Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, med mindre du har tillatelse til å kopiere en applikasjon, er det jo per definisjon piratkopiering. Siden det ikke finnes muligheter for å gjøre dette uten "tvilsommme metoder" er de jo ikke akkurat noe som tilsier at man har slik tillatelse.

a. Hva man har lov og ikke har lov å gjøre med en applikasjon bestemmes av EULA/lisens (så lenge den ikke tar fra deg en lovpålagt rett)

b. I følge norsk lov har du lov til å kopiere en applikasjon (sikkerhetskopi)

c. Å legge inn en google konto på en telefon er ikke en "tvilsom metode"

 

Jeg lurer faktisk på om det er opp til hver enkelt utvikler å bestemme da jeg fant dette i "developer distribution agreement":

You grant to the user a non-exclusive, worldwide, and perpetual license to perform, communicate, display, publish and use the Product on the Device. If you choose, you may include a separate end user license agreement (EULA) in your Product that will govern the user's rights to the Product in lieu of the previous sentence.
Lenke til kommentar

c): Man kan ikke ha flere ulike google-kontoer knyttet til googletjenestene (sync, market osv.) på samme telefon, så det er jo ingen løsning når det er ulike brukere.

 

b): FOrskjell på kopi og bruk. Du må ha tillatelse il å bruke applikasjonn. Det har du implisitt når du kjøper den og laster den ned på din telefon. Det har du ikke når du må bruke metoder ikke støttet av systemet (root) for å kopiere den ut fra en i utgangspunktet beskyttet del av filsystemet og legger den inn på flre telefoner med hver sin unike bruker.

Lenke til kommentar

c): Man kan ikke ha flere ulike google-kontoer knyttet til googletjenestene (sync, market osv.) på samme telefon, så det er jo ingen løsning når det er ulike brukere.

 

b): FOrskjell på kopi og bruk. Du må ha tillatelse il å bruke applikasjonn. Det har du implisitt når du kjøper den og laster den ned på din telefon. Det har du ikke når du må bruke metoder ikke støttet av systemet (root) for å kopiere den ut fra en i utgangspunktet beskyttet del av filsystemet og legger den inn på flre telefoner med hver sin unike bruker.

Eh... Hæh? Jeg har da vitterlig flere google-kontoer på min telefon....

 

Altså... begynner man å kopiere ut filene og installere dem manuelt slik du her prater om, ja så bryter mas TOS. Men om man bare legger inn en konto på flere telefoner og installerer via market så kopierer man ikke, ergo man bryter ikke TOS.

Lenke til kommentar

Ble mye diskusjon rundt dette ser jeg.

 

Det er forskjellige brukere på telefonene, men jeg er kjøper og eier av de alle, samt simkort som står i er registrert på meg.

 

Jeg synes ikke det går under piratkopiering å la min datter få spille et av spillene jeg har kjøpt og betalt for under min bruker. At enkelte mener jeg her skal kjøpe alle programmene tre ganger for at jeg skal legge de inn på enhetene jeg har kjøpt og som jeg står som eier for får så være. Jeg lurte bare på om der var en enkel måte å få det inn på alle enheten slik som det er på iphone/ipod.

Lenke til kommentar

For å oppsummere her, så gjelder altså følgende for Android:

 

Du kan legge inn samme Google-konto på flere telefoner, og få tilgang til dine kjøpte apps på alle. Siden det ikke er noen sperre for dette, så kan vi anta at det både er tillatt og tilsiktet.

 

Du kan legge inn flere Google-kontoer på én telefon, men merk deg at det er den første kontoen du legger inn som blir knyttet til telefonen, og som gir deg tilgang til markedet (og dermed blir sjekket for betalte apps). Den første kontoen kan heller ikke slettes uten full reset av telefonen.

 

Slå av sync for den første kontoen, altså din, på de andre telefonene, så unngår du at dine kontakter kommer inn der (og annet kluss).

Lenke til kommentar

Eh... Hæh? Jeg har da vitterlig flere google-kontoer på min telefon....

Knyttet til Market? ;)

 

Svortevik: Jeg kunne ikke brydd meg mindre om du kjøpte spill en, tre , eller ingen ganger.

 

Men slik platepugerne for noen år siden mente at brenning av en ekstra cd til bilen, eller å legge en plate over på mp3-spillere var piratkopiering, mener spillbransjen fortsattat to brødre som har fått hvert spill til jul, ikke skal kunne sitte på hver sin PC og spille det mot hverandre - med mindre de har hver sin kjøpte og betalte kopi.

 

Jeg har alltid løst problemer med idiotiske begrensninger ved å omgå dem, selv etter at jeg så smått begynte å kjøpe spill.

 

Med mndre du følger twb sitt råd (som er rimelig tungvindt,mtå på at du må kjøre factory reset på dem), er det enkleste å enten kopiere dem ut fra din telefon med Titanium Backup og installere dem på de andre telefonene, eller skaffe en piratversjon.

 

BAre ikke argumenter for at det er "greit" bare fordi DU synes det er det i dette spesielle tilfellet der det gagner deg.

Lenke til kommentar

Hvor mange MB datatrafikk bruker man for å se en fotballkamp på telefonen sin? Sånn ca?

Det kommer jo veldig an på bitraten, men kan vel f.eks. tenke meg at det fort går 200 MB ved 300kbps.

Jeg ville tippa atskillig mer. Jeg brukte mobilnettet på PCen min via Hotspot, streama en Youtube-video (4min, 360p) og 3GWatchdog (som måler hvor mye data jeg har overført) spratt opp nesten 30MB (vil bare poengtere at dette er streamet fra youtube.com på en PC og ikke den lille playeren på tlf).

Lenke til kommentar

Jeg ville tippa atskillig mer. Jeg brukte mobilnettet på PCen min via Hotspot, streama en Youtube-video (4min, 360p) og 3GWatchdog (som måler hvor mye data jeg har overført) spratt opp nesten 30MB (vil bare poengtere at dette er streamet fra youtube.com på en PC og ikke den lille playeren på tlf).

Selvsagt kan det være langt mer. Ved 1.5 mbps, som vel er det meste jeg har klart å få relativt stabilt på tlf snakker vi plutselig om rundt 1 GB på 90 minutter hvis jeg ikke regner fullstendig feil.

Lenke til kommentar

Det er klart det kan være, men jeg hadde hvert fall ikke giddet å se en fotballkamp i lavere oppløsning enn det som tilsvarer 360p på YT (uten at jeg vet bitraten på de, men vil tippe rundt 1000kbps utifra det eksempelet mitt). Da blir 90min fort stygt mtp mobilregninga (med mindre man har unlimited dataplan). Personlig hadde jeg ikke giddi å sett en fotballkamp hvor det skjer så mye i såpass høyt tempo at selv med en 4.3" skjerm hadde det blitt en irriterende opplevelse. Men brenner man skikkelig for det så har man vel et annet syn.

Lenke til kommentar

Du kan legge inn flere Google-kontoer på én telefon, men merk deg at det er den første kontoen du legger inn som blir knyttet til telefonen, og som gir deg tilgang til markedet (og dermed blir sjekket for betalte apps).

Det stemmer da ikke. Jeg bruker den andre kontoen jeg la inn for å handle på market. Aldri hatt noe problemer med det.

 

Eh... Hæh? Jeg har da vitterlig flere google-kontoer på min telefon....

Knyttet til Market? ;)

Nei, bare en (den andre jeg la inn) har jeg knyttet til market. Alle de andre tjenestene er knyttet til alle andre google tjenester på telefonen.

 

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig? Så lenge han har kontroll på alle enhetene er det jo bare å legge inn kontoen som er knyttet mot market på alle telefonene, og slå av synkronisering av annet på de telefonene der det er aktuelt?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer Android. Ser dere skriver litt om Android Market, med jeg er også blitt fortalt at dette markedet ikke er tiglengelig for norske brukere.

 

Stemmer det? Jeg gidder i så fall ikke masse mikkmakk med triksing med en amerikansk konto etc. Har iphone i dag, men skal snart bytte, og klarer ikke helt å bli overbevist, på grunn av det som for meg ser ut som et rotete system (butikk).

Lenke til kommentar

Takker, da begynner det å bli mer aktuelt med en HTC D HD :)

 

Hva er dere erfaring med markedet? Sammenlign gjerne med iPhone sitt alternativ. Får man for eksempel et brukbart GPS-program for bilkjøring i europa (som navigon), og kart for båtbruk (som navionics)? Prøvde å finne en tråd om dette, men fant ikke noe. Det burde vært en egen sticky tråd om Android Market :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker, da begynner det å bli mer aktuelt med en HTC D HD :)

 

Hva er dere erfaring med markedet? Sammenlign gjerne med iPhone sitt alternativ. Får man for eksempel et brukbart GPS-program for bilkjøring i europa (som navigon), og kart for båtbruk (som navionics)? Prøvde å finne en tråd om dette, men fant ikke noe. Det burde vært en egen sticky tråd om Android Market :thumbup:

Bruker navigon selv til min DHD.. fant også navionics i markedet så det finnes til android..

Lenke til kommentar

Til forskjell fra App Store så kan du angre kjøp gjennom Android Market. Det er bare å avinstallere appen innen 15 minutter, så blir kjøpet kansellert automatisk. Dessverre er 15 minutter ganske kort tid, vi er mange som håper dette blir endret tilbake til 24 timer, som det var inntil siste oppdatering av Market for noen uker siden.

Lenke til kommentar

Takker, da begynner det å bli mer aktuelt med en HTC D HD :)

 

Hva er dere erfaring med markedet? Sammenlign gjerne med iPhone sitt alternativ. Får man for eksempel et brukbart GPS-program for bilkjøring i europa (som navigon), og kart for båtbruk (som navionics)? Prøvde å finne en tråd om dette, men fant ikke noe. Det burde vært en egen sticky tråd om Android Market :thumbup:

 

Aura er meget bra til bilnavigasjon. Jeg har vel testet alt som er etterhvert, og dette er nå min favoritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...