Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagt slange fra luftmengdemåler til innsprøytning.


Anbefalte innlegg

Under motorvask i dag var desverre slangen som går fra luftmengdemåler til innsprøytning så slitt og ødelagt at jeg må bytte denne. Stemmer det at denne delen må kjøpes orginal til min KIA Sephia? Finnes det noen nødløsninger frem til jeg får denne? F.eks å surre rundt gaffateip? Noen som vet hva en slik del kan ligge på i pris sånn ca?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det ikke forsvinner luft mellom måleren og motoren er det samme hva du gjør. Eventuelle sensorer som sitter på slangen må såklart være med i systemet, men ellers har det ingen praktisk betydning om lufta går i en original slange eller støvsugerslangen du har på loftet.

Lenke til kommentar

Problemet skjedde som sagt etter en motorvask i dag. Bilen starter opp, men så snart jeg rører gasspedalen begynner bilen å "hoste", så dør den. I sted kunne jeg kjøre litt, men så døde den igjen. Lurer på om det har kommet vann inn i nevnte slange. Er dette noe som fordampes av seg selv?

Lenke til kommentar

Siden slangen tydeligvis ikke er tett så suges det inn luft etter at motorstyringen har målt hvor mye luft som er på tur inn i motoren. Dermed blir blandingsforholdet mellom luft og bensin regnet ut på feil grunnlag og motoren vil fjuske / gå dårlig. At det virket 2minutter da og 7 høyresvinger litt senere på dagen er tilfeldigheter.

 

Det kan såklart ha kommet vann i slangen, siden den ikke er tett. Men hovedproblemet er at motoren suger mer luft enn den måler opp.

Lenke til kommentar

Hadde ikke du vasket motoren i sommer? Tror jeg så det på en annen post! Hva er da vits med å vaske igjen? Er vel smart å vente med det til sommeren i så fall i tilfelle slike ting skjer så du slipper å stå ute å fryse med dette her :cool:

Lenke til kommentar
Hadde ikke du vasket motoren i sommer? Tror jeg så det på en annen post! Hva er da vits med å vaske igjen? Er vel smart å vente med det til sommeren i så fall i tilfelle slike ting skjer så du slipper å stå ute å fryse med dette her :cool:

 

Stemmer, men har hatt problemer med en oljelekkasje, så måtte vaske bilen for å finne ut om den eventuelt fremdeles gjør det. :)

Lenke til kommentar
Min sephia 95 mod hadde ikke innsprøytning... Sikker på det ikke er sugemotor ? :p

Din 95modell sephia hadde innsprøytning. Det var også en sugemotor (den hadde ikke help fra turbo eller kompressor for å tvinge luft inn, den måtte "suge" luft selv).

Lenke til kommentar

Kan godt hende det var sprøyt inn i gassermunningen, men ikke inn i sylinderen.

For jeg fatter ikke hva en bil som har en forgasser skal med innsprøyt...

Meh. Gidder ikke å sitte på ett forum å krangle om en bil jeg ikke har lenger. kthxbaii

Endret av TMK9B
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er innsprøytning på din 95 kia sephia. Det set muligens ut som en forgasser men kalles da monopoint injection.

Men for å holde oss til topic, siden du fortsatt har problemer kan det hende din midlertidige løsning ikke ble bra nok. Prøv på nytt, tett alle mulige luftlekkasjer. Det som også kan hende er at du har vått fordelerlokk.

Lenke til kommentar

Du sier noe :p

 

jeg hadde forresten hull i samme slangen, Bilen hadde en tendens til å virke som jeg glemte clutchen når det gikk seint og sånt turtallet falt under tomgangsturtallet også kom det seg opp igjen. noen ganger daua den. Jeg hadde morken slange med masse gaffa rundt. Bytta slange og problemet var borte. Falskluft is a bitch

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...