Gå til innhold

[Løst]ps3, skjerm uten høytalere

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en ps3 som er koblet til en acer g24 via en hmdi kabel. Skjermen har ikke høytalere, så derfor får jeg ikke lyd. Jeg har et headset jeg gjerne vil bruke, som har en vanlig "lyd-inngang/utgang"(vet ikke hva det heter), men ps3 har ikke en slik inngang, så jeg får ikke brukt de. Jeg har også noen vanlige høytalere, men de har samme utgang.

Noen som vet hvordan jeg kan få lyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg komme og si at det ikke er andre muligheter for dette, for det gjør det sikkert... Men en måte jeg vet kan fungere for deg er om du skaffer deg en forsterker med headset utgang på.

Siden skjermen din ikke kan spille av lyd, må du få frem lyden på en annen måte, og denne kan ikke kobles direkte til PS3'en. Du sa du brukte HDMI porten på PS3'en for å få bilde, og siden en PS3 kun har 1 HDMI port kan du ikke bruke denne for lyd. Du kobler derfor til den kabelen du fikk med maskinen. Du vet den med gul, rød og hvit? ;)

Den gule er til bilde, så den trenger du ikke ha med, derfor kobler du hvit og rød inn på forsterkeren.

Da har du to ledninger koblet til din elskede PlayStation. Den ene for lyd, den andre for bilde. For å stille dette rett inn går du på:

Instillinger > Skjerminstilling > Instilling for Video utdata

- Denne skal stå på HDMI.

Instillinger > Lydinstilling > Audio utdata innstillinger

- Og setter denne på "SCART / AV MULTI

Jeg er ingen lydtekniker, men dette skal være ett fult brukbart alternativ!

Håper dette hjalp deg! ;)

Lenke til kommentar
Uten tvil en nyttig duppeditt. Men i dette tilfellet er det lite behov for den! ;) På forsterkeren vil det være de nødvendige portene for å kople til lyden.

Men det kan fort bli ganske mye dyrere hvis han ikke har forsteker fra før av

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

Jeg har en forsterker fra før av, men den mangler innganger bak. den har 4 spesielle innganger til hver høytaler, 2 som kobles inn i pcen og 1 sånn liten inngang, som jeg fremdeles ikke vet navnet på. (hva heter den?)

Det er ingen innganger som den hvite og røde ledninger passer inn i.

Hvis jeg ikke har noe annet valg, så kanskje jeg kjøper en billig forsterker som har de rette inngangene.

Utrolig teit at ps3 ikke har sånn liten lur inngang som jeg ikke vet hva heter :p

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar :)

Jeg har en forsterker fra før av, men den mangler innganger bak. den har 4 spesielle innganger til hver høytaler, 2 som kobles inn i pcen og 1 sånn liten inngang, som jeg fremdeles ikke vet navnet på. (hva heter den?)

Det er ingen innganger som den hvite og røde ledninger passer inn i.

Hvis jeg ikke har noe annet valg, så kanskje jeg kjøper en billig forsterker som har de rette inngangene.

Utrolig teit at ps3 ikke har sånn liten lur inngang som jeg ikke vet hva heter :p

Minijack

Jeg måtte gjøre det samme, bare at min skjerm hadde DVI-D, så bruker en HDMI-> DVI-D kabel til bilde.

Til lyd bruker jeg SCART kabelen der lydkablene går over i en 2RCA kabel->minijack female

Lagde en guide her når jeg fiksa det: http://essoen.net/?p=19

Du kan kjøpe 2RCA Minijack female her: http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=134046

2-veis RCA kjøpte jeg på min lokale el-butikk, Siba for å¨være nøyaktig.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Tror jeg kjøper meg en ånn 2RCA Minijack female fra siba så fort jeg får tid. Må jeg kjøpe 2 stykker hvis jeg skal kunne bruke både høytalere og headset?

EDIT: Vil det funke om jeg bruker en sånn: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=%23137823 fra RGB til forsterkeren? Hva gjør jeg om jeg skal bruke headsetet? Må jeg kjøpe en ledning med en minijack inngang på hver side?

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Takk for svar

Tror jeg kjøper meg en ånn 2RCA Minijack female fra siba så fort jeg får tid. Må jeg kjøpe 2 stykker hvis jeg skal kunne bruke både høytalere og headset?

EDIT: Vil det funke om jeg bruker en sånn: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=%23137823 fra RGB til forsterkeren? Hva gjør jeg om jeg skal bruke headsetet? Må jeg kjøpe en ledning med en minijack inngang på hver side?

Ja, hvis du kan plugge den svarte enden inn i høytalerne og få lyd, f.eks. om høyttalerne har et sted der du kan rette en kabel direkte fra mp3, el.

Min løsning lar meg putte inn enten headset eller høyttaler inn i en port, slik som på datamaskiner f.eks.

I mitt tilfelle måtte jeg kjøpe 2RCA male -> minijack female (altså jente) din er 2RCA female -> minijack male. Hos meg trenger jeg altså to 2-veis RCA slik at jeg kan putte PS3-kabelen inn i den spesialkabelen.

Løsningen til Holy_cow vil tilsvare min, men er sikkert billigere. Din løsning vil fungere med ssmtidig om du i tillegg skaffer deg tilsvarende Holy-cows bilde 2, nemlig en toveis female minijack.

Poenget er at du må putte inn noe i begge ender, minijack et sted, fra høyttalere eller headset og PS3'ens RGB-kabler i andre enden.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Jeg var innom siba i går, men de hadde ikke noen slike ledninger.

Jeg sjekka ut forsterkeren min litt nærmere og fant ut at utgangene til høytalerne var RGB. Prøvde derfor å koble ledningen fra PS3 inn der og så ta headset inn i minijack'en ved siden av. Det funka ikke, hørte bare en rar lyd.

Lenke til kommentar

Var nettopp innom clas ohlson nå og fant de ledningene jeg trengte. Fikk lyden til å funke :)

Tusen takk for hjelpen alle sammen! :)

Selv om ps3 er ment til å ha i stua, er det nok en del som bruker andre høytalere enn de på tven. Det hadde nok vært lettere for mange om den hadde hatt en liten minijack inngang et eller annet sted.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...