Gå til innhold

Blir det øvd på opprørsbekjempning, "borgerkrig" eller lignende?

Anbefalte innlegg

Enten under krigsskolen, befalskolen eller i en av vernepliktstjenestene, er det noen øvelser/opplæring som går på å bekjempe opprørsgrupper i Norge, borgerkrig, geriljakrig eller lignende aksjoner som hverken er "bare" terrorister eller en utenforstående militærmakt?

Det er vel ikke så sannsynlig at det skjer i Norge, men av ren nyskjerrighet spør jeg om det fordi. :)

Har sett videoer på youtube at nasjonalgarden i USA og militæret i Russland har egne avdelinger for krigføring mot "sivile", om man kan kalle opprørere det. Så jeg lurte på om Norge har noe tilsvarende.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg var i HVUV, en god del av vår opplæring gikk ut på bekjempelse av fiende i byer og slikt, om det var terrorister, opprørere eller andre er vel egentlig det samme, det er forholdene rundt som teller.

mye av opplæringen var også oppførsel og slikt mot/med sivile, uten at noen ble skadet eller anholdt, men fikk en advarsel og beskjed om å gå.

f.eks angrep mot 1 leilighet i en blokk var noe vi trente på.

hvis du tenker på opprørsgrupper som lager bråk med masse folk involvert(som de opprørene som var i oslo for en stund siden), så kjenner jeg ikke til noen som trener direkte på dette, men antagelig er det en noen som gjør det.

det store saken er ikke hvem man angriper/beskytter seg mot, men forholdene rundt dem.

Lenke til kommentar

Ah, takk for svar :)

Det jeg egentlig siktet til, som jeg burde skrevet, var dette med krig mot sivile. For det er jo et rimelig strengt regelverk med bruk av militærmakt mot sivile, uansett hvor godt bevæpnet de er. Om dette er særegent for Norge vet jeg ikke, men du kan jo ta Alta-saken der forsvaret ble satt inn for å bære folk vekk fra demonstrasjonsområdet. Det ble jo en svær sak ut av det. Så da tenkte jeg, om f.eks. 100-15 sivile mennesker med våpen og utstyr hadde "okkupert" en bydel eller lignende, ville da forsvaret bli satt inn, eller ville det vært en jobb for en av politiets avdelinger?

Lenke til kommentar

dette er en vanskelig sak.

100-150(regner med at det var det du mente) sivile som okkuperer en bydel er trolig en sak for forsvaret.

så lenge de er bevepnet er det mye lettere for forsvaret å gripe inn og bruke makt.

blir forsvaret truet har de lov til å ta tilbake, blir de f.eks beskutt kan de skyte tilbake.

grunnen til at politiet setter inn forsvaret er fordi dem har mye mer makt, frihet og trening til å gjøre det som trengs i slike situasjoner.

men tviler på at forsvaret har egne styrker som driver kun med dette, i USA er det litt mer vanlig at slikt skjer enn i lille Norge.

edit: jeg har forresten vært med på øvelse med krig både mot sivilbefolkning, trussel fra terrorister og beskyttelse av kritsk infrastruktur(bygg, strøm, flyplass, broer osv)

alle disse kan knyttes mot sivilt personell.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hentet fra grunnloven §99 2. ledd

§ 99 2).

Regjeringen er ikke berettiget til militær Magts Anvendelse mod Statens Medlemmer, uden efter de i Lovgivningen bestemte Former, medmindre nogen Forsamling maatte forstyrre den offentlige Rolighed og den ikke øieblikkelig adskilles, efterat de Artikler i Landsloven, som angaa Oprør, ere den trende Gange lydelig forelæste af den civile Øvrighed.

Ut fra denne paragrafen skal ikke militæret brukes mot sivile, med unntak av tilfeller der det er lovhjemmel for dette eller det er opprør. Om det finnes en lovhjemmel som kan anvendes for å sette militæret inn mot sivile som er utenfor militært område og som ikke driver opprør har jeg ingen anelse om. Tror det kan bli vanskelig å finne en slik lovhjemmel og det synes jeg er veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...