Tumbleweed Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Nettopp. Altså er ikke å kjøre med tåkelys kategorisk forbudt som du skrev i den forrige posten. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Grunnen til at tåkelys er forbudt brukt til vanlig er at veien blir så opplyst rett foran bilen at nattsynet svekkes. Her er en artikkel som handler om det: http://www.hegnar.no/motor/bil/article237446.ece Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg ser ikke problemet med tåkelys på om dagen...blender ikke noe omtrendt, men kvelden blir det andre boller...! Da det er mørkt rundt overalt, så blir du veldig blendet i mørket... men apropos dårlig nattesyn i artikkelen pybalto la til, så skjønner jeg ikke helt tankegangen til firmabilrådgiver Stian L. Eriksen i denne artikkelen...når du møter bil, så er det en fordel å ha på nærlyset, men ska du bruke nattesynet ditt på mørkekjøring eller ska du kunne lyse opp veien og vei kanten for evt farer langs veien?!! :S Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Problemet er vel noe sånt som at du da ikke ser det du normalt ser med bare nærlysene tent. En annen ting som irriterer iallefall meg er når bilen foran har tåkebaklyset tent, spesielt på våt vei. Det lyset er så sterkt at man blir litt blendet. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hmm...har koblet tåkelysene mine til fullt-lys dimming, så når jeg slår på fullt lyset, så skrur disse seg på også...dette er for at jeg får bedre sikt til kantene og et lite stykke rundt bilen foran... Er vel lovlig dette? For når jeg dimmer så går lysene tilbake til normal belysning og tåkelysene slukker... Lenke til kommentar
Atald Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Det eneste jeg vet - siden faren min en gang ble stoppet på grunn av det - er at å kjøre med tåkelys er forbudt. Tåkelys, da sammen med parklys, er lov å bruke som kjørelys på dagtid. Tåkelys alene og tåkelys+nærlys er strengt forbudt. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hmm...har koblet tåkelysene mine til fullt-lys dimming, så når jeg slår på fullt lyset, så skrur disse seg på også...dette er for at jeg får bedre sikt til kantene og et lite stykke rundt bilen foran... Er vel lovlig dette? For når jeg dimmer så går lysene tilbake til normal belysning og tåkelysene slukker... Full-lys dimming? hvor har du det fra?, det heter *fjernlys* og den kombinasjonen du snakker om (tåke+fjærnlys) er i utgangspunktet ikke tillatt. Unntaket er ved kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). De som lurer på reglene rundt lysbruk så er det en sticky i bilteknisk som heter F.A.Q - lykter, lys & regler som jeg anbefaler og lese, der står det om gjellende regelverk og generell info om lys. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728075 Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Full-lys dimming? hvor har du det fra?, det heter *fjernlys* og den kombinasjonen du snakker om (tåke+fjærnlys) er i utgangspunktet ikke tillatt. Unntaket er ved kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). Det var det det het, ja... Er kvelden nå, også står det veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig stille i huet mitt av og til... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Prøv å slå av nærlys og fjernlys og kjør med bare tåkelys.. det vises fort hvor ubrukelige dem er for å lyse opp veikanten. Du rekker ikke engang å konstantere at det er noe der før du har passert. Å koble tåkelys til å slås på samtidig med fjernlys er forbudt. Tåkelys skal være koblet på egen bryter som ikke kan påvirke eller påvirkes av andre brytere (med det unntaket at de ikke skal være mulig å slås på uten mareringslys foran og bak påslått). Unntaket for dette er at det er lov å ha tåkelys som automatisk kjørelys, men det skal ikke påvirke noen andre funksjoner. De skal automatisk slås av når lysbryteren vris til en annen stilling (og tåkelysbryteren skal fungere som ellers). Og for å si noe om det som oppsto lengre opp her om lastebiler: Lastebiler har lov til å ha inntil 4 ekstralys (0, 2 eller 4), men koblingen som gjøres mellom dem skal være slik at uansett er det ikke mer enn totalt 4 fjernlys (2 ekstralys + originalt fjernlys eller ingen originalt fjernlys + 4 ekstralys) kan lyse samtidig. Lastebiler bruker 24V-annlegg og der er effekten høyere enn på 12V-annlegg. En H1-pære er f.eks 70W om jeg ikke husker feil. Endret 18. mars 2009 av gxi Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Prøv å slå av nærlys og fjernlys og kjør med bare tåkelys.. det vises fort hvor ubrukelige dem er for å lyse opp veikanten. Du rekker ikke engang å konstantere at det er noe der før du har passert. Mine er litt mer sånn distanselys har jeg finni ut av, og det lyser opp en del langs veikanten... Å koble tåkelys til å slås på samtidig med fjernlys er forbudt. Tåkelys skal være koblet på egen bryter som ikke kan påvirke eller påvirkes av andre brytere (med det unntaket at de ikke skal være mulig å slås på uten mareringslys foran og bak påslått). Unntaket for dette er at det er lov å ha tåkelys som automatisk kjørelys, men det skal ikke påvirke noen andre funksjoner. De skal automatisk slås av når lysbryteren vris til en annen stilling (og tåkelysbryteren skal fungere som ellers). Har egen bryter til denne i tillegg... Og for å si noe om det som oppsto lengre opp her om lastebiler:Lastebiler har lov til å ha inntil 4 ekstralys (0, 2 eller 4), men koblingen som gjøres mellom dem skal være slik at uansett er det ikke mer enn totalt 4 fjernlys (2 ekstralys + originalt fjernlys eller ingen originalt fjernlys + 4 ekstralys) kan lyse samtidig. Lastebiler bruker 24V-annlegg og der er effekten høyere enn på 12V-annlegg. En H1-pære er f.eks 70W om jeg ikke husker feil. Effekten er den samme, men strømforbruker synker ved overgang fra 12V til 24V... Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Det utsagnet hadde ikke noe med tåkelys og gjøre.. Det hadde med påstandene om at det var harry å ha en pen bil og gjøre. Og det kan hende det er mye styr for deg å skru på park+tåkelys. At du syn det er vanskelig. For min del bruker jeg max 1 sekund, enkelt er det også. Jeg klarer ha en pen bil uten å fikle med standardbelysningen som skrus på når jeg vrir om tenningen. Det gjør det fremdeles ikke noe mindre rånete/harry og faktisk skru av nærlysene og på parklysene (Har jeg sagt det er vanskelig? Nei? Unødvendig - ja!). Så bra at du er blitt flink til å skru på rånelysa Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Og for å si noe om det som oppsto lengre opp her om lastebiler:Lastebiler har lov til å ha inntil 4 ekstralys (0, 2 eller 4), men koblingen som gjøres mellom dem skal være slik at uansett er det ikke mer enn totalt 4 fjernlys (2 ekstralys + originalt fjernlys eller ingen originalt fjernlys + 4 ekstralys) kan lyse samtidig. Lastebiler bruker 24V-annlegg og der er effekten høyere enn på 12V-annlegg. En H1-pære er f.eks 70W om jeg ikke husker feil. Effekten er den samme, men strømforbruker synker ved overgang fra 12V til 24V... Det stemmer ikke. Effekten er oppgitt til 70W i ECE regulativ 37 for 24V-varianten av pæra. Endret 19. mars 2009 av gxi Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Det utsagnet hadde ikke noe med tåkelys og gjøre.. Det hadde med påstandene om at det var harry å ha en pen bil og gjøre. Og det kan hende det er mye styr for deg å skru på park+tåkelys. At du syn det er vanskelig. For min del bruker jeg max 1 sekund, enkelt er det også. Jeg klarer ha en pen bil uten å fikle med standardbelysningen som skrus på når jeg vrir om tenningen. Det gjør det fremdeles ikke noe mindre rånete/harry og faktisk skru av nærlysene og på parklysene (Har jeg sagt det er vanskelig? Nei? Unødvendig - ja!). Så bra at du er blitt flink til å skru på rånelysa Off topic, og heller et subjektivt innspill om pene biler: Personlig syns jeg biler som er holdt 100% originale fra fabrikken er absolutt penest for øyet. Nå om dagen virker det som om "factory original" faktisk er unntaket i trafikkbildet, og har dermed i tråd med all trendforskning høyere "coolnessfaktor". Så kan man selvsagt si hva man vil om trendforskning, men i dette tilfellet treffer det min sans for estetikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå