Manx Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Jeg har en litt over 6 månders gammel maskin som har blitt mer og mer ustabilde siste ukene, maskinen fryser helt tilfeldig, det kan være når maskinen startes opp, kun står på uten bruk av noen programmer, under spilling, musikk, bruk av videoavspillere osv osv. I går så tror jeg det skjedde 7-8 ganger i løpet av noen få timer, så langt i dag så har det skjedd 4 ganger (i windows). Kan også (hvis flaks) gå et par dager uten at det skjer noe som helst, men stort sett så ligger den på 3-4 ganger i løpet av dagen den fryser og svenskeknappen må i bruk. Har byttet så og si alt av drivere for å utelukke den type ting. I dag så fant jeg ut at det kanskje var på tide å kjøre en memtest på skiten for å se om det ga noen utslag. Men etter 9-10 forsøk på å kjøre igjennom så var det bare å gi beng, det lengste den kom var 18% etter ca. 15 minutter før den frøys. Link til brikkene som er i bruk: Corsair xms3 Høres det ut som minnefeil? Bør vel kanskje prøve å kjøre med bare en brikke i om gangen for å se om det er begge to eller kun den en av brikkene som er gåen. Endret 3. mars 2009 av Manx Lenke til kommentar
b-real Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kan være minnefeil ja, eventuelt at cpu/gpu kanskje får det for varmt. Noen temperaturmålinger du kan gi? Er den overklokket noe? Du kan prøve å sette litt mere strøm til rambrikkene i bios f.eks.. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 GPU/CPU har normale temperaturer, som sagt dette skjer også når manskinen står å kjører med kun skriverbordet i bakgrunnen over lengre perioder og den tyngste oppgaven er screensaveren som går, eller med bare bruk av f. eks. Opera. Maskinen er ikke overklokekt. Jeg får ta og sjekke om det kanskje hjelper å skru opp litt volt i bios til brikkene når jeg kommer hjem fra jobb, så får jeg se om det hjelper. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Kan se ut som om det hjalp gitt, økte volten fra 1.5 til 1.6 og i samme slengen så flyttet jeg på timingen på brikkene fra 7-7-7-20 til 9-9-9-24. Maskinen har stått og kjørte memtest i ti og en halv time mens jeg lå og sov, i går så ville den maks gå i 14 minutter før maskinen frøys og måtte restartes, så det kan se ut som om ting har løst seg, takker Skal bli moro å ha en maskin som ikke gjør at jeg klikker i vinkel og gjør at jeg faktisk kan gjøre noe uten å være redd for at den skal fryse før jeg får lagret osv. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Det kan jo virke sånn, men hvis det skjer igjen så kommer jeg til å slite med å få sagt i fra for da tror jeg at det er en liten mulighet for at maskinen ligger 30 meter ut på et jorde etter et lite uheldig fall i fra gulvet mitt (som jeg kommer til å si til forsikringsselskapet ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå