Phyltre Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Forleden dag ringte en slik som mange av oss misliker sterkt. Dvs en tlf selger. Det ene med det andre. Endte opp med at dumme meg tegnet en forsikring for sønnen min. Gikk noen dager og fikk noen papirer som jeg fyllte ut og sendte i retur, som jeg igjen fikk i retur og fyllte ut enda en gang, hvilket jeg fikk i retur enda engang og sendte i retur. Inni mellom her var det visst nok kommet en regning. Hva som skjedde med den er en historie i seg selv. Fant den forleden dag forlagt i mellom noe reklame. tiden gikk og plutselig etter å ha vært borte 3 uker på jobb så er det ett fint lite inkasso krav i posten med varsel om at forsikring er oppsagt. Må være den nye naturvennlige policyen å skippe purringer jeg ikke har fått med meg. synes dem kunne kosta på seg det i det minste. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Ville du hatt en kunde som ikke betalte den første regningen?? Hvilket inntrykk tror du da if sitter igjen med på det? Det er ikke if sin feil at du roter vekk regninger og er borte fra jobb! Nå skal det sies at dette sikkert hadde løst seg med en liten telefon til IF. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Vet ikke om det er noen sære avtaler iht forsikringselskaper og førstegangs regninger, men jeg jobbet i et inkassobyrå for et halvt års tid tilbake siden, og da var det følgende som gjaldt for regninger på alt fra ukeblader til strøm. Kunde får en frist på første regning. Blir ikke denne overholdt, får kunde første purring. Denne kan også pålyde et purregebyr. Mange kaller denne purringen for "Inkassovarsel", men dette er altså bare en purring. Dersom første purring også forfaller, kan selskapet sende dette videre til inkassobyrået. Inkassobyrået vil nå sende deg et 2.gangs varsel. Nå har inkassobyrået lov til å legge til salærer på beløpet. Prisen på disse avhenger av summen på kjøpet ditt, men de jeg jobbet med var typisk rundt 250-500 kr. Dersom ikke denne heller blir betalt, har inkassobyrået lov til å sende deg nok et varsel, men nå med det som heter tungt salær. Det er dobbelt så mye som det første salæret. Dette er det siste steget inkassobyrået kan ta, før de må videre rettslig. Klart, de kan purre på deg videre, men de kan ikke legge til mer på summen. Om det går 2 år etter forfall, og inkassobyrået ikke har kjørt saken din inn for retten, slettes saken. Dersom inkassobyrået velger å kjøre saken videre, blir du også belastet for saksomkostninger. Taper du saken, blir den hengende over deg i 10 år. Det vil si at alt du tjener utenom det strengt nødvendige, blir trukket av namsmann inntil du har betalt ned beløpet, purregebyr, salær, forsinkelsesrente og saksomkostninger. Hele tiden løper det en forsinkelsesrente. Jeg tror denne starter ved første salær, men er usikker på dette. De fleste inkassobyråene er veldig greie å ha med å gjøre bare man kontakter dem. Dersom du har en innsigelse, altså du mener kravet er galt, har de plikt på å stoppe saken inntil kreditor legger frem bevis for at du skyller pengene. Typisk en kopi av en kontrakt eller liknende. Om kreditor ikke har slike beviser, blir saken henlagt. Dersom du innser at du må betale dette, kontakt inkassobyrået og spør om å få senket salæret dersom du betaler inn med en gang. Hvis ikke det går, spør om du får slippe forsinkelsesrenten. Inkassobyrået har ofte større fordel av å senke prisen litt, og få det inn, enn å måtte bruke lang tid på saken, og risikere en henleggelse. Om beløpet er stort, kan inkassobyrået også ordne en nedbetalingsordning. En ting ting som er veldig viktig å merke seg: Du er ansvarlig for å lese din egen post. Dersom forsikringsselskapet sender en regning til adressen du oppga ved kjøp eller kontraktssignering, og du ikke har gitt beskjed om adresseendring i mellomtiden, ja da ansees den som mottatt idet de sender den i post. Det er ditt ansvar å betale regningen, og ditt ansvar å lese posten din. Jeg fikk ikke helt med meg tidsperspektivet i denne saken, men hvis du har fått inkassosak før 1 mnd. etter at du signerte kontrakten, hørtes det ut som det var litt vell fort. Sjekk datoer, og se at de ikke har skippet noen av leddene jeg har snakket om. Dessverre, eller kanskje heldig vis ville en si, så er systemene til inkassobyråene veldig gode. Det skal mye til at det skjer en glipp. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Må være den nye naturvennlige policyen å skippe purringer jeg ikke har fått med meg. synes dem kunne kosta på seg det i det minste. At du roter bort regninger eller er borte er da ærlig talt ikke If sitt problem. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Ville du hatt en kunde som ikke betalte den første regningen?? Hvilket inntrykk tror du da if sitter igjen med på det? Det er ikke if sin feil at du roter vekk regninger og er borte fra jobb! Nå skal det sies at dette sikkert hadde løst seg med en liten telefon til IF. Hmm Har ikke vært borte FRA jobb. Har vært P Å jobb (jeg har dessverre ikke en comfy 8 til 4 desk jobb) Må være den nye naturvennlige policyen å skippe purringer jeg ikke har fått med meg. synes dem kunne kosta på seg det i det minste. At du roter bort regninger eller er borte er da ærlig talt ikke If sitt problem. Greitt nok men dere må visst ha tingene inn med teskje. Det normale pleier å være at man får tilsendt en purring. I dette tilfelle fikk jeg IKKE det. Vet ikke om det er noen sære avtaler iht forsikringselskaper og førstegangs regninger, men jeg jobbet i et inkassobyrå for et halvt års tid tilbake siden, og da var det følgende som gjaldt for regninger på alt fra ukeblader til strøm. Kunde får en frist på første regning. Blir ikke denne overholdt, får kunde første purring. Denne kan også pålyde et purregebyr. Mange kaller denne purringen for "Inkassovarsel", men dette er altså bare en purring. Dersom første purring også forfaller, kan selskapet sende dette videre til inkassobyrået. Inkassobyrået vil nå sende deg et 2.gangs varsel. Nå har inkassobyrået lov til å legge til salærer på beløpet. Prisen på disse avhenger av summen på kjøpet ditt, men de jeg jobbet med var typisk rundt 250-500 kr. Dersom ikke denne heller blir betalt, har inkassobyrået lov til å sende deg nok et varsel, men nå med det som heter tungt salær. Det er dobbelt så mye som det første salæret. Dette er det siste steget inkassobyrået kan ta, før de må videre rettslig. Klart, de kan purre på deg videre, men de kan ikke legge til mer på summen. Om det går 2 år etter forfall, og inkassobyrået ikke har kjørt saken din inn for retten, slettes saken. Dersom inkassobyrået velger å kjøre saken videre, blir du også belastet for saksomkostninger. Taper du saken, blir den hengende over deg i 10 år. Det vil si at alt du tjener utenom det strengt nødvendige, blir trukket av namsmann inntil du har betalt ned beløpet, purregebyr, salær, forsinkelsesrente og saksomkostninger. Hele tiden løper det en forsinkelsesrente. Jeg tror denne starter ved første salær, men er usikker på dette. De fleste inkassobyråene er veldig greie å ha med å gjøre bare man kontakter dem. Dersom du har en innsigelse, altså du mener kravet er galt, har de plikt på å stoppe saken inntil kreditor legger frem bevis for at du skyller pengene. Typisk en kopi av en kontrakt eller liknende. Om kreditor ikke har slike beviser, blir saken henlagt. Dersom du innser at du må betale dette, kontakt inkassobyrået og spør om å få senket salæret dersom du betaler inn med en gang. Hvis ikke det går, spør om du får slippe forsinkelsesrenten. Inkassobyrået har ofte større fordel av å senke prisen litt, og få det inn, enn å måtte bruke lang tid på saken, og risikere en henleggelse. Om beløpet er stort, kan inkassobyrået også ordne en nedbetalingsordning. En ting ting som er veldig viktig å merke seg: Du er ansvarlig for å lese din egen post. Dersom forsikringsselskapet sender en regning til adressen du oppga ved kjøp eller kontraktssignering, og du ikke har gitt beskjed om adresseendring i mellomtiden, ja da ansees den som mottatt idet de sender den i post. Det er ditt ansvar å betale regningen, og ditt ansvar å lese posten din. Jeg fikk ikke helt med meg tidsperspektivet i denne saken, men hvis du har fått inkassosak før 1 mnd. etter at du signerte kontrakten, hørtes det ut som det var litt vell fort. Sjekk datoer, og se at de ikke har skippet noen av leddene jeg har snakket om. Dessverre, eller kanskje heldig vis ville en si, så er systemene til inkassobyråene veldig gode. Det skal mye til at det skjer en glipp. Takker for svar. Saken er ordnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå