Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

 

Artikkel fra pocketnow.com: Kan leses her.

 

The next version of Android is being called “Froyo” (frozen yogurt) and is expected to be Android version 2.2. Speculation from various social media sites predict the first day of the Google I/O Conference (May 19th, 2010) might be when 2.2 is released. If that’s the case, 2.2 will likely be made available for Google’s own Nexus One first. Perhaps the Nexus One’s that Google is handing out at the event will come pre-loaded with 2.2?

 

What Will 2.2 Have that 2.1 Doesn’t?

 

Of course it’s anyone’s guess what 2.2 will contain, but here’s what we think:

 

More available RAM and better use of power: Google has moved from the 2.6.29 Linux Kernel to 2.6.32 (already in use by CyanogenMod ROM). This allows (amongst other things) better addressing of RAM, better use of power saving features, 3D support for newer graphics chips, major changes to the power management code which sets the stage for making better use of runtime power saving features, and lots of other goodies.

 

Flash support: Adobe has been working hard to get Flash onto mobile devices. Their announced timeline for making Flash 10.1 available for Android doesn’t correspond exactly with the Google I/O date, but we’ve already seen Flash on HTC’s Desire, so it is possible with tight enough integration (such as that which could come with a new release of the Android OS).

 

Multicolored Trackball: Making the trackball “pulse” or “breathe” in different colors (theoretically to visually identify the type of alert) was one of the features originally included in Nexus One specs, but absent in the current release. Current versions of CyanogenMod ROM include this functionality.

 

FM Radio: The Nexus One has the hardware for receiving FM radio, but no application to take advantage of it. It doesn’t even a driver to enable it for a 3rd party developer to take advantage of. Rumor has it this was because of a problem with the radio portion not passing FCC muster, but we may never know for sure.

 

24-bit Gallery: Cooliris, the author of the Gallery app that comes stock with Android 2.1 recently admitted their app renders photos in 16-bit color, but promised an updated version to restore 24-bit color. Additionally, they said we likely wouldn’t see this until “the next major release of the OS”. With the additional 3D capabilities in the 2.6.32 kernel perhaps the extra muscle needed for both 3D and 24-bit color is no longer an issue.

 

JIT compiler: Google made Dalvik the Java Virtual Machine for Android. Basically, all your apps are written in Java and run in a Java Virtual Machine. This has a whole bunch of benefits and a whole bunch of disadvantages. A virtual machine in this context is basically an abstraction layer between the app and the OS. That extra layer adds overhead and slows things down (but segments each app to its own VM so if one app goes down, it’s contained to its own VM and doesn’t hurt the core OS or other apps). A JIT compiler basically takes the application code and compiles it into native code on the fly - no need for that VM layer. This results in speeds that are 2-3 times faster when running the same app through JIT than through Dalvik. Another possibility is Dalvik Turbo, which is a super-fast JVM for Android. Perhaps we’ll see new apps being run via JIT and “legacy” apps falling back to Dalvik Turbo for compatibility.

 

OpenGL ES 2.x: OpenGL is the self-proclaimed “industry standard for high performance graphics” with OpenGL ES targeting 2D and 3D graphics rendering on embedded systems. Faster graphics rendering means faster and prettier apps.

 

 

Edit: Leste denne artikkelen på Droidnytt.no. Det står jo også noe om dette i artikkelen fra pocketnow.com. Vil dette si at neste versjon av Android vil være raskere og ha færre "heng" osv. Vil versjon 2.2 bli tilgjenlig på Desire?

 

 

 

Gleder meg! :!:

 

Vil ha flash og FM radio! Bruker CyanogenMOD 5.0.6 så jeg har jo noen av det som er nevnt over. 2.2 kommer nok til Desire menHTC er vel litt trege?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og de tingene der er fluff jeg ikke trenger..

 

det er også mange små ting som de ikke "reklamerer" med som du først legger merke til etter en liten stund med bruk ;)

 

Ai da, 2.1 oppdateringen til Hero har blitt utsatt til Juni :(

http://www.droidnytt.no/?p=768

 

Synes synd på dere :(

 

Glad for at jeg eier Googles egen telefon, og får kanskje oppdateringer før alle andre android telefoner :tease:

 

Faen, da selger jeg Heroen min så fort som mulig..

 

Nexus er virkelig å annbefale! :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke noen oppdatering, så det tar jeg med største mulige ro. Heroen min funker ypperlig til mitt bruk.

Resten er bare fluff og pynt, det kan jeg alltids vente på.

 

Vel, du vil tenke anderledes når du plutselig ikke får lasta ned noen apps fra Android marked fordi alle sammen er til 2.0 eller nyere.. Dette er allerede et problem på 1.5 pr idag.

Lenke til kommentar

To store Android-nyheter i dag, som jeg føler jeg må dele her selv om mange sikkert har fått det med seg:

 

Android på iPhone

http://www.youtube.com/watch?v=5yO2KQHkt4A&feature=player_embedded

Mer på Engadget

 

Tre Android-telefoner fra Dell lekket på Engadget

Flash

Smoke

Thunder

Alle skal komme med Android Froyo :)

dell-thunder-top-2.jpg

(Bilde: Thunder)

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Google må se å få betalte apps overalt.. Tipper mange utvilklere holder seg til apple sin appstore intill det skjer..

Støtter dette. Fikk en Legend nylig av jobben, og selv om telefonen i seg selv er fantastisk kul så fikk jeg hakeslepp da jeg plutselig skjønte at Android Market kun inneholder gratis-apps. Det ble dagens "WTF-moment" nummer en (dagens "WTF-moment" nr 2 var da batteriet gikk tomt før jeg hadde kommet hjem fra jobb), jeg burde kanskje ha skjønt/visst det før jeg siktet meg inn på Android, men det kom altså som en overraskelse.

 

Jeg la inn en supportsak hos Telenor om dette, og ble oppringt av en hyggelig kar som forsikret meg om at telefonleverandørene (Samsung, HTC etc) jobber hardt mot Google for å få på plass et betal-market i Norge, siden alle parter her er klar over problemet. Det er da noe, i det minste. Etterhvert som Android vokser vil jo dette bli en dealbreaker for mange, ser jeg for meg.

 

Eller overdriver jeg? Er det ikke noe spesielt av betal-apps å trakte etter på Android Market i f.eks. USA? Utvalget vil nok uansett bli større etterhvert som de åpner for betal-apps i flere land.

Lenke til kommentar

Å ha full tilgang er alltid attraktivt. Samtidig må Google ordne større plass til disse mange applikasjonene i Android. Det er for lite nå. Man må avinstallere noen for å å få plass til andre. Det er synd....men det er mange som påpeker dette så jeg regner med at det kommer....så man slipper å ty til ulovligheter....hehe

Endret av osmano
Lenke til kommentar

Å ha full tilgang er alltid attraktivt. Samtidig må Google ordne større plass til disse mange applikasjonene i Android. Det er for lite nå. Man må avinstallere noen for å å få plass til andre. Det er synd....men det er mange som påpeker dette så jeg regner med at det kommer....så man slipper å ty til ulovligheter....hehe

 

APPS2SD er jo et alternativ da :thumbup:

Lenke til kommentar

Har trolig en sms bug her. Fikk en sms hvor det står at den kommer fra en av mine Facebook kontakter, men i sms står det:

 

Tips: Utforsk nettet, naviger til reisemålet og fange dine minner på veien.

 

Jeg mistenker at avsenderen er club nokia, men vet det ikke. Personen som står som avsender har ikke telefonnr i Facebook profilen sin og jeg har heller ikke lagret den personen i hovedkontaktlisten min. Personen har heller ikke sendt meg denne meldingen.

 

Kan teorien om club nokia stemme og evt. hvorfor står det da gal avsender? Noen som har opplevd noe lignende, eller har en teori om det? Går forøvrig ikke ann å svare på den sms.

Lenke til kommentar

Har trolig en sms bug her. Fikk en sms hvor det står at den kommer fra en av mine Facebook kontakter, men i sms står det:

 

Tips: Utforsk nettet, naviger til reisemålet og fange dine minner på veien.

 

Jeg mistenker at avsenderen er club nokia, men vet det ikke. Personen som står som avsender har ikke telefonnr i Facebook profilen sin og jeg har heller ikke lagret den personen i hovedkontaktlisten min. Personen har heller ikke sendt meg denne meldingen.

 

Kan teorien om club nokia stemme og evt. hvorfor står det da gal avsender? Noen som har opplevd noe lignende, eller har en teori om det? Går forøvrig ikke ann å svare på den sms.

Akkurat det samme har jeg også fått. Det er en kontakt som jeg har på facebook, og ikke i selve kontakter. dette gjelder meldinger både fra altinn, elkjøp, sats osv...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...