Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke start på Golf3

Anbefalte innlegg

Hei

Eg får ikke start på en Golf3 97 modell.

Bilen hadde stått i ro i 2-3 uker, å nå når jeg skal starte den så kommer det bare en klikke-lyd. Det er ingen ting annet så skjer. Den starter lett vis eg skuer den i gang.

Batteriet er ca 1 år gammelt, å jeg har målt det til ca 11.97 volt.

Når eg har fått start på bilen lå ligger det på 13-14 volt.

Kan dette være startmotoren ?

Hvordan kan jeg finne ut om det eventuelt er startmotoren ? Må denne skrues ut da ?

Eller kan det være noe annet ?

Det er -3 på nattestid. Så det kan vel ikke vær kulden heller.

Mvh

Christian

Edit: Leifar

Endret av Aykon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kan være dårlig kontakt i +- eller jord-kabelen fra batteriet til startrele eller chassis/motor, sjekk dette før du begynner på starteren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Det kan være dårlig kontakt i +- eller jord-kabelen fra batteriet til startrele eller chassis/motor, sjekk dette før du begynner på starteren.

Kommer det klikke-lyd da?

Ja: Klikkelyden kommer av at startreleet slår inn når tenningsnøkkelen vris til start, men starteren får ikke nok strøm til å dra rundt (enten fordi den har en feil, eller fordi det er dårlig forbindelse).

Lenke til kommentar

Kommer det klikke-lyd da?

Ja: Klikkelyden kommer av at startreleet slår inn når tenningsnøkkelen vris til start, men starteren får ikke nok strøm til å dra rundt (enten fordi den har en feil, eller fordi det er dårlig forbindelse).

Riktig riktig :)

Lenke til kommentar

Har ikke hatt problemer med den før.

Den har vært litt sur vis det har våre sykt fuktigt eller yr i luften. Men ikke pga kulde.

Men skal sjekke opp med lading først, så får me se ka så skjer.

Takker for tips så langt. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

du sier du har målt 11,97.

er det med belastning på batteriet eller uten?

for vist du måler rett på batteriet uten belasning måler du batteriets vilespenning. for å kontrollere batteriet så mål mens du kjinner bilen(når du holder startpossijon) vist spenningen er over 10.5V er batteriet bra. er det under 10,5V og spenningen stiger raskt tilbake til hvilespenning når du avslutter testen skal du lade batteriet og ta ny test når den er oppladet.

viktig!!: kjinn bilen aldri mer 2-4 sek!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Har nettopp kommet fra jobb, så har ikke sett så mye på bilen.

Men i går så skulle eg prøve å starte bilen igjen, å samme klikkelyden kom, så eg tenkte eg kunne prøve tipset til han heilt der oppe med å slå litt på starteren. Det gjorde eg, å da startet bilen med en gang.

Så eg har skrudd ut starteren, demontert, å rengjort og pusset på kobberet. Eg åpnet kun den delen som stiftene låg i, eller ka f... det heter. Så nå har eg monter alt sammen igjen, å tenkte å teste den på et batteri før eg monterer den på bilen igjen.

Lenke til kommentar

Update:

Då var alt montert, bilen startet som en klokke.

Har prøvd mange ganger nå, å den starter hver gang. :D

Eneste var at det var en ledning til overs. :/

Den går fra Dynamoen. Rekner med det er jording, men får sjekke det ut for å være sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...