Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Mulig jeg stiller et spørsmål som er stilt hundre ganger før nå, men... Hvordan ligger det an med Gule Sider (telefonkatalogen) app til Android? Det var vel en sånn app der før, men nå er det ingen. iPhone har jo nettopp fått (en ny). Jobber de med en forbedret utgave, og er det i så fall noen som aner når den kommer?

 

Noe som hadde vært digg, hadde vært om en sånn app kunne ta et innkommende anrop som ikke er registrert i mobilens kontakter, og enten automatisk eller ved at man trykker på en knapp, sjekke dette nummeret (hvem som ringer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns Gulesider-programmet (Se hvem som ringer) funker veldig bra. Tar 1 sek å slå opp nr når jeg er på WLAN og 3-4 sek på 3G på min Nexus One. Eneste problemet er at man må være kobla til 3G selv om man er kobla til WLAN (men man trenger ikke ha aktivert mobil datatrafikk). Har sagt fra til dem om dette, så får håpe de fikser det snart.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp ny mobil med Android, og er mye jeg savner/ikke finner/har problemer med å bruke riktig. Jeg regner med at Android ser likt ut på alle mobiler? Anyways, lurer på følgende: (har lest manualen, så ingen vits å henvise til den :))

 

- Hvordan overfører jeg kontakter fra mobilen til SIM-kortet?

 

- Finnes det updates til Android jeg bør laste ned?

 

- (ikke Android-relatert spørsmål, men tar det kjapt her): Bruker det "båndbredde" dersom jeg bruker GPSen på mobilen, eller kobler den direkte opp mot satelitt slik at det blir gratis?

 

- Hva er raskeste måte å skru på/av lydløs?

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Jeg regner med at Android ser likt ut på alle mobiler?

Nei, det gjør det ikke. Flere mobilprodusenter bytter ut homescreen og noen av programmene med sine egne. F.eks. HTC med Sense, Motorola med MotoBlur. Det finnes også flere versjoner av android, 1.5/Cupcake, 1.6/Donut, 2.1/Eclair og 2.2/Froyo.

 

- Hvordan overfører jeg kontakter fra mobilen til SIM-kortet?

Ser ikke ut som man kan gjøre dette med standardprogrammet (bare motsatt vei), men jeg fant Contact2Sim (program til mobilen) og SIM Manager (program til pcen. Så nå at den trenger simkort-leser, så kanskje ikke så aktuelt) med et google-søk.

 

- Finnes det updates til Android jeg bør laste ned?

Det kommer an på hvilken mobil du har.

 

- (ikke Android-relatert spørsmål, men tar det kjapt her): Bruker det "båndbredde" dersom jeg bruker GPSen på mobilen, eller kobler den direkte opp mot satelitt slik at det blir gratis?

Nei, bare hvis programmer du bruker laster ned noe, f.eks. Maps som laster ned kartdata. Selve GPS'en laster ikke ned noe og koster ikke noe.

 

- Hva er raskeste måte å skru på/av lydløs?

Trykk på volumknappene på siden, etter laveste volum skifter den til vibrering og så til lydløs. På noen mobiler kan du holde inne av-knappen og velge lydløs. Du kan også installere f.eks. Ringer Toggle Widget (finnes andre som ser annerledes ut også) og legge den på homescreen.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Så en videopresentasjon av WAC (The wholesale Applications Community)

 

her

 

og ble litt nysgjerrig ift dette med paid apps market som ingen vet noe om. De sier bl.a. at de skal jobbe for å akselerere og ekspandere markedet for applikasjoner til forskjellige telefoner (bortsett fra Apple). Så lenge de har tenkt til å benytte seg av bl.a. android til dette, så må jo dette være "alongside" Google? De jobber jo for et felles marked for teleoperatørene. Venter Google på disse - eller WAC på Google... hmm? WAC skal etter planen åpne markedet sitt i februar 2011. De ville vel ikke satse på android markedet uten at det var åpent. Skal vi da anta at de har gode grunner til å tro at Google har åpnet markedet sitt da - i det minste?

Endret av Desire
Lenke til kommentar

Et til spørsmål: Jeg har synkronisert alle kontaktene mine fra Outlook, så nå ligger de på telefonen. Problemet er at på kontakter som har hjemnummer vil dette nummeret prioriteres fremfor mobilnummer. Altså, hvis jeg trykker på en kontakt hvor jeg har både hjemnr og mobilnr, så vil den automatisk ringe til hjemnr. Kan selvfølgelig gå inn på kontakten og trykke "Ring mobil", men vil gjerne forandre standardnummeret til mobilnummer. Egentlig en liten bagatell, men kan se for meg at det kommer til å bli veldig irriterende etterhvert. Fant ingen måte å forandre dette på på telefonen.

Lenke til kommentar

@SPRCO: Hold inne på nummeret og velg "Make default number".

 

@Desire: Vet du om WAC skal ha noe samarbeid med Android Market? De må jo ikke det, det finnes allerede mange alternative programbutikker, som f.eks. SlideME hvor det går an å kjøpe programmer i Norge. Hvis de ikke skal ha noe samarbeid med Android Market, så blir det jo uavhengig av når Android Market lanserer betaling i resten av verden. Ulempen med alternative programbutikker til Android Market, er at de må samarbeide med utviklerne, så utviklerne må forholde seg til flere steder å lansere. Det er ikke alle utviklere som gidder det, eller vet om alternativene, og derfor blir det dårligere utvalg i de.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

@Trygve

 

Nei, vet ikke. Sies jo ikke noe om slikt samarbeid. Det er vel ingen som vet noe sikkert enda, men det ser ifølge denne artikkelen ut som hele WAC-greia dreier seg om utvikling av en egen stor butikk som selger til forskjellige plattformer. Utviklet av dette fellesskapet av teleoperatører.

 

Skjønner i så fall ikke da helt hva som er sammenhengen i utviklingen av teleoperatørenes app butikker og det at Google drøyer, som Arnøy i artikkelen har en teori om??

Endret av Desire
Lenke til kommentar

Fra wimp.no sin FAQ:

 

Kan jeg bruke WiMP på mobilen?

 

 

 

WiMP er tilgjenglig for iPhone og Android telefoner. Gå til www.wimp.no med din iPhone eller Android telefon for å laste ned WiMP. Husk å slå av WLAN på din telefon før du går inn på siden slik at vi kan identifisere din telefon og sende deg videre til vår nedlastningsside. Du finner også WiMP iPhone applikasjonen i Apples AppStore.

Lenke til kommentar

Joda men du må søke på "gulesider" ikke "gule sider" :p

 

For min del var den helt udugelig, da den bruker så lang tid på å søke opp numre at folk la på før jeg rakk å svare.

 

Jeg finner bare en dansk / europeisk utgave der, ikke den norske? Er det denne du mener?

Lenke til kommentar

Joda men du må søke på "gulesider" ikke "gule sider" :p

 

For min del var den helt udugelig, da den bruker så lang tid på å søke opp numre at folk la på før jeg rakk å svare.

 

Jeg finner bare en dansk / europeisk utgave der, ikke den norske? Er det denne du mener?

 

Samme her.

Går inn på Market med telefonen, søker på gule sider, hvem ringer osv. finner bare samme utgave som du finner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...