Gå til innhold

Den store Android-tråden

Anbefalte innlegg

Hei androidnerds,

Er det noen her inne som kunne tenke seg å skrive en step-by-step guide til custom ROM?

Da tenker jeg helt fra enkleste måte å roote, via beste totale backup(apps, innstilliger og annet innhold), til komplett innstallering av ny stabil ROM, og gjenoppretting av tidligere backup, slik at telefonen er klar for bruk igjen. Altså hvert skritt fra en stock telefon med innhold, til ferdig cust.rom med samme innhold. Gjerne også en guide til kernel og clocking om dette fint kan gjøres i samme slengen.

På forhånd hjertelig takk om noen gidder!(jeg er lei av bugs og lav clocking på min Huawei, men vil ikke begynne før jeg er sikker på hva jeg gjør) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt. Det meste varierer fra telefon til telefon, og også ofte med androidversjon som er installert stock. Du burde heller lete i et fora for din telefon enn her i en generell android tråd.

Det kan dog nevnes følgene steg:

-Låse opp bootloaderen. Forskjellig fra modell til modell. Gjerne trenger du å gjøre det via utviklerverktøyet (Android SDK) på PCen via USBkabel. Dette medfører factory reset på nexus-telefoner, slik at du mister alle instillinger. Å ta backup av disse går heller ikke, da du trenger root for å få tilgang til app-spesifikke data, og du trenger opplåst bootloader for root. Enkelte apps har egne systemer for backup av egne data, men apps som tar backup av alle apps, som feks. Titanium Backup (anbefales) trenger root.

-roote. Også forskjellig fra telefon til telefon. Etter at du har gjort dette, kan apps som krever root benyttes. Hvis du i tillegg vil ha custom OS, går du videre.

-Noen ganger kan det være fordelaktig å flashe ny radio. Dette er det stedet hvor det er høyest sannsynlighet for å bricke telefonen, men hvis det gjøres riktig, skal det gå bra.

-Flashe ny rom/recovery. Ulike metoder avhengig av ROM, og ulike racevery avhengig av telefon. ROMManager fra market anbefales. Den gjør alt for deg (så lenge du har root). Du har dog ikke så mange roms å velge mellom (ikke RomManager sin feil, det er opp til utviklere å laste opp sin ROM). Den har CyanogenMod.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

-Låse opp bootloaderen. Forskjellig fra modell til modell. Gjerne trenger du å gjøre det via utviklerverktøyet (Android SDK) på PCen via USBkabel. Dette medfører ofte factory reset, slik at du mister alle instillinger.

Neh, låse opp bootloader rører som regel ikke hverken system eller data-partisjonen. Ofte kan man åpne bootloader, flashe ny recovery, og kjøre en update.zip med supruser slik at man kan bruke mybackup root eller titanium backup for å ta en mer eller mindre fullstendig backup. Ville kanskje helst anbefalt mybackup root til en nybegynner.

Men han må nok inne seg en egen guide til egen telefon, ja.

Lenke til kommentar

-Låse opp bootloaderen. Forskjellig fra modell til modell. Gjerne trenger du å gjøre det via utviklerverktøyet (Android SDK) på PCen via USBkabel. Dette medfører ofte factory reset, slik at du mister alle instillinger.

Neh, låse opp bootloader rører som regel ikke hverken system eller data-partisjonen. Ofte kan man åpne bootloader, flashe ny recovery, og kjøre en update.zip med supruser slik at man kan bruke mybackup root eller titanium backup for å ta en mer eller mindre fullstendig backup. Ville kanskje helst anbefalt mybackup root til en nybegynner.

Men han må nok inne seg en egen guide til egen telefon, ja.

Anm:

På Nexus-S fører det til factory reset.

Derfor jeg har drøyd det på min foreløpig.

Skulle egentlig kun ha root for å kunne bruke titanium backup av en spes app ,men .. men . Mister jo da den applikasjonen jeg skal ta backup av så da er vitsen borte til akkurat mitt foremål.

Lenke til kommentar

Nexus telefonene har jo et eget opplegg på det der der bootloadern kan åpnes av brukeren uten å måtte hackes på noe vis, men til gjengjeld blir garantien borte (noe som er rimelig uinteressant for nrske forbrukere uansett). Det hører til unntakene.

MEN: Den kan rootes på "gamlemåten" også. Link. Usikker på om det går på en helt oppdater installasjon i dga, men hvis ikke finnes det sikkert andre muligheter.

Lenke til kommentar

Driver å installerer Xrecovery nå og har støtt på et problem. Bruker root explorer til å flytte 3 filer til System/bin, også skal jeg endre chmod til 777, hvordan gjør jeg dette med Root Explorer?

EDIT: Nvm, fant ut at det var Read, Write og execute for alle.

Endret av ReGaiN
Lenke til kommentar

Okei, Greide å avbryte en driver installasjon som foregikk når x10 mini pro'en var koplet inn i flash mode, skulle til å flashe den med flash tool. Tror det sto noe om busybox. Nå finner ikke flashtool x10 en min selv om den er koplet på i flash mode.

Lenke til kommentar

Finnes det en skikkelig dialer til android, med litt mer intelligens enn den innebygde? Den suger jo helt ærlig sammenlignet med de aller fleste andre.. Jeg vil ha en som søker i logg og telefonbok, både på nr og navn ifht hvilke tall jeg trykker, etterhvert som jeg taster inn. Slik det funker på WinPhone og de andre fornuftige dialerne.. Kjører Oxygen 2.3.5 btw.

EDIT: Mener sense kommer med en predictive dialer, hvertfall den sensen som ble lagt oppå WM 6.5..

EDITH2: NVM, fant GOdialer som var perfekt, bortsett fra litt usle farger og bare engelsk språk :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Finnes det en skikkelig dialer til android, med litt mer intelligens enn den innebygde? Den suger jo helt ærlig sammenlignet med de aller fleste andre.. Jeg vil ha en som søker i logg og telefonbok, både på nr og navn ifht hvilke tall jeg trykker, etterhvert som jeg taster inn. Slik det funker på WinPhone og de andre fornuftige dialerne.. Kjører Oxygen 2.3.5 btw.

EDIT: Mener sense kommer med en predictive dialer, hvertfall den sensen som ble lagt oppå WM 6.5..

EDITH2: NVM, fant GOdialer som var perfekt, bortsett fra litt usle farger og bare engelsk språk :)

Anbefaler også TouchPal dialer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...