Gå til innhold

Den store Android-tråden

Anbefalte innlegg

Dessuten kan man med task killers ende opp med å drepe ting som trengs. Feks kan man miste alarmer fordi klokke-appen drepes.

At man noen steder kan laste ned apk-ene til betale-apps er vel ikke noe google har gjort i stand? Det er vel på linje med piratering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man noen steder kan laste ned apk-ene til betale-apps er vel ikke noe google har gjort i stand? Det er vel på linje med piratering?

Ulovlig er det nok, men at det er så uhyre lettvint gjør det tilgjengelig for svært store deler av Android-brukerne. På PSP må man i det minste bruke custom firmware, og på PC ofte bruke spesielle program eller modifikasjoner for å få det til å virke. Hadde forventet mer filbeskyttelse, men er jo glad for at de ikke velger å la det gå ut over de uskyldige som f.eks. Ubisoft har gjort.

Takk for svar om task-killers. Får vel prøve å holde meg unna dem. Har dog lastet ned en app som viser hva som bruker CPU-kraften. Fant ut at en app som kjørte i bakgrunnen brukte 2% av CPU-en, og da "drepte" jeg denne før jeg satt telefonen i tastelås. :)

Lenke til kommentar

Barcode scanner funker som en vanlig strekkode leser. Den bruker kameraet på mobilen til å lese av kodene, så kommer linken til programmet rett inn i telefonen på market. Krever bra lys og at du holder telefonen stille nok til at den greier å registrere koden.

Kan lese alle slags strekkoder, men den leser bare tallene på matvarer så du finner ikke prisen på gulrøtter ved å scanne strekkoden på Rimi. Du får bare opp f.eks. 1273821738 og kan google det :p

Fordelen er at du kan sitte og browse nettsider på PC'n med android-programmer, finne et du vil teste, scanne strekkoden så kommer du rett til install på telefonen, istedet for å trykke på market, søke, og installere.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Takk for svar om task-killers. Får vel prøve å holde meg unna dem. Har dog lastet ned en app som viser hva som bruker CPU-kraften. Fant ut at en app som kjørte i bakgrunnen brukte 2% av CPU-en, og da "drepte" jeg denne før jeg satt telefonen i tastelås. :)

Tipper den appen du bruker viser cpu bruk "live".. Mest sansynligt bruker ikke den appen du killer noe cpu uansett når tastlåsen er på.

Lenke til kommentar

Ulovlig er det nok, men at det er så uhyre lettvint gjør det tilgjengelig for svært store deler av Android-brukerne.

Hvorfor skal det være ulovlig? Dette er ikke Apple. Jeg har kjøpt flere programmer lovlig....GPS-programmer, Scan2PDF....det finnes mange programmer som vi i Norden ikke har tilgang til gjennom Marked men som vi kan kjøpe direkte fra produsent via deres nettside...Ingenting ulovlig med det.... :yes:

Lenke til kommentar

Tror ikke det har skjedd noe nytt. Så en "fireside chat" på youtube(søk) med folka bak Android og en i publikum spurte om akkurat dette. Standardsvaret kom igjen, de jobber med saken dontgetit.gif

Spørsmål.

Android påstås(av undertegnede også) å være åpent, fritt og nærmest uten begrensninger. Det jeg lurer på er angående root. Hvorfor er ikke Android-enheter ferdigrootet når den blir kjøpt av forbrukeren? Hvorfor må jeg bryte garantien(roote) til enheten for å kunne ta screenshots(uten sdk), kjøpe programmer på Market og masse annet som burde gå i utgangspunktet i min situasjon?

Er det maskinvareprodusentene som låser enheten slik? Hvorfor? For å unngå at folk installerer custom ROMs, failer, og tar det på garantien? Man kan vel fabrikkresette enheten uansett hvor mye man har tullet med OS-et?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Tror ikke det har skjedd noe nytt. Så en "fireside chat" på youtube(søk) med folka bak Android og en i publikum spurte om akkurat dette. Standardsvaret kom igjen, de jobber med saken dontgetit.gif

Spørsmål.

Android påstås(av undertegnede også) å være åpent, fritt og nærmest uten begrensninger. Det jeg lurer på er angående root. Hvorfor er ikke Android-enheter ferdigrootet når den blir kjøpt av forbrukeren? Hvorfor må jeg bryte garantien(roote) til enheten for å kunne ta screenshots(uten sdk), kjøpe programmer på Market og masse annet som burde gå i utgangspunktet i min situasjon?

Er det maskinvareprodusentene som låser enheten slik? Hvorfor? For å unngå at folk reinstallerer, failer, og tar det på garantien? Man kan vel fabrikkresette enheten uansett hvor mye man har tullet med OS-et?

Noen av grunnene er nok at rooting åpner for muligheten til å fysisk skade enheten, enten ved overklokking eller ved annen overstyring. Ellers vil nok de som selger mobiltelefonene ha en viss kontroll over hva som skal brukes på telefonen. Ingen vil at alle kundene skal ødelegge telefonene sine og så sende det inn på garantien.

Grunnen til at du må roote for å ta screenshots er rett og slett for å beskytte deg. Hadde vanlige programmer kunnet ta screenshots, hadde de kunnet stjele sensitiv info fortere enn du kunne sagt paff.

Kjøp av programmer på markedet skyldes nok at Google vil ha på plass avtaler med mobiloperatørene, samt avtaler i de aktuelle landene. Et argument jeg hørte da Android først kom, var at de ikke ville åpne for tilgang til Markedet til land hvor de ikke hadde 100% gode oversettelser og andre tilpasninger på plass.

Det å ta en fabrikkreset fjerner bare all data som programmene på telefonen har laget. Om du har installert en ROM som har bugget telefonen hinsides vil det ikke hjelpe deg et pukk å ta en factory reset. Du vil fremdeles måtte starte opp den samme ROMen hver eneste gang du starter telefonen på nytt, helt til du gjenoppretter en backup eller flasher tilbake til den gamle ROMen.

Er helt enig i at det å ha muligheten til root-tilgang bør være tilgjengelig fra kjøp, men da helst slik som Google fikk arrangert det, at du bryter garantien og må lese igjennom en disclaimer som greit forklarer deg at om du gjør dette kan du skade telefonen, og du vil miste garantien. Det å få root-tilgang nå krever en viss grad av teknologiske ferdigheter og kjennskap til hvordan ting fungerer, og da blir man ofte samtidig kjent med farene som kan oppstå.

edit: Bare for å gjøre denne posten enda lengre, så vil root-tilgang fra start gjør at tech-support sannsynligvis kommer til å bli nedringt av folk som lurer på hva man skal gjøre om når man har fucket telefonen sin hinsides. Hvis de kan legge inn begrensinger på hva man kan gjøre slik som HTC har gjort på Desire, skjønner jeg utmerket at de gjør det. Uten root kan du ikke tukle med systempartisjonen, og HTC kan dermed bare si. Ta en factory reset, det fikser alt som ikke er hw-relatert.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Spørsmål.

Er det maskinvareprodusentene som låser enheten slik? Hvorfor? For å unngå at folk reinstallerer, failer, og tar det på garantien? Man kan vel fabrikkresette enheten uansett hvor mye man har tullet med OS-et?

Det å ta en fabrikkreset fjerner bare all data som programmene på telefonen har laget. Om du har installert en ROM som har bugget telefonen hinsides vil det ikke hjelpe deg et pukk å ta en factory reset. Du vil fremdeles måtte starte opp den samme ROMen hver eneste gang du starter telefonen på nytt, helt til du gjenoppretter en backup eller flasher tilbake til den gamle ROMen.

Mobilene til HTC tror jeg man kan koble til en Windows-pc og kjøre en exe-fil, så er mobilen som ved kjøp. Er ikke dette vanlig?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...