Basusjernet Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Siden det er så mye prat rundt innvandrerne og deres situasjon i Norge, så tenkte jeg å lage denne tråden. Jeg henvender meg til dere som har utenlandsk bakgrunn, ikke til dere som kun har sterke, lånte eller stjålne meninger. Dere kan gå et annet sted å preke. Her er dere ikke velkommen. Som innvandrer - Enten du kom i går, eller har familie som har vært her i flere generasjoner - hva synes du er vanskeligst med hverdagen? Hvilke ting er det som kan irritere deg, eller få deg til å føle at du ikke blir akseptert av dine nye landsmenn? Jeg er interessert i alt fra små bagateller som at folk ikke smiler, senker blikket når de snakker med deg, eller generelt unngår øyekontakt, til større ting som for eksempel mobbing. Jeg tror at om vi får samlet dette på et sted (her) så kan det hjelpe mye til å forminske avstanden mellom innvandrere og "tradisjonelle nordmenn." Det er selvfølgelig mange som ikke kommer til å bry seg, som synes dette er latterlig eller se på det som enda et forsøk på snik-islamisering, men jeg håper det er mange som vil ta seg tid til å tenke igjennom det som blir skrevet og ha det i bakhodet neste gang de går ut. Slike små ting kan ha mye og si, tror jeg da. edit: Siden det ble noen "misforståelser" så vil jeg klarne opp i hva jeg mente med ovennevnte om at sterke, lånte eller stjålne meninger ikke er velkommen. Da siktet jeg spesielt til innvandringsdebatten, "islamisering" og generelle konservative holdninger. Det jeg mente var at jeg ikke ønsket at dette emnet - som jeg synes er veldig interessant - skulle drukne i massene med off-topic innlegg. Det finnes nok av tråder hvor man kan diskutere dette. Jeg har selvfølgelig ingen ting i mot en diskusjon rundt det som blir sagt i tråden, så lenge det er aktuelt for emnet, dette tror jeg heller kan hjelpe til med å styrke forståelsen. Endret 4. mars 2009 av pesja Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg er annen-generasjons vestlig innvandrer (dog utvandret fra Norge i følge Folkeregisteret - da jeg ikke lenger bor i Norge). Jeg føler meg 100 % norsk. Det eneste jeg opplevde i barndommen var at vi spiste kalkun juleaften og at påskeegget først kom 1. påskedag, ikke påskeaften. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 At Nordmenn tror at en innvandrer kan bli Nordmann på 5 år Dette er noe som normalt tar minst 500 år At Nordmenn ikke forstår at enkelte folkegrupper er mer utviklet en Nordmenn Og derfor ser alle invandrere som lavere utviklet Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Gamlingen min kom fra Nederland (den politiske avantgardes høyborg i dag ) på 70-tallet. Han forteller at han aldri har opplevd surskap fra andre på grunn av sin bakgrunn og sitt da gebrokne norsk. Det er jo fordi han ser lik ut oss og har lik kultur. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 At Nordmenn tror at en innvandrer kan bli Nordmann på 5 årDette er noe som normalt tar minst 500 år At Nordmenn ikke forstår at enkelte folkegrupper er mer utviklet en Nordmenn Og derfor ser alle invandrere som lavere utviklet Hva er dette for noe tull? Min tipp-ett_eller_annet oldefar var fra England. Er jeg ikke norsk på grunn av det? Han startet forresten verdens største shippingselskap. *skryte* Det er over 200 år siden og jeg ser ingen grunn til at jeg skal kalle meg noe annet enn norsk. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg har en venninne med røtter som strekker seg til rundt 8 forskjellige land i 3 forskjellige verdensdeler (Amerika, Europa, Asia for ordens skyld), og hun er ikke mindre norsk enn meg, for å si det slik. Beklager at jeg bryter inn i tråden. Men jeg syns faktisk dette er riktig interessant, får håpe vi får se en del gode og fundamenterte svar her, det kan bli lærerikt. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Som innvandrer fra Asia, kom jeg hit når jeg var ca. 5, så intregrert vil jeg påstå at jeg er det. I min oppvekst har jeg egentlig ikke opplevd noe problemer med mitt etniske bakgrunn. Kanskje noen små ting som f.eks jeg ikke føler meg så veldig behagelig å snakke med morsmålet mitt med folk fra samme hjemland, blandt nordmenn. Vet ikke om dere synes er irriterende, men jeg har på følelse av at nordmenn blir det. Altså ikke noe stort. I førstegangstjenesten min opplevde jeg noe helt utrolig. Ved innrykk var alle der helt fargeblinde. Det gikk kun på holdning, oppførsel og personlighet. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 At Nordmenn tror at en innvandrer kan bli Nordmann på 5 årDette er noe som normalt tar minst 500 år At Nordmenn ikke forstår at enkelte folkegrupper er mer utviklet en Nordmenn Og derfor ser alle invandrere som lavere utviklet Hva er dette for noe tull? Min tipp-ett_eller_annet oldefar var fra England. Er jeg ikke norsk på grunn av det? Han startet forresten verdens største shippingselskap. *skryte* Det er over 200 år siden og jeg ser ingen grunn til at jeg skal kalle meg noe annet enn norsk. Selv 200 år er mer en 5 år 500 år er et gjennomsnitt, noen trenger 800 år andre 200 år Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Og disse tallene er basert på kvalitetssynsing? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Britene har vel et begrep som heter "exactly after eye measure", som kanskje passer litt i denne sammenhengen? Men jeg søker kilder på påstandene. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hvorfor er det så viktig å bli "norsk"? Holder det ikke med at en følger reglene og normene her i landet? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Selv 200 år er mer en 5 år 500 år er et gjennomsnitt, noen trenger 800 år andre 200 år Haha. Så hvis ikke slekten din har vært i Norge siden slutten av vikingtiden kan du ikke kalle deg selv norsk. Dette er nå offisielt det dummeste jeg har hørt. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Selv 200 år er mer en 5 år 500 år er et gjennomsnitt, noen trenger 800 år andre 200 år Haha. Så hvis ikke slekten din har vært i Norge siden slutten av vikingtiden kan du ikke kalle deg selv norsk. Dette er nå offisielt det dummeste jeg har hørt. Du kan kalle deg selv norsk etter 5 minutter, å bli Norsk tar nok litt lengere tid. Kommer selvfølgelig ann på slekta (Dansk eller Somalisk ?) Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Selv 200 år er mer en 5 år 500 år er et gjennomsnitt, noen trenger 800 år andre 200 år Haha. Så hvis ikke slekten din har vært i Norge siden slutten av vikingtiden kan du ikke kalle deg selv norsk. Dette er nå offisielt det dummeste jeg har hørt. Du kan kalle deg selv norsk etter 5 minutter, å bli Norsk tar nok litt lengere tid. Kommer selvfølgelig ann på slekta (Dansk eller Somalisk ?) Hvor har du disse tallene fra? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Selv 200 år er mer en 5 år 500 år er et gjennomsnitt, noen trenger 800 år andre 200 år Haha. Så hvis ikke slekten din har vært i Norge siden slutten av vikingtiden kan du ikke kalle deg selv norsk. Dette er nå offisielt det dummeste jeg har hørt. Du kan kalle deg selv norsk etter 5 minutter, å bli Norsk tar nok litt lengere tid. Kommer selvfølgelig ann på slekta (Dansk eller Somalisk ?) Hvor har du disse tallene fra? Du, Norge er ikke det første landet i verden som har tatt i mot innvandrerer. Ting går ikke noe forter her en i utlandet, selv om mange dumminger tror det. Lenke til kommentar
Dandor Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Er selv en vestlig innvandrer. Født i Nederland, samt tilbrakt mesteparten av oppveksten min der. Flyttet til Norge først da jeg var 9 (er 19 nå). Muttern er forøvrig halvt norsk og jeg har endel slekt både her til lands og i Sverige. Har dog ikke norsk statsborgerskap, men er kvalifisert. Har aldri opplevd noe til negative holdninger eller sure blikk. Mye ligger nok i at vi deler mye av samme kulturen og har språklige likheter. Generelt så har jeg et inntrykk av de fleste nordmenn har et godt forhold til nederlendere, om så bare på overflaten. Dukker selvfølgelig opp noen stereotyper av og til i forbindelse med liberale holdninger og slikt, men det er bare morsomt Føler meg ganske norsk og vil si at jeg blir meget godt akseptert. Tror personlig at mye ligger i det å kunne språket flytende. Hvis språket skurrer litt, altså det blir mer gebrokken norsk, så hender det at folk blir litt mer tilbaketrukne. Men såfremt en har en åpen holdning og normal folkeskikk så er dette overhodet aldri et problem. Endret 3. mars 2009 av Dandor Lenke til kommentar
Catus Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 er andre generasjons minioritet her Kommer fra vest europa, men av en merklig grunn med gener etc. så ble jeg den mørkeste i hele familien, og den som fikk brune øyne. Elsker noen ganger fordomer til nordmenn som jeg opplever i hverdagen. Først vil jeg bare si et par fakta om meg før jeg forsetter. Jeg er født og oppvokst i Norge, men stort sett norsk kultur. Er ikke muslim, før dere spør. Ingen former for gebrokenhet, kanskje når jeg skriver hehe men ser ut som en latino indier....med østfold dialekt.. this is good... Først er det reaksjonene jeg får når jeg kjøper meg pølse og brød... "Du vet du ikke har lov til å spise det? det er svin." "Så hvor kommer du i fra?" "Særp" "Nei jeg mener opprinlig" "Er født i særp jeg, hva mener du?" "Men du ser sånn.. ja sånn.." "HVA MENER DU?" Eller gå hjem på kvelden, og så går det en eller annen jente foran deg, så ser du hun gjør alt i hennes makt, for å sørge for at hun ikke går samme vei. Mange historier. For å være helt ærlig, tror jeg den eneste gangen jeg aldri følte meg ukomfertabel eller utilpass var i militære. Der behandlet de oss som dritt alle sammen uansett hvor vi var ifra Føler jeg meg norsk. Ja, og jeg har også vært norsk samfunnsaktiv i politiken og også avtjent min verneplikt med stolthet. Men noen ganger får andre nordmenn meg til å føle meg som noe annet. Ofte så pleier jeg å si at jeg er en Europeer Hvis jeg skulle blitt kastet ut fra Norge... Jeg vet ikke hvor jeg skal. Jeg kan ikke prate "moder språket". Jeg kjenner ikke så godt til den kulturen. Jeg har alltid bod her... og jeg hadde nok kjempet for min rett til å bo her som enhver nordmann. Og jeg har også kjempet for alle de rettighetene som vi også har. Kunne sikkert kommet med mere.. men først må ha kaffen min... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg har slettet noen innlegg. Det dreier seg først og fremst om en liten utveksling om trådens eksistensberettigelse. Her følger "fasiten": Dette er et diskusjonsforum, og alle tråder er åpne for alle brukere, så lenge de holder seg seriøse og on topic. Det er trådstarters privilegium å diktere hva topic skal være. I dette tilfellet ønsker trådstarter erfaringer fra innvandrere. Det er et prisverdig emne, og noe jeg oppmuntrer. Men skal man poste det her på forumet må man akseptere at emnet blir gjenstand for diskusjon. Man kan ikke diktere hvem som skal få være med. Det er ikke noe i veien for å ønske seg en viss type innlegg, og heller ikke noe i veien for å respektere ønsket, men man får det man får. Generelt vil jeg oppmode om at man er forsiktig med metadiskusjon, da det fort bringer tråden off topic. Rapporter det heller, så tar vi en titt. Videre har jeg slettet noen poster som diskuterte en brukers familiebakgrunn, fordi det var off topic her i tråden. Slikt kan man ta på PM. Reaksjoner på moderering tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 ...Eller gå hjem på kvelden, og så går det en eller annen jente foran deg, så ser du hun gjør alt i hennes makt, for å sørge for at hun ikke går samme vei. ... Den der trur jeg gjelder for alle, har opplevd at jenter småløper fra meg til tider, kanskje det er noe med meg? Legger til jeg ikke er innvandrer av noe slag Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg har en venninne med røtter som strekker seg til rundt 8 forskjellige land i 3 forskjellige verdensdeler (Amerika, Europa, Asia for ordens skyld), og hun er ikke mindre norsk enn meg, for å si det slik. Går man langt nok bak i tid så er vi vel alle fra litt rundt omkring... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå