Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Hvis du sjekker i en task manager vil du se at alle programmene som er åpne bruker 0% cpu. De tar en liten del minne, men lite minne gjør ikke telefonen noe tregere. Det kan gjøre telefonen tregere å kille tasks hele tiden fordi den da må starte alle disse små programmene fra bunnen av hver gang, istedet for å bare laste inn image av der den var når du hoppa ut. Klart det er "kult" å se tilgjengelig minne gå fra 23MB til 90MB med et tasteklikk, men er ikke særlig mye vits. Linux er flink på ressurshåndtering selv, trenger egentlig ikke "hjelp" fra oss med å kille apps hele tiden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen mulighet å forhåndslaste kart som man kan bruke med GPSen? Jeg skal til utlandet en måned i sommer, og det hadde vært veldig hendig å kunne bruke GPSen på mobilen. Problemet er jo at med Google Maps trenger man enten Wi-fi eller å bruke trafikk via GPRS/WAP/whatever..Som kjent koster datatrafikk ekstremt mye i utlandet, så er helt nødt til å forhåndslaste på en eller annen måte. Dersom dette ikke er mulig, er jo GPSen mer eller mindre ubrukelig for oss som ikke har fast datatrafikk med i abonnementet.

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Virker som rmaps bare har kart til Ukraina og Russland.

 

Hvordan er det meningen at man skal benytte seg av gpsen hvis det ikke finnes noen offline alternativ? Google Maps sluker jo datatrafikk, så med mindre man har et par GB per måned med i abonnementet er gpsen ubrukelig. Hvis du ikke sitter på et Wi-fi, men da er vel noe av poenget med gps borte.

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Virker som rmaps bare har kart til Ukraina og Russland.

 

Hvordan er det meningen at man skal benytte seg av gpsen hvis det ikke finnes noen offline alternativ? Google Maps sluker jo datatrafikk, så med mindre man har et par GB per måned med i abonnementet er gpsen ubrukelig. Hvis du ikke sitter på et Wi-fi, men da er vel noe av poenget med gps borte.

 

Jeg har både CoPilot og Sygic på telefonen. Alle kart på minnekort og gratis i bruk. De kan kjøpes fullt lovlig på nettet. De koster rundt 350-500 kr hver. Jeg synes CoPilot funker best på min Desire.

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å tulle, folkens!

 

Det er flere alternativer til google maps med offline kart.

Dette har jeg alene skrevet minst 5 innlegg om i denne og n1 -tråden

 

CoPilot er ment for bil, så hvis du skal bruke gpsen til kjøring er nok det best. Programmet er dog rimelig dårlig til gå-bruk.

 

Jeg skal finne frem innleggene mine fra tidligere.. vent litt.

 

Skrevet 5. mars 2010 - 17:51

GPS:

 

Har lett en del.

Når det gjelder bilnavigasjon er det CoPilot Live som er ca. enerådene med offline kart. Det koster litt å skaffe programmet, men kartene ligger på minnekortet, så det er gratis i bruk. Du må ha versjon 8.0.0.517 eller senere for android 2.1. Jeg vet ikke om du får kjøpt det utenfor Android Market. Anroid market er ikke tilgjengelig i Norge uten å roote telefonen.

 

Ellers har du google maps og andre som baserer seg på mye av det samme.

Av de med mulighet for offline kart (annet enn til bil) har du TrekBuddy, MapDroyd, Orux Maps, Maverick osv. Samtlige er gratis og finnes på Market.

 

TrekBuddy synes jeg er litt klønete, og du må lage kartene selv. Det finnes guider for det, men med mindre du vet hva du driver med og ikke vil ha noen av de andre, ville jeg styrt unna.

 

MapDroyd har veldig gode bykart, samtidig som det er en drøm å skaffe dem. Du innstallerer det gjennom market, så laster du ned kartene via WiFi i programmet. Hele Norge tok under et minutt. Alt er gratis. Du har dessverre ikke mulighet til annet enn å se på kartene, og å se din egen posisjon. Trakking, søk ol. finnes ikke. Ingen Pinch-zoom.

 

Orux maps nevnes fordi jeg har funnet en fungerende guide for å bruke Garmin topografiske kart på den. Kartene blir litt amputert, og programmet er litt rotete, men i kombinasjon med Topo Norway fra garmin (koster en hel del) er det uten tvil beste løsning for topografiske kart til android atm. Guide her: http://mrfloris.com/...-android-phone/ (Du behøver ikke å eksportere fra MapSource, du kan åpne kartfilene direkte i GPSMapEdit. Dermed trenger du heller ikke kortleser.)

 

Maverick er foreløpig yndlingsprogrammet. Det mangler mulighet for å laste ned hele kart og turn by turn. Resten ca er på plass. Alle kart lastes ned som vanlig (google maps stil), men de lagres på minnekortet, og neste gang du ser på samme sted i samme zoom slipper du å laste dem ned igjen. Du kan enkelt velge mellom flere kartkilder. Bla Mapnik (gode erfaringer i byområder) og google... -sattelitt/-maps/-terrain. Du har pinch zoom og programmet er enkelt å bruke. Finnes også en betalversjon der du kan ha fler enn 5 waypoints på en gang. God trakking funksjon.

 

Det finnes også flere programmer, men disse er de jeg sitter igjen med inntrykk av etter mange timers googling og litt testing.

 

Mobile atlas creator er genialt og anbefales på det sterkeste! http://sourceforge.net/projects/trekbuddyatlasc/files/ Alpha 1.8 funker fint hos meg, og trengs for orux maps -støtte.

 

Ellers kan det hende AndNav2 har blitt mdent nok til å brukes skikkelig. Hvis jeg husker riktig, har den turn by turn og er hovedsaklig ment for bil.

 

EDIT: Litt utdatert post jeg siterte, ser jeg.. Men poenget er at det er mange gode programmer det ute. Mobila atlas creator kan brukes for å lage atlas til maverick og mange andre programmer. Den har mange kartkilder, og gjør all jobben for deg.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Takk, akkuratt det jeg lette etter! Hva er greia med at den ikke finner flere av appene? Fant hverken Maverick eller MapDroyd ved å søke. Fant til slutt MapDroyd ved å browse gjennom alle travel-apps. Er ikke Maverick tilgjengelig i Norge?

 

Mobile Atlas Creator var forresten genial.

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Bytex: Posten er gammel, og mye har endret seg.. Er ikke helt oppdatert lenger selv. Turn by turn er vel det enste som fortsatt savnes.

OruxMaps er veldig godt i kombinasjon med statkart topografiske kart over norge for bruk i naturen. (Mobile atlas creator) Det er jo åpenbart ikke optimalt i byer ol., da veier kun er streker på et bilde, og ikke kan tolkes av programmet.

 

SPRCO: Maverick Lite ligger i market for meg..

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Er det vits å drive å avslutte apps heletiden? Føler jeg må gjøre det konstant, for de starter jo bare opp av seg selv, mail, messages news og settings og spesielt STOCKS starter jo heletiden. Jeg bruker det ikke engang....

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen vits å kille apps hele tida, de legger seg i dvalemodus og bruker 0% CPU hvis man henter en task manager og ser. Det eneste er at tallet på minnet går opp noen MB. Ingen effekt. Gjør telefonen tregere fordi den må starte programmene pånytt istedet for å laste inn image av der det var sist.

Lenke til kommentar

Task killers er egentlig bare godt for en ting: Drepe apps som har satt seg skikkelig på vrangfot. Men det er så uhyre sjeldent at de gjør det samtidig som du har mulighet til å åpne en task killer (les: at ikke hele telefonen har gått i stå), at task killers er ganske enkelt tullete. Jeg har ingen installert på min n1.

 

EDIT: Avhengig av hvilken task killer du har, kan du se statusen til appsene som ligger der. For eksempel ved farge på navnene. Det er et fåtall apps som faktisk bruker resurser. De fleste bare ligger der dypere enn i dvalemodus. Når RAMen trengs, dreper android dem selv.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Er det vits å drive å avslutte apps heletiden? Føler jeg må gjøre det konstant, for de starter jo bare opp av seg selv, mail, messages news og settings og spesielt STOCKS starter jo heletiden. Jeg bruker det ikke engang....

Du har ikke vurdert å heller stille inn stocks, mail, messages og news til å ikke oppdatere seg hvert x antall minutter, slik at de naturligvis må kjøre i bakgrunnen da? Sånn i stedet for å drepe prosessene deres hele tiden, bare fordi de gjør blir bedt om? :roll: Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...