Gå til innhold

PlayStation3 eller dedikert BluRay spiller?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å gå til innkjøp av en BluRay spiller og det store spørsmålet her i heimen er nå PlayStation3 80GB versus dedikert BluRay spiller?

Spilleren vil bli koblet via HDMI til vår Yamaha RX-V1800 AV-receiver og derfra videre via HDMI til vår Sony KDL-52W4500 HDTV.

Spørsmålet er jo da hvor store forskjeller på lyd / bilde det er snakk om?

Det er et par kriterier inne i bildet her:

* Bildekvalitet

* Lydkvalitet

Noen litt mindre viktige detaljer er:

* Design

* Oppskalering

Hoved fokuset ligger naturlig nok på bilde / lydkvaliteten ved avspilling av BluRay filmer, har hørt litt forskjellig på dette punktet med det virker som PlayStation3 er på helt på høyde med alternativer slik som Sony BDP-S350 og Panasonic DMP-BD35 innen dette området?

Når det kommer til lydkvaliteten så har jeg hørt veldig mye rart?

Noen mener at PlayStation3 er generelt dårligere her på grunn av komprimert (ikke bitstream) lyd?

Design er også en "viktig" ting, for min del er det ikke så viktig men moren i huset har alltid noe hun skulle ha sagt på dette punktet, men til vår store overraskelse syntes hun faktisk PlayStation3 ser bedre ut enn både Sony BDP-S350 og Panasonic DMP-BD35!

Også har vi oppskalering av SD / DVD, dette er et punkt som ikke er så alt for viktig. Vi anskaffer en BluRay spiller fordi vi ønsker å se Høy oppløste BluRay filmer, så oppskalering av DVD blir på mange måter bare en bonus feature og ikke noe kritisk i våre øyne. Uansett så virker det som faktisk PlayStation3 faktisk gjør det veldig sterk når det kommer til oppskalering?

Hvor stor forskjell blir det når vår Yamaha RX-V1800 AV-receiver kommer inn i bildet? Blir lyd et reelt problem, er det ikke bare å ta det via HDMI og la RX-V1800 ta seg av all dekoding osv..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelene jeg ser med PlayStation3 fremfor en dedikert spiller er:

- Gode streaming / multimedia muligheter

- Kan få til web-tv og streaming av all slags media igjennom Linux

- Også er det jo en spillmaskin, ikke så ekstremt viktig.. men dog et pluss i margen

-----------

Etter en titt innom AVForum.no og avsforum.com så ser det ut som de fleste er nokså enige at det er tap i lydkvaliteten med en PlayStation3 kontra en dedikert BluRay spiller nettopp fordi en PlayStation3 ikke klarer å sende bitstream TrueHD lyd, noe som egentlig alle dedikerte BluRay spillere kan.

Når det kommer til bildet så ser en PlayStation3 ut til å stille nokså greit opp mot alternative dedikerte spillere i samme prisklasse, du må fort ut med 5000kr+ for at det skal være noe som helst å hente på bildet, og når du da attpåtil har en veldig god AV-receiver så blir forskjellene enda mindre?

Det som er trist er jo at PlayStation3 bare kan sende PCM lyd til vår Yamaha RX-V1800 AV-receiver, noe som det ikke er mulig å få gjort noe med og som da ergo betyr at vår receiver ikke klarer å få gjort noe med lyden heller.

Var innom Sony idag og diskuterte litt rundt BluRay-spillere og de sa at på lydfronten vil en PlayStation3 ha sine begrensninger, hvor godt dette merkes er individuelt og avhenger også mye av anlegget spilleren benyttes på, men når vi først har en såpass god av-receiver og et ganske så godt Kirksaeter 5.1 anlegg så vil det nok være merkbart sier Sony selv.

Når det gjelder bildekvaliteten så mener de selv at siden alt går igjennom AV-receiveren uansett, som da overgår kvaliteten på både PlayStation3 og BluRay-spillere til under 5000kroner så vil det knapt være noen merkbare forskjeller overhode, oppskalering kan det være litt forskjell på men siden AV-receiveren også tar seg av oppskaleringen så vil det knapt være store forskjellen her heller.

Så Sony selv anbefalte både PlayStation3 og Sony BDP-S350, når det kommer til bildekvalitet og oppskalering vil det knapt være forskjell, men BDP-S350 drar fordel av bitstream lyd mot PlayStation3 og PCM. Andre ulemper med PlayStation3 er bluetooth kontroller, noe som gjør at de fleste universalfjernkontroller ikke vil fungere med PlayStation3, på den andre siden er PlayStation3 generelt raskere, har gode streaming / webtv muligheter "out-of-the-box" og igjennom Linux muligheter, også er det jo en spillmaskin i tillegg.

Så den tilsynelatende store haken med PlayStation3 ser ut til å ligge i lyden? Med tanke på at vi har en Yamaha RX-V1800 AC-receiver så mente Sony at vi må opp på BluRay-spillere i klassen over 5000kroner, over på noe fra Pioneer eller Denon for å få noe som faktisk skal kunne få noe som gir merkbart bedre oppskalering og bildekvalitet på grunn av de gode egenskapene og spesifikasjonene til vår AV-receiver?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

jeg bruker da selv ps3 da og jeg merker ikke noe dårlig lyd i forsjell til hos vennene men det kan være pga. at jeg spiller lyden i et LG hjemme kinoannleg

og web-tv er jo bra +

pluss andre muligheter så jeg ville faktisk satse på ps3

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Heisann, sitter selv og vurderer kjøp av enten en dedikert bluray spiller eller en ps3, som alt har blitt nevnt så vil ps3 ha dårligere lyd.

Men da eg har en Denon AVR-2105 reciver, denne har ikke hdmi støtte, men har optisk inn/ut.

Det eg kan sammenligne med er min xbox360 som er koblet til min samsung 52" lcd (finner ikke modell navnet, men har serie/produkt id dersom det skulle være viktig) via HDMI kabel, og lyd via optisk til reciveren som spytter det ut til et 7.1 surround anlegg.

Hvor mye ville eg tjene på å kjøpe en ny reciver?

Er vell også greit å nevne at 7.1 oppsettet mitt er hovedsakelig det største fra cerwin (cls215front, cls6bak og cls15sub) + B&W(htm61) center og dali side høytalere (dali 909).

Det eg da lurer på er : Vil lyd forskjellen være enda mindre i mitt tilfelle da eg må bruke optisk kabel til lyd isteden for en hdmi?

Takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...