Gå til innhold

Forumets kvalitet og veien videre

Anbefalte innlegg

Hepp...

På tide å poste litt i andre kategorier enn maskinvare :)

Kjære Tec.no team, forumet, medlemmer og gjester -

Det siste året har jeg lagt merke til at enkelte tråder sklir helt ut. Det kan dreie seg om poster hvor innhold bare er utrykksikoner, spydig/nedlatende tekst og off-topic. Dette med tekst kan forøvrig drøftes i andre tråder, mitt fokus er off-topic.

Tidligere kunne vi bruke forumet som en slags wiki. Det var lett å lete seg frem til god informasjon og stort sett fant man ordentlige svar på problemer og spørsmål. Forumet var mer ryddig og oversiktelig, det inneholdt mindre off-topic prat.

Dette er en tid jeg savner. Ikke fordi "ting var så mye bedre før!", men trådene var ofte langt mer informative og forseggjort. Svar på postene skled ikke ut på samme måte som i dag, selv om det kunne gå hardt for seg. Postene i dag bærer større preg av tullete språk og null informasjon om topic.

Hvorfor skriver jeg dette her, egentlig? Hvilken god grunn har jeg for å sette meg selv på podiet og ramse opp feil og mangler hos andre? Hvorfor skal akkurat jeg ta opp hva jeg ser på som et problem og lage røre rundt emnet? (For det kommer det til å bli...)

Jo... Jeg er da den lykkelige "eier" av Den store Antec kabinett tråden, som ofte blir hardt rammet av poster seende slik ut:

:D :D Juhuuu, pakka mi er på vei! Bestilte Antec P182 med masse hardware

svar:

grattis!!! plz pics pics!!!

... enda mer svar:

fett, vil oxo ha pics! Har det kabinettet selv, er dritbra.

Dette er selvfølgelig noe jeg har funnet opp og ikke direkte siterter da jeg ikke ønsker å henge ut noen eller sitere ut av kontekst. Poenget er, som dere kan se, at svar på trådene ofte er fylt av null informasjon om emnet i topic. Det er ikke svar på ting som kan relatere seg til Antec produkter, maskinvare som passer og ikke passer, tekniske spørsmål rundt luftflyt etc. Det er bare svada svar, på godt norsk ;)

Sett flere poster som har uttrykt klar frustrasjon over dette og at det ikke bare er meg som synes det er synd at forumet skal miste kvalitet. Slik det faktisk gjør. Og jeg nevner for ordens skyld, ikke bare unge som oppfører seg borti natta eller ikke tar hensyn til forumreglene.

Siden jeg bare er en liten stemme blandt mange, så velger jeg å poste dette i en forumtråd, i god ånd selvfølgelig. Ønsker å skape en debatt om kvaliteten på forumet, om det lar seg gjøre å endre på noe eller om veien videre ser mørk ut for oss som synes forumet har tapt seg. Meningsytringer ønskes! Svært gjerne fra forumteamet også.

Mvh

andy :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]

Kjære Tec.no team, forumet, medlemmer og gjester -

[...]

Gutta bak Tec.no har (tilsynelatende, i alle fall) ikke noe med Tek.no å gjøre. :whistle: Jeg er litt enig i det du sier, på den annen side må folk få holde på som de vil, bare de ligger langt unna trådene jeg har tenkt til å lese.

Lenke til kommentar

Hva legger du i "tapt seg"? Angående de refererte innlegg du irriterer deg over strider disse med retnningslijene og kan rapporteres. Gjør du det?

Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på.
Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder.
Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg aktiv i de områdene trådstarter reagerer på "forfall", så jeg kan ikke uttale meg om dette.

Men, på generellt grunnlag kan jeg si at det er viktig for oss at brukere rapporterer det de mener er off topic, unødvendige innlegg og "spam". Da får vi en sjanse til å vurdere det, og evt fjerne det og si ifra om at dette ikke aksepteres.

Og da vil ting sakte, men sikkert synke inn hos brukerne også. Og man kan få en forbedring på det som trengs forbedring.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen. I hvertfall ikke når du nevner at det gjelder det siste året. Det er alltid noen som klarer å dra seg langt unna topic og/eller være uinformative. Jeg har sikkert gjort det selv da jeg begynte her. :)

Det hendler bare om å rapportere det om det er alt for ille.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er helt enig med trådstarter! :new_woot:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Uansett;

Selv om jeg gjerne ikke har vært særlig aktiv på forumet før i de siste 6 mnd, kan jeg vel si at jeg kan forstå trådstarters frustrasjon. Har selv snakket med et par som mener forumet har tapt seg, og vel, etter hva jeg husker kan jeg vel strengt tatt si meg enig. Det er mye off-topic og utsklidninger (ta fleshlightdiskusjonen fra kjærlighetstråden, f.eks.), og jeg skulle vel ønske jeg ikke var så redd for å rapportere tråder og innlegg jeg mener er regelrett unødvendige osv.

Dette har vel sammenheng bl.a. med forumets vekst, både medlems- og kategorimessig?

Nå som vi gjerne blir mer klare over at dette problemet kan vel vi bare innstille oss på å forsøke å fikse det? :)

Lenke til kommentar
Det hendler bare om å rapportere det om det er alt for ille.

Det handler om å rapportere det, uansett! Til og med om man er i tvil om det er et regelbrudd. Det er bedre med en rapport for mye enn en for lite.

og jeg skulle vel ønske jeg ikke var så redd for å rapportere tråder og innlegg jeg mener er regelrett unødvendige osv.

Det er absolutt ingenting å være redd for. Ingen bryr seg om du rapporterer en gang for mye (så lenge du ikke rapporter alle postene på hele forumet så ;) ). Om du rapporterer en post som moderator ikke finner noe galt med, så gjør det ingenting. Kanskje du får en hyggelig PM med tilbakemelding om hvorfor vi valgte å ikke gjøre noe med posten.

Vi er helt avhengig av brukernes rapporter for å sørge for at forumet blir en mest mulig hyggelig plass for alle, og vi ser heller en rapport for mye, enn at noe vi absolutt burde tatt tak i, ikke blir gjort noe med siden vi ikke fikk noen rapport.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...