det må være ville vesten når folk roper, selv om det langt ifra stemmer. Har selv ei tante som var gift med en tyrker, og blant sine egne var volumet sikkert tre ganger så høyt Så det går vel på kultur det og kan jeg tenke meg Forøvrig et veldig interessant emne å lese om. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg blir ganske irritert når folk snakker med diverse morsmål forran meg. Vet ikke helt hvorfor å kanskje jeg ikke burde bli det. Men syntes hvertfall det er flott at du ikke ville gjort det. Da regner jeg med at du snakker engelsk med vennene dine når du er i London, fransk med dem hvis du er i Paris etc?? Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Jeg blir ganske irritert når folk snakker med diverse morsmål forran meg. Vet ikke helt hvorfor å kanskje jeg ikke burde bli det. Men syntes hvertfall det er flott at du ikke ville gjort det. Da regner jeg med at du snakker engelsk med vennene dine når du er i London, fransk med dem hvis du er i Paris etc?? Snakke høylytt med hverandre er nok på grensen, men har opplevd flere ganger at personer roper til hverandre fra den ene siden av bussen til den andre, hvis du synes at det er greit, vet nok ikke jeg. Det er nok kulturforskjeller i bildet her, ja. Men det må da vel finnes grenser, skal ikke være akseptabelt å rope på tvers av bussen . Det jeg snakker om er å snakke høylytt og ikke det å snakke på sitt eget morsmål. Endret 3. mars 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg blir ganske irritert når folk snakker med diverse morsmål forran meg. Vet ikke helt hvorfor å kanskje jeg ikke burde bli det. Men syntes hvertfall det er flott at du ikke ville gjort det. Da regner jeg med at du snakker engelsk med vennene dine når du er i London, fransk med dem hvis du er i Paris etc?? Snakke høylytt med hverandre er nok på grensen, men har opplevd flere ganger at personer roper til hverandre fra den ene siden av bussen til den andre, hvis du synes at det er greit, vet nok ikke jeg. Det er nok kulturforskjeller i bildet her, ja. Men det må da vel finnes grenser, skal ikke være akseptabelt å rope på tvers av bussen . Det jeg snakker om er å snakke høylytt og ikke det å snakke på sitt eget morsmål. Men han jeg siterte snakket om å snakke morsmålet sitt.. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg blir ganske irritert når folk snakker med diverse morsmål forran meg. Vet ikke helt hvorfor å kanskje jeg ikke burde bli det. Men syntes hvertfall det er flott at du ikke ville gjort det. Da regner jeg med at du snakker engelsk med vennene dine når du er i London, fransk med dem hvis du er i Paris etc?? Snakke høylytt med hverandre er nok på grensen, men har opplevd flere ganger at personer roper til hverandre fra den ene siden av bussen til den andre, hvis du synes at det er greit, vet nok ikke jeg. Det er nok kulturforskjeller i bildet her, ja. Men det må da vel finnes grenser, skal ikke være akseptabelt å rope på tvers av bussen . Det jeg snakker om er å snakke høylytt og ikke det å snakke på sitt eget morsmål. Men han jeg siterte snakket om å snakke morsmålet sitt.. Da er vi tydeligvis ikke på samme bølgelengde . Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 At Nordmenn tror at en innvandrer kan bli Nordmann på 5 årDette er noe som normalt tar minst 500 år At Nordmenn ikke forstår at enkelte folkegrupper er mer utviklet en Nordmenn Og derfor ser alle invandrere som lavere utviklet Det er faktisk ingen folkegrupper som er meir utvikla enn i Noreg, men veldig mange likt utvikla. Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 At Nordmenn tror at en innvandrer kan bli Nordmann på 5 årDette er noe som normalt tar minst 500 år At Nordmenn ikke forstår at enkelte folkegrupper er mer utviklet en Nordmenn Og derfor ser alle invandrere som lavere utviklet Det er faktisk ingen folkegrupper som er meir utvikla enn i Noreg, men veldig mange likt utvikla. Det første IHS påstår er bare ubegrunnet vås. Men hva legger dere to i ordet "utviklet"? Kulturelt? Økonomisk? Politisk? Mentalt? Holdninger? Presiser gjerne enda bedre. Når det gjelder holdninger viser islendingene at de har kommet ganske langt. Det lille landet har fått både verdens første kvinnelige president og verdens første åpent homofile statsleder. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg blir ganske irritert når folk snakker med diverse morsmål forran meg. Vet ikke helt hvorfor å kanskje jeg ikke burde bli det. Men syntes hvertfall det er flott at du ikke ville gjort det. Da regner jeg med at du snakker engelsk med vennene dine når du er i London, fransk med dem hvis du er i Paris etc?? Jeg bor da ikke i Paris eller London. Det er ikke snakk om turister, vi snakker om invandrere. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hva så? Så lenge de ikke prater til deg så kan du jo gjøre deg en tjeneste og ikke gidde og irritere deg over noe så unødvendig. Hadde du flytta til england med familien eller andre nordmenn, så skulle jeg tro at dere prata norsk til hverandre når dere ikke adresserte en engelskmann! Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg blir ganske irritert når folk snakker med diverse morsmål forran meg. Vet ikke helt hvorfor å kanskje jeg ikke burde bli det. Men syntes hvertfall det er flott at du ikke ville gjort det. Da regner jeg med at du snakker engelsk med vennene dine når du er i London, fransk med dem hvis du er i Paris etc?? Jeg bor da ikke i Paris eller London. Det er ikke snakk om turister, vi snakker om invandrere. Og nordmenn som bor i Paris og London snakker til hverandre når andre ikke er en del av samtalen. Slikt er helt naturlig, og å irritere seg over noe slikt er veldig spesielt, for å si det pent. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg har født og oppvokst her. Familien min har de samme holdingene som alle andre norske familier, med unntak av at vi følger de primære islamske lovene. Det som irriterer er at folk alltid spør teite spørsmål om kulturen min og sånn. Jeg har liksom ikke peiling på det en gang, siden jeg er så integrert i samfunnet. JEg er akkurat som alle andre norske, bare med en annen hudfarge. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kan jeg bare få spørre om hva disse primære islamske lovene er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå