mr_ged Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Håper å få noen gode svar... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Svaret er enkelt. Har du råd så kjøp 50D,hvis ikke kjøper du 40D,forskjellene er ikke så store at man burde handle 50D på bekostning av andre budsjetterte ting. Endret 2. mars 2009 av Nautica Lenke til kommentar
mr_ged Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 ok, men tar 50D 6 seriebilder? Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 ok, men tar 50D 6 seriebilder? http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/ Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg så i reklameblekka fra Japan at nå koster 40D 6799,- og 50D 9999,-. Så jeg ville da kanskje gått for 50D som er et nyere kamera. Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg så i reklameblekka fra Japan at nå koster 40D 6799,- og 50D 9999,-. Så jeg ville da kanskje gått for 50D som er et nyere kamera. Eller kjøpe 40D og ha 3200,- til å legge inn i objektivkjøp... Lenke til kommentar
eon_no Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg har brukt begge husene, og den største forskjellen i praktisk bruk er etter min oppfatning faktisk LCD-skjermen. Den er mye bedre på 50d, og det er veldig greit å sjekke fokus mm på skjermen. Ellers føles de igrunn veldig like i bruk. Ergonomi, brukergrensesnitt og hastiget oppleves tilnærmet likt. 50% flere pixler skal jeg ikke begynne å diskutere fordeler/ulemper med, da det nettopp er noen av begge :-) . Dersom man skyter jpeg, så finnes det flere innstillingsmuligheter på 50d enn 40d. 50d har også et visuelt oppdatert menygrensesnitt. Jeg endte opp med 50d fordi jeg tror annenhåndsverdien blir høyere når jeg en gang skal bytte (kanskje til fullformat ?), og jeg håper at eiekostnaden derfor ikke blir særlig høyere enn om jeg hadde gått for 40d. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kunne vært greit å vite hva du hadde av objektiver fra før av. Du får 40D for 5995,- på FotoVideo, mens du må gi rett i overkant av 9000,- for 50D hvis du gidder å vente på Amentico. Ellers må du gi tett mot 10 lapper for 50D hvis du kjøper fra JF eller FV. Det andre er, jeg er ikke sikker på at du får ett bedre kamera for de 3 lappene ekstra, i praksis 4000,- hvis du har dårlig tid...... Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Spørsmålet var "Hvilken er best" og da er vel strengt tatt svaret "50D" når pris ikke er tatt i betraktning? Er en "Canon EOS 50D vs. EOS 40D feature and specification differences" sammenlikning på denne siden.... http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/ Auto ISO er kraftig forbedret og er grunn nok til å velge 50D syns jeg. Det er en av grunnene til at jeg bruker Nikon i dag (hadde 40D og var grenseløst irritert) Endret 3. mars 2009 av shakudu Lenke til kommentar
Spook Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Jeg har hatt begge kameraene. Hadde et 40D som desverre ble stjålet, brukte 1000D i en mellomperiode og kjøpte nettopp 50D. Jeg har bare hatt det i to dager og forskjellene som med en gang utmerket seg var skjermen og auto ISO funksjonen. Skjermen på 50D er fantastisk i forhold til det jeg er vant med (40D og 1000D), etter kun to dagers bruk så kan jeg vanskelig tenke meg å gå tilbake til en skjerm med lavere oppløsning. Skjermen på 50D er rett og slett knallgod, skal bli morsomt å eksperimentere med "live view" og macro fotografering etter hvert. Dernest så er auto ISO funksjonen meget bra. I litt dunkel innebelysning så er det veldig behagelig å bare kunne sette kameraet til P og få fult brukbare bilder med et "ikke spesielt lyssterkt reiseobjektiv" (les Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6). 50D vil ved Auto ISO gå helt opp til ISO 1600 ved behov og resulatet blir faktisk ganske så bra. Man kan selvsagt sette ISO manuellt men da kan motivet allerede være "borte". Auto ISO på 50D er også langt bedre i andre sammenhenger. Under forhold hvor 40D typisk ville valgt ISO 400 og T=1/6400 så velger gjerne 50D ISO 100 og T=1/1000. Veldig bra, men så var da også auto ISO på 40D nærmest ubrukbar og noe som irriterte meg grenseløst. Det er jo flere forskjeller, de fleste i 50D sin favør men det må også sies at tester (bl.a. på dpreview) hevder at 50D har marginalt mer støy ved høye ISO verdier. Jeg er uansett ikke i tvil og ville valgt 50D fremfor 40D om jeg fikk velge på nytt, selv om prisforskjellen er 3-4000. Men om forskjellene er verdt prisforskjellen er jo opp til hver og en og vurdere. Men jeg er i hvert fall ikke i tvil, skjermen og den forbedrede auto ISO funksjonen er alene verdt prisdifferansen. Endret 3. mars 2009 av Spook Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Det er sikkert ikke lenge til 60D kommer , med enda flere megapixler og enda mer støy ? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Det er sikkert ikke lenge til 60D kommer , med enda flere megapixler og enda mer støy ? hva er "ikke lenge" for deg? tipper om minimum 1 år... Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Det er sikkert ikke lenge til 60D kommer , med enda flere megapixler og enda mer støy ? hva er "ikke lenge" for deg? tipper om minimum 1 år... "Ikke lenge" antar jeg er cirka like lang tid som mellom 40D og 50D. Jeg byttet fra EOS 620 til 10D og fra 10D til 30D , disse byttene synes jeg var greie fremskritt og forventet at jeg skulle bytte når 50D kom. Men etter min mening er 40D og 50D for like , og noen mener til og med at 30D har bedre støyegenskaper og dynamikk på noen punkter. Nå synes jeg at fremskrittene blir mindre og mindre men oftere og oftere. Jeg ser faktisk ikke så store gevinster i å bytte hus nå for tiden ut fra mitt syn , men for en førstegangskjøper er klart 50D fristende med gode spesifikasjoner. Om føstegangskjøperen trenger de gode spesifikasjonene er en annen sak. Spennende er det uansett å se nye modeller hvert år Endret 3. mars 2009 av helge.bringeland Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Vet ikke om du har kjøpt, eller fremdeles er i tenkeboksen, så dette nettopp idag. Nå får du 50D for 8995,- og 40D for 4995,-. Begge på messetilbud frem til 8. mars. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Nå synes jeg at fremskrittene blir mindre og mindre men oftere og oftere.Jeg ser faktisk ikke så store gevinster i å bytte hus nå for tiden ut fra mitt syn Agreed. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 40D er ikke noe særlig bedre enn 30D. Det er nesten ikke forskjell på 40D og 5D. 40D og 50D er nesten like. Skjera? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hyppige modell-endringer fra en produsent ser jeg egentlig på som en svakhet. Man bør ha forutsigbare lanseringsintervall. Blir jo kaos om det ruller ut ny modell hvert eneste år - verdien vil falle enda raskere enn før, samt man vegrer seg mot å satse grunnet det kommer ny modell om 12 måneder. F.eks D3 høsten 2007, ny modell forventes å bli lansert i 2011 (alltid en x modell med høyere oppløsning i mellom), og eventuelt forbedret utgave med s som legges til i modellnavnet. Veldig forutsigbart og man vet hva man har og omtrent når oppdatering kommer. På kamerahus liker jeg personlig svært dårlig overraskelseslanseringer. Håper jeg slipper noen overraskelser frem til 2011 Lenke til kommentar
Merida Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Har selv 40D og er kjempe fornøyd. Så har jeg også brukt en del penger på objektiver som Canon 17-40 f/4 L til landskap, og Canon 70-200 f/4 L som er fantastisk til sports fotografering (utendørs). Det jeg prøver å si er at kjøper du 40D, så bruk heller litt penger på objektiver. Desse to kameraene er så like at du vil ikke få bedre bilder med 50Dèn det er jeg sikker på, det er objektivene som avgjør her Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Har selv 40D og er kjempe fornøyd. Så har jeg også brukt en del penger på objektiver som Canon 17-40 f/4 L til landskap, og Canon 70-200 f/4 L som er fantastisk til sports fotografering (utendørs). Det jeg prøver å si er at kjøper du 40D, så bruk heller litt penger på objektiver. Desse to kameraene er så like at du vil ikke få bedre bilder med 50Dèn det er jeg sikker på, det er objektivene som avgjør her Det er sant men det er bekvemmeligheter med 50D som bedre skjerm og auto-ISO som faktisk fungerer som gjør det verdt å kanskje legge litt mere i huset når man først er i gang. Satt litt på spissen kan de 5 ekstra megapixlene tilsvare 50% ekstra brennvidde hvis du cropper bildene til 40D størrelse. Da kan du i teorien spare litt på teleobjektivene Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Vet ikke om du har kjøpt, eller fremdeles er i tenkeboksen, så dette nettopp idag.Nå får du 50D for 8995,- og 40D for 4995,-. Begge på messetilbud frem til 8. mars. Nå er jeg nesten litt skamfull her jeg sitter Etter å ha skrevet et innlegg i tråden om at det var lite aktuelt for meg å oppgradere fra 30D på grunn av de små forskjellene det er på de nye husene nå for tiden , så har jeg i går kjøpt 50D på messetilbud "Det er ingen skam å snu" er det noe som heter , og etter en rask demo av 50D på messen fikk jeg en akutt følelse av forlystelse til å ha dette kameraet , jeg kan ikke forklare det dypere enn det. Det var faktisk meget spennende å se live view funksjonen og auto ISO funksjonen som jeg ikke har på min 30D. Det var også fantastisk og se den nye skjermen på 50D i forhold til min 30D. Søkeren var faktisk også merkbart bedre. Etter å ha lest en spennede artikkel om 50D før messen gjorde at jeg også tror det faktisk er mulig å produsere bedre bilder med 50D enn 30D. Les her Så får jeg bare se om det virkelig var et dårlig impulskjøp etter hvert. Men uansett så står jeg fast på det jeg skrev angående for hyppige oppgraderinger av nye hus i disse dager. Selv om det er veldig kjekt med nye dippedutter Endret 8. mars 2009 av helge.bringeland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå