bruktCDplate Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Har funnet ut at man kan bli VVS ingeniør, når man er rørlegger. Hva er en VVS ingeniør? Hva gjør han? Er det en bachelor grad, altså 3 år på høgskole som resten av ingeniør stillingene? Hvordan er lønnen? Noen som kan fortelle litt? Takk! Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Du kan vel ta både 3-årig på høgskolene (maskinlinja som oftest) eller 5-årig på NTNU (Energi og miljø eller maskin). VVS-ingeniører jobber enten som ledere/prosjektingeniører i entreprenør-bedrifter som rørleggerbedrifter eller automatikkleverandører (GK, YIT osv), eller rådgivende i konsulentbedrifter (Rambøll, Cowi, Norconsult osv). Startlønna er nok som andre ingeniører, ca 350-400000 og etter noen år ligger det vel 5-600000 i året. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 VVS står vel for Varme og Ventilasjons Styring ? VSS eller Automasjons Ingeniør er nok veien å gå =) Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 VVS står vel for Varme og Ventilasjons Styring ? VSS eller Automasjons Ingeniør er nok veien å gå =) Nei, VVS står enten for Vann, Varme og Sanitær eller Vann, Ventilasjon og Sanitær - litt avhengig av hvem du spør. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Varme-, ventilasjons- og sanitærteknikk om du spør Wikipedia. Lenke til kommentar
RuneKO Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 En mulighet er jo og gå på tekniske fagskolen i gjøvik eller grimstad i 2 år. Da blir du VVS tekniker. Om du vil etter dette kan du ta et tredje år i f.eks tromheim trur jeg for å bli ingeniør. Jeg har akkurat sendt søknad til både gjøvik og grimstad så blir nok en av de til høsten Lenke til kommentar
Endre Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 En mulighet er jo og gå på tekniske fagskolen i gjøvik eller grimstad i 2 år. Da blir du VVS tekniker.Om du vil etter dette kan du ta et tredje år i f.eks tromheim trur jeg for å bli ingeniør. Jeg har akkurat sendt søknad til både gjøvik og grimstad så blir nok en av de til høsten Du må nok gå to år til for å bli ingeniør. Lenke til kommentar
RuneKO Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 En mulighet er jo og gå på tekniske fagskolen i gjøvik eller grimstad i 2 år. Da blir du VVS tekniker.Om du vil etter dette kan du ta et tredje år i f.eks tromheim trur jeg for å bli ingeniør. Jeg har akkurat sendt søknad til både gjøvik og grimstad så blir nok en av de til høsten Du må nok gå to år til for å bli ingeniør. alltid hørt om at det er 1 år ekstar.. har du noen info om dette? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 På høyskolen jeg går kan du gå over fra fagskole til ingeniør innen elektro, der er det to år (tipper endel bruker tre år også). Det måtte blitt et veldig fullpakket år. Ingeniørutdanning er noe ganske annet enn teknikerutdanning, det ville være et hån mot ingeniørutdanningen (etter min mening) om du kunne tatt det på like lang tid ved å gå de to første årene på tekniker'n - om du ikke er spesielt begavet, selvfølgelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå