Gå til innhold

E- ikon oppe i venstre hjørne på iPhone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fire symbolene du kan ha på iPhone 3G er (fra sakte til kjapp):

Blå sirkel (GPRS) - Ca 12-15 kb/s ned

E (Edge) - Ca 200 kb/s ned

3G (3G/HSDPA) - ca 384 kb/s (3G) eller opptil 2mb/s (HSDPA)

og så de tre buene som indikerer wifi.

De tre første indikerer at datatrafikk vil belastes din faktura og den siste at du surfer "gratis", altså belaster det trådløse nettverket du er tilkoblet.

Lenke til kommentar

Jasså? Er jo ikke spesielt stor forskjell på GPRS (114 kbit/s) og vanlig UMTS/3G (384 kbit/s) Når du sammenligner UMTS og HSDPA eller super-3G som er på hele 3600 kbit/s. Det er jo nettopp her den store forskjellen ligger.

Alt fra GPRS og opp til vanlig 3G regnes som sneglefart i mine øyne, mens super-3G er raskt og fint å surfe med.

Lenke til kommentar
Javel. Vi vanlige dødelige merker iallfall stor forskjell på om vi surfer med GPRS, EDGE, 3G eller HSDPA. :)

Kan du virkelig "merke stor forskjell" på om du surfer med EDGE eller GPRS? Eller 3G i forhold til EDGE? I mine øyne er GPRS, EDGE, UMTS og HSDPA henholdsvis gjørmetreigt, veldig treigt, ganske treigt og halv-fort. Det er langt mindre forskjell selv mellom GPRS og UMTS enn det er mellom UMTS og HSDPA.

Igjen, hvordan ser man om man er på 3G eller Super3G?

Lenke til kommentar
Javel. Vi vanlige dødelige merker iallfall stor forskjell på om vi surfer med GPRS, EDGE, 3G eller HSDPA. :)

Kan du virkelig "merke stor forskjell" på om du surfer med EDGE eller GPR4S?

La meg spørre: Merker du faktisk ikke forskjell på EDGE og GPRS? :hmm:

Lenke til kommentar

Tar det som et nei jeg..:)

Jeg har hele tiden sagt at det er en knapp forskjell mellom de tre tregeste alternativene. Muligens merkbarkt, men i svært liten grad. Du sier det er "stor forskjell". Kun her du tar feil og kun her uenigheten ligger.

Lenke til kommentar

Og du unngår å svare relatert til saken gang etter gang.. Og hva pleier grunnen være når man unngår spørsmål? Nettopp. Du vet du selv tar feil, men vil heller sitte på forum og krangle enn å moderere dine uttallelser det lille steget så vi er enige.

Svar hva du vil, dette gidder jeg ikke mer. Vi vet begge at du tar feil i at det er "stor forskjell".

Det er liten, men selvfølgelig noe, forskjell på GPRS --> EDGE --> UMTS. Den store forskjellen er i UMTS --> HSDPA.

Lenke til kommentar

Jeg surfer i perioder utelukkende trådløst via mobilnettet, både med og på mobilen (HTC Touch Pro og HTC Advantage) og med et egnet USB-modem fra Telenor.

Jeg merker i alle fall forskjell mellom:

- GPRS og EDGE

- EDGE og UMTS

- UMTS og HSDPA

Og ingen av disse kan jo selvfølgelig måle seg med fiberlinja hjemme.

Hvis du ikke merker den store forskjellen, så er det ikke så mye jeg kan gjøre med det. :)

Lenke til kommentar

Så med andre ord er du enig med meg (eller så leste du ikke posten min). Ja, man merker stor forskjell på om man surfer med HSDPA eller ikke

Som sagt, GPRS vs EDGE er liten forskjell. EDGE og UMTS er liten forskjell. UMTS og HSDPA er STOR forskjell. Du kan gjerne krangle på dette men tallene lyver ikke: 114kbit > 236kbit > 384kbit > 3600kbit

EDGE og UMTS er bare en fordobling og en tredobling av maksimal GPRS hastighet, mens HSDPA er 31 ganger så raskt. Synes du virkelig ikke at denne forskjellen er mer relevant enn om man bruker GPRS eller EDGE som bare skilles av litt over 100 kilobit per sekund (altså 12,5 kB/s)?

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar

Så med andre ord er du enig med meg (eller så leste du ikke posten min). Ja, man merker stor forskjell på om man surfer med HSDPA eller ikke

Som sagt, GPRS vs EDGE er liten forskjell. EDGE og UMTS er liten forskjell. UMTS og HSDPA er STOR forskjell. Du kan gjerne krangle på dette men tallene lyver ikke: 114kbit > 236kbit > 384kbit > 3600kbit

EDGE og UMTS er bare en fordobling og en tredobling av maksimal GPRS hastighet, mens HSDPA er 31 ganger så raskt. Synes du virkelig ikke at denne forskjellen er mer relevant enn om man bruker GPRS eller EDGE som bare skilles av litt over 100 kilobit per sekund (altså 12,5 kB/s)?

Du kan bl.a. lese denne artikkelen, så ser du hva du kan oppleve og hva som står på papiret (ellers er det bare å google litt etter "effective transfer rates" gprs edge umts hsdpa).

Oppsummert kan man si:

GPRS: ca. 56 kbit/s

EDGE: ca. 180 kbit/s

UMTS: ca. 384 kbit/s

HSDPA: 400-700 kbit/s

... men sistnevnte kan nok gå fortere med god dekning, er iallfall min erfaring. (Men det er ikke så ofte jeg sitter på Aker Brygge eller laster ned på en flyplass, med dårligere dekning (som er normalen, iallfall for meg) så går hastigheten drastisk ned fra de teoretiske 3.6 eller 7.2 kbit/s).

Det er med andre ord en ganske merkbar forskjell mellom de forskjellige teknologiene, og enhver som har prøvd de forskjellige i praksis kan fortelle deg det samme. :)

Dessuten må vi ikke glemme virkingen av relativt ventetid. La oss laste ned en 100 kB. Om jeg regner riktig (og så trøtt jeg er om dagen er det et stort spørsmål, hehe :p), så blir ventetiden da:

GPRS: 14.3 sec

EDGE: 4.4 sec

UMTS: 2.1 sec

HSDPA: 1.1 sec (om vi regner 700 kbps)

Jeg vil iallfall velge EDGE over GPRS om jeg kan. Mellom HSDPA og UMTS er det jo en viss forskjell, og mellom EDGE og UMTS er det også en stor forskjell. Men, og dette er et av mine hovedpoenger med mobilsurfing: Jeg vil spare strøm samtidig! Jeg vil ha i både pose og sekk! Men da klarer jeg å vente 4.4 sekunder isteden for 1.1 sekund. Bare så lenge jeg slipper å vente over 14 sekunder. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...