Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hvilke regler gjør at tv,nett-levrandør kan tvinge tjenester og øke prisen ?

sinnaelgen

Anbefalte innlegg

hvilken rett har en leverandør til å påtvinge meg raskere nettlinje ( i mit tilfelle - en dobling ) og samtidig en økning i pris.

de skriver selv at de er innfor loven når de vasler meg 3 måneder på forhand

min leverandør går over til altibox systemet og der er nett hastigheten slik at jeg får en dobling i hastighet i forhol til det jeg har i dag. altså fra 5 til 10 MBs . jeg kan ikke sa at de er noen vanlige nettsteder i dag som utnytter det .

video avspilling på nettet er stort set ikke mere en 1 MS

det er også påstått at forbrukerrådet har testet altiboks og den skal liksom vær den beste.

i dag kan jeg velge alla tv2 kanalene ved å taste kanalnummerer , men hvis det stemmer at men må in i en en egen portal for alle tv2 sine kanaler unntatt hovedkanalen hvordan kan det da være bedre.

det er også skrevet at man ikke kan gjøre opptak på tv2 kanalen på denne portalen , men man kan se dem så mange ganger man vil . spørs nå hvor lenge de ligger der da. i tillegg så er det vist nok en betalingstjeneste.

PVR boksen har den absolutt minste harddisken som finnes . hvorfor ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvilken rett har en leverandør til å påtvinge meg raskere nettlinje ( i mit tilfelle - en dobling ) og samtidig en økning i pris.

Har du bindingstid eller av andre grunner er hindret fra å si opp kontrakten?

Jeg vil tro at det de gjør må oppfattes som at de slutter å selge et produkt, og innfører et nytt. De vil gjerne ha eksisterende kunder til å kjøpe det nye produktet, men de kan ikke tvinge deg. Du må kunne avslutte kundeforholdet og velge et annet produkt, fra en annen leverandør, dersom du ønsker.

Lenke til kommentar

det er ikke så enkelt å bytte ?

dette er fiberkabel som er installert for en del år siden.

saken er at i det området der jeg bor var vi lei av dårlig nett linje ( det enste var gjennom telefonen med modem ) .

jeg hadde sel kun tv kanalen via (bord)vanlig antenne . det var bare 3 kanaler jeg delvis kunne få inn.

parabol var alt for ustabilt.

da var det kabel tv det enste alternativet . denne levrandøren var de eneste som kunne tilby det .

det har ikke skjedd mye siden da.

så i realiteten så har jeg ikke alternativer .

det er påstått at altibox er det beste alternativet ( i følge forbruker rådet ) , men det har jeg problemer med å forstå.

at de vil innføre altibox er fordi de selv ikke klare å lage et system som brukerne er fornøyd med

de påstår at jeg må betale priser som altibox selskapet forlanger. jeg er redd for at prisen på nett linjen også går opp til det doble . fra 399 (400) til 800 kr pr måned.

man har klaget på portalen ( den delen man navigerer gjennom alle tjenestene ) og mange av tjernøstene til altibox virker ikke enklere å navigere gjennom.

nå har jeg ikke fått regnet på det side det ikke er kommen noen pris liste anda

Lenke til kommentar

Du har valgt å bestille tjenester fra en tjenestetilbyder. At disse er de eneste som kan levere det du ønsket der du bor hindrer de ikke å ha vilkår som sier at de selv kan sette prisene med x antall måneders varsel.

Disse vilkårene har du som kunde GODTATT ved bestilling. Du har godtatt at de kan endre prisen. Da kan du ikke komme her nå og synes at det er urimelig når det faktisk skjer. Uansett om det ikke finnes andre tilbydere i nærheten - dette er markedsstyrt.

Om du ikke liker forandringene, får du ta å si det opp.

Alle andre klager ang portalen, ting som mangler, dårlig signal osv får du ta med de, reklamere på og få utbedret - evt få prisavslag. Det har ingenting med denne saken her å gjøre.

Lenke til kommentar

hos meg heter det stor basispakke som inkluderer 60 radio og tv kanaler. det koster 269 kr

som sagt 5 mbit linje hos meg må jeg pr.dd. betale 399 kr.

i utgangspunktet så har jeg liten sans for en tvungen hastighetsøkning og prisøkning.

men an godtar det nok så lenge økningen er minimal.

noen av kanalen jeg har i dag er tv2 sine 4 kanaler og tv2 sport 1 ( resten blir ekstra abonnement )

de 4 Discovry kanalene ( inkl disc. science) det virker som de nå blir fordelt over flere tilleggspakker som da gjør det dyrere totalt set .

så har man NRK 1,2,3

jeg har bl.a disse kanalene i en programpakke :

NRk 1 inkl nrk norldand

TV 2

TV N

an tv ( lokal kanal)

NRK 2

NRK 3

SVT1

SVt2

DR 1

DR 2

TV 4

TV2 Zebra

TV2 nyheter

TV2 film

TCM

Showtime

Discovery chanel

Discovery world

Discovery science

Discovery travel

animal

travel schanel

National geographic

Eurosport 1

Eurosport2

det er det de kanalen jeg ønsker å beholde etter omleggingen.

men det virker som om de er fordelt over 3 eller flere programpakker.

noen som da vet hva det koster hos altibox ( lyse energi)

Lenke til kommentar
Du har valgt å bestille tjenester fra en tjenestetilbyder. At disse er de eneste som kan levere det du ønsket der du bor hindrer de ikke å ha vilkår som sier at de selv kan sette prisene med x antall måneders varsel.

Disse vilkårene har du som kunde GODTATT ved bestilling. Du har godtatt at de kan endre prisen. Da kan du ikke komme her nå og synes at det er urimelig når det faktisk skjer. Uansett om det ikke finnes andre tilbydere i nærheten - dette er markedsstyrt.

Om du ikke liker forandringene, får du ta å si det opp.

Alle andre klager ang portalen, ting som mangler, dårlig signal osv får du ta med de, reklamere på og få utbedret - evt få prisavslag. Det har ingenting med denne saken her å gjøre.

det har med saken å gjøre da jeg sammenligner det med altibox sine tjenester i den grad man får hvite hvilke tjenester som er der. nå ble det nevnt for å forklare hvorfor de endre systemet

i mange tilfelle når man godtar en tjenseter så er det regler som regulerer det ut over de vilkårne man har underskrevet på.

en leverandør har f.eks ikke lov til å øke prisen mere en x kr pr måned

når konkurrenter stadig går ned i pris på tjenesten sine så må alle gjøre det og ikke en som plutselig øker prisen

Lenke til kommentar

I vilkårene dine har du sannsynligvis gått med på ikke vesentlige endringer i pris og tilbud. Å f.eks. doble prisen vil klart være brudd på dette. I så tilfelle kan du bryte eventuell bindingstid.

Å holde fast på det "gamle" opplegget vil nok være vanskelig. Du kan derimot kreve prisavslag dersom den nye tjenesten ikke fungerer som den skal.

Alternativet er å bytte leverandør. Burde være mulig å få f.eks. adsl gjennom tlf linjen.

Lenke til kommentar
I vilkårene dine har du sannsynligvis gått med på ikke vesentlige endringer i pris og tilbud. Å f.eks. doble prisen vil klart være brudd på dette. I så tilfelle kan du bryte eventuell bindingstid.

Å holde fast på det "gamle" opplegget vil nok være vanskelig. Du kan derimot kreve prisavslag dersom den nye tjenesten ikke fungerer som den skal.

Alternativet er å bytte leverandør. Burde være mulig å få f.eks. adsl gjennom tlf linjen.

det var i grunnen det jeg lurte på. altså ikke for stor endring i pris ved endring .

det blir ikke enkelt med adsl gjennom tlf kabelen da tlf kabelen er brutt.

nå går fast telefonen gjennom fiberkabelen via et adapter ( tele2) til hus terminalen.

det gamle opplegget var uansett for dårlig.

det første systemet lignet litt på altibox . farge tastene ble brukt som meny knapper , senere p.g.a. treg respons så endre leverandøren systemet til at nesten alt skulle gjøre gjennom et meny valg.

for å få lagt inn denne fiberkabelen måtte jeg selv betale 8 000 kr for noen år siden . det er ikke noen jeg kviter meg med så lett.

husk at jeg har både tv kanalen og Internett gjennom denne kabelen.

er det noen som har pris oversikt over de forskjellige tv pakkene til altibox ?

Lenke til kommentar
Priser får du hos din leverandør, hvem det er er vanskelig å spå..

det er så nytt at de har ikke lagt ut prisen enda. hadde håøpet at lyse hadde en oversikt slik at jeg kunne sjamanligne de forskjellig tv pakene.

altibox bli ikke aktivert før i juni/juli en gang ?

Lenke til kommentar

Og sjansen for at Lyse-prisene er svært eller helt like hos andre Altibox-leverandører er vel rimelig stor. Ligger noen priser hos Agder Breiband også man kan sammenligne med.

Edit, ser kjapt det er visse smånyanser i prisene.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Og sjansen for at Lyse-prisene er svært eller helt like hos andre Altibox-leverandører er vel rimelig stor. Ligger noen priser hos Agder Breiband også man kan sammenligne med.

Edit, ser kjapt det er visse smånyanser i prisene.

de er naturlig at lyse er litt biligere side de leverer til de andre aktørne

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
det er ikke så enkelt å bytte ?

dette er fiberkabel som er installert for en del år siden.

saken er at i det området der jeg bor var vi lei av dårlig nett linje ( det enste var gjennom telefonen med modem ) .

jeg hadde sel kun tv kanalen via (bord)vanlig antenne . det var bare 3 kanaler jeg delvis kunne få inn.

parabol var alt for ustabilt.

da var det kabel tv det enste alternativet . denne levrandøren var de eneste som kunne tilby det .

det har ikke skjedd mye siden da.

så i realiteten så har jeg ikke alternativer .

det er påstått at altibox er det beste alternativet ( i følge forbruker rådet ) , men det har jeg problemer med å forstå.

at de vil innføre altibox er fordi de selv ikke klare å lage et system som brukerne er fornøyd med

de påstår at jeg må betale priser som altibox selskapet forlanger. jeg er redd for at prisen på nett linjen også går opp til det doble . fra 399 (400) til 800 kr pr måned.

man har klaget på portalen ( den delen man navigerer gjennom alle tjenestene ) og mange av tjernøstene til altibox virker ikke enklere å navigere gjennom.

nå har jeg ikke fått regnet på det side det ikke er kommen noen pris liste anda

Prisen blir isåfall 449,- dersom du ikke har noen "særavtale" med Signal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...