jevli Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hei Skal koble et LED-lys i dashbordet i bilen min. LED-lyset bruker 5 Volt. Hvordan skal jeg klare å regne ut hvor stor motstand jeg må seriekoble med lyset for å kunne få rett spenning over lyset? Noen tips? Mvh Birger Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 U = R*I Spenning = motstand * strøm Lenke til kommentar
jevli Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 R = U / I R = 7V / 30mA R = 233Ohm Kan dette stemme? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) U= R*I Hvor mye motstand i lampen? U=5V I=30mA R=5V/30mA =167ohm Hvor mye motstand i din motstand? U=12 I= 30mA R= 167 + X 12V = (167+X)ohm*30mA 12V/30mA = 167+X 12V/30ma - 167ohm = X ohm 400 ohm - 167 ohm = X ohm = 233 ohm. EDIT: ser ut som vi har kommet frem til det samme ja, jeg har tatt den lange veien:-) Endret 2. mars 2009 av Ekko Lenke til kommentar
jevli Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Hjertelig takk for svar Får satse på at det ikke tar fyr Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Bør ikke regne med 12V siden det ofte er ca. 14V tilstede. 13.2V er typisk spenning å regne med på et 12V-system. Siden LEDs er veldig følsomme for små spenningsvariasjoner bør man regne med største mulige spenning. 14V - 5V = 9V 9V / 30mA = 300 => 330 ohm skal du ha. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Takk for tipset Men vil ikke jeg kunne risikere at lyset blir svakt om jeg har for mye motstand? Sitter å ser etter motstander nå på www.elfa.se Fant en: "Motstånd 300ohm 1% 0,6W" Vil denne duge? Hva menes med 0,6W? Effekten varierer jo etter hvilken spenning man bruker? Endret 3. mars 2009 av gromit190 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) 0,6W er vel da det den er spesifisert til å tåle. Formel er P (effekt) = U * I Kombinert med U = R*I får du at I = U/R P = U^2/R U = rot2(PR) U = rot2(0,6w * 300Ohm) = rot2(180) = 13,4 V Atslå, setter du en spenning på 13,4 V over motstanden vil den utvikle 0,6W som er øvre grense for hva den tåler. 7V bør da gå fint. P = 7^2/300 = 49/300 = ca 1/6 = 0.167 W (Jeg er rusten på slike utregninger, har jeg gjort noen blundere må folk gjerne rette på meg) Endret 3. mars 2009 av Ekko Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Med 9V over motstand og 30mA: P = U * I 9V * 0,03 = 0,27W I praksis vil det si hvor mye varme motstanden kan overføre fra kappen til friluft. Jo større den er i fysisk størrelse, jo mer effekt tåler den. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Og bare et tips, sørg for å varme opp metallet godt før du lodder for å få en god lodding og dra på krympestrømpe. Ikke ta kjappe teip løsninger og dårlige loddinger , det holder ikke i lengden. Og regn med 14V spenning, bilen min lader fint 14V når den står på tomgang med ikke så mye belastning ellers på systemet. Siden det er på en bil så burde du egentlig bruke en litt annen løsning, ie konfigurere kretsen som du tegna for 12.4V eller noe, og bruk en zenerdiode i sperreretning over dioden på den spenningen dioden skal ha (5V). Da får du alltid 5V over dioden uansett om bilen ikke går (12.4V), om bilen går (14V) eller om spenningen skulle variere pga varierende belastning ellers på bilen (13-15V). Det funker sånn at når spenningen er over 5V så leder zenerdioden litt strøm og, noe som gjør at du får større spenningsfall over motstanden, som gjør at spenningen over dioden holder seg på 5V selv om du skulle gå over det du har beregnet motstanden til. Det burde du egentlig gjøre foran alle spenningsavhengige kretser på bilen og er allerede gjordt i hjernen, ABS- hjerne, annen elektronikk osv... fra fabrikantens side. Annen grunn til at det blir gjordt er at hvis laderegulatoren ryker på bilen for eksempel, så kan det fint komme 30-40V inn på bilens elnett, og da er det ikke billig hvis alt av elektronikk grilles. Ikke så veldig farlig i dette tilfellet akkurat, lyset vil bare lyse svakere når bilen er av og kanskje pulsere litt noen ganger, men er noe å tenke på hvis du skal lage heftigere kretskort seinere. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 LEDs skal ikke spenningsstyres, så zenerdioden burde være plassert i paralell med resistoren og dioden i serie, med en resistor i serie for hele greia. Man kan da regne verdien til resistoren helt nøyaktig i forhold til nøyaktig spenning. Zenerdioder er riktignok ikke så ekstremt presise i en slik kobling, så en konstantstrømbegrenser eller en spenningsregulerende IC er å foretrekke. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Ok.. Vel jeg hadde litt problem med å finne fine lysdiode-sokler til å montere.. Så jeg går heller for denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76565 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå