EldarH Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg kjører med tåkelysene på fordi jeg synes selv bilen ser stiligere ut med dem tente enn av. Ofte kombinert med parkeringslys, med mindre det er mørkt ute. Er klar over at det ikke gir bedre sikt, men så bruker jeg det kun i byen også. Når jeg kjører opp og ned mellom Kristiansand, hvor store deler av strekningen er mørkelagt, bruker jeg kun kjørelys/fjernlys. Hvordan ser du at bilen ser stilig ut når du selv sitter inni? Elendig argument for å bruke tåkelys imo. Så du vet ikke hvordan bilen din ser ut utvendig når du sitte inni den? Hvorfor er det et dårlig argument at man ønsker å kjøre rundt i en bil som ser pen ut? Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Vel, hvis dere ikke selv faktisk beundrer bilene deres (vindu, kamera etc) betyr det vel at dere antar/håper at andre syns dette er stilig da...? Det er ganske fascinerende, faktisk. Ja, jeg håper at andre bil-interesserte synes bilen min er litt tøffere når jeg kjører med parklys+tåkelys. Er vel en ærlig sak å innrømme det, vil jeg tro. Skjønner ikke hvorfor du peser sånn på dette, siden jeg hverken bryter noe regelverk eller er til sjenanse for andre. Jeg er til enhver tid opptatt av å holde bilen min fin og ren, og slike detaljer som f.eks lysbruk synes jeg er prikken over i-en. Beklager om du oppfatter det som pes, jeg er oppriktig interessert i dette. Blir litt samme greia som for noen år siden da alle kjøpte hvite headset til billig-mp3spillerne sine for å gi inntrykk av at de hadde ipod. Fascinerende det også. Og igjen, jeg mener ikke å kritisere eller latterliggjøre, jeg synes bare dette og lignende fenomener er utrolig fascinerende. Greier ikke helt å se likheten... Noen kjøper noe for å utgi seg for å ha noe de i utganspunkte ikke har. Her er det jo snakk om å gjøre det du allerede har og eier penest mulig. Det er vel ganske normalt at man selv vil/og at ting man eier skal ta seg best mulig ut... Jeg kan ha på meg pene klær og finne mening i det uten og sitte å se på meg selv i speilit hele dagen eller ta bilde av meg selv. Jeg kan også finne på å bruke penger på å gjøre huset mitt pener utvendig, og finne mening med det uten og sitte i hagen hele dagen eller måtte ta bilde av huset mitt.. På samme måte ønsker jeg selvfølgelig og ta vare på og få bilen min til en hver tid til å se best mulig ut.. Jeg kan ikke fatte å begripe hva som er fascinerende med at noen ønsker å pynte seg selv, huset eller bilen for å selv/og eller gjenstanden til å se best mulig ut. Uansett så er det jo veldig trist dersom folk føler seg presset til å kjøpe seg hvite ørepropper fordi de er så fornuftig og kjøper et produkt som er bedre enn en iPod og styrer unna Apple. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Det som fascinerer meg mest med slike ting er den (for meg) merkelige bekreftelsen veldig mange vil ha i forhold til at det man eier og disponerer er stilig, av bestemte merker, riktig farge etc. Ting betyr altså noe veldig mye mer enn funksjonen de skal oppfylle. En bil er ikke lenger bare en bil (altså et kjøretøy som skal forflytte seg fra A til B) Et hus er ikke lenger bare en geometrisk konstruksjon som sørger for beskyttelse for vær og vind. Klær er ikke lenger bare for å ikke gå naken, og unngå å fryse/bli våt. Slik har det vel vært i alle år, og det fascinerer meg. Ting skal i tillegg til å være funksjonelle gi signaler om noe mer, noe som overhodet ikke har noe med funksjon å gjøre. Dette blir sikkert litt omfattende og stort i forhold til tema, men det har vel en slags sammenheng allikevel. Det som opptar meg spesielt i forhold til lysbruk på bil er at det betyr såpass mye for enkelte hva de selv tror andre mener når de ser bilen. Hadde man foretatt en noenlunde vitenskapelig undersøkelse vil jeg faktisk tro at det store flertall ikke ville ha lagt merke til lysbruken engang, og om de hadde, ville det ha vært med et nokså likegyldig skuldertrekk. My two cents Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg skjønner hva du mener Tumbleweed. Men dette er jo slik samfundet virker, noen kan jo ikke gå utenfor huset sitt uten å sminke/style seg. Det er jo egentlig et samfunds problem at folk er mer oppmerksom på hvordan noe blir oppfattet av andre en den faktiske funktionaliteten. Det er ofte jeg kunne tenkte meg å gå i byen med sandaler men det tar seg liksom ikke så bra ut. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg går med sandaler, om jeg føler for å gå med sandaler. Enkelt og greit. Men det er likevel hundre prosent forståelig at folk ønsker å ta seg bra ut, enten det er på seg selv eller på bilen. Folk vil da ikke se ut som sjusker heller? Mvh en annen Molde-innbygger. Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 En bil er ikke lenger bare en bil (altså et kjøretøy som skal forflytte seg fra A til B). Det kan bemerkes at dette ikke er en utvikling som har skjedd de siste årene. De første bilene var kun leketøy for rikfolk, og ikke skikkelige alternativet til hest og vogn. For de var de for dyre i innkjøp og drift, upraktiske med henhold til vedlikehold og fraktemuligheter på bilen, samt de gikk sakte og var ukomfortable å bruke. Før det igjen fantes det nok av vognmakere som drev med produksjon hestevogner som var beregnet på langt mer enn kun transport fra et sted til et annet. Ting skal i tillegg til å være funksjonelle gi signaler om noe mer, noe som overhodet ikke har noe med funksjon å gjøre. Det å gi signaler er også en funksjon, selv om de fleste ikke tenker på det som hovedoppgaven til en bil. Slikt bunner ut i et ønske om skaffe seg best mulig forutsetninger for valg av make. Ved fremstå som vellykket - det være ved hjelp av en fin bil, tykk lommebok eller annet, så øker man forutsetningene for "å finne den riktige". I hvert fall så tror man det. En viktig del av tingenes funksjon er nettopp hvilket signal de sender til omverden. I dyreverden er det naturlig å trekke frem påfuglen som et eksempel, som ved hjelp av vakre fjær sender et signal om "skjønnhet" og "vellykkethet" til omverdenen. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Du har helt rett, og det er akkurat dette som er interessant! Skjønt jeg syns du trekker det litt langt når du kobler dette til ønsket om å skaffe seg en make. Eller hva sier dere andre? *knis* Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Alle monner drar, heter det jo. Hehe.. Men make er vel ikke det første jeg tenker på i det jeg skruer på tåkelysene. Ikke bevisst, hvertfall Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 For meg er det snakk om å ha en fin, pen og stilren bil.. Når ble normale nærlys stygt og IKKE stilrent? Det som skremmer meg et at tåkelys-kjørerne må skru dem på hver gang samt sette på parklys hver gang de skal ut å kjøre, masse unødvendig pirk for å se "kul" ut? Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 For meg er det snakk om å ha en fin, pen og stilren bil.. Når ble normale nærlys stygt og IKKE stilrent? Det som skremmer meg et at tåkelys-kjørerne må skru dem på hver gang samt sette på parklys hver gang de skal ut å kjøre, masse unødvendig pirk for å se "kul" ut? Det utsagnet hadde ikke noe med tåkelys og gjøre.. Det hadde med påstandene om at det var harry å ha en pen bil og gjøre. Og det kan hende det er mye styr for deg å skru på park+tåkelys. At du syn det er vanskelig. For min del bruker jeg max 1 sekund, enkelt er det også. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 2000kr for å kjøre med de lysa på... fantastisk. Kanskje de pengene blir brukt til nye veier hvertfall? For en lysende idé... Kunne vært noe staten kunne ha gjort ja..xD Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Det var innslag på Dagsrevyen her om dagen hvor politiet bøtla biler for bla. ekstralys på taket (trodde da dette var lovlig så lenge de ikke blenda føreren?), Tåke- + Nærlys, ulovlige xenon lamper osv. Greit nok, men de kunne da brukt et par min av reportasjen på å faktisk informere om hva som er lov og ikke lov. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Det var innslag på Dagsrevyen her om dagen hvor politiet bøtla biler for bla. ekstralys på taket (trodde da dette var lovlig så lenge de ikke blenda føreren?), Tåke- + Nærlys, ulovlige xenon lamper osv. Greit nok, men de kunne da brukt et par min av reportasjen på å faktisk informere om hva som er lov og ikke lov. Det er vel strengt tatt enhver bileiers ansvar å vite. Nå så ikke jeg innslaget, men det kan jo kanskje ha vært fordi man gikk over tillatt lysmengde? Eller hadde oddetall antall lys eller liknende? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Det var innslag på Dagsrevyen her om dagen hvor politiet bøtla biler for bla. ekstralys på taket (trodde da dette var lovlig så lenge de ikke blenda føreren?), Tåke- + Nærlys, ulovlige xenon lamper osv. Greit nok, men de kunne da brukt et par min av reportasjen på å faktisk informere om hva som er lov og ikke lov. Husker ikke hvor mange LUX du har lov til å ha jeg, men to tusen-metre med 55w pærer har i hvertfall ikke vært ulovlig... Utrolig at personbil fører med 3 tusen-metre blir bøtelagt når lastebiler kjører rundt med både 8 og 10 på taket og i grillen med 100w i hver kaster... Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Det var innslag på Dagsrevyen her om dagen hvor politiet bøtla biler for bla. ekstralys på taket (trodde da dette var lovlig så lenge de ikke blenda føreren?), Tåke- + Nærlys, ulovlige xenon lamper osv. Greit nok, men de kunne da brukt et par min av reportasjen på å faktisk informere om hva som er lov og ikke lov. Husker ikke hvor mange LUX du har lov til å ha jeg, men to tusen-metre med 55w pærer har i hvertfall ikke vært ulovlig... Utrolig at personbil fører med 3 tusen-metre blir bøtelagt når lastebiler kjører rundt med både 8 og 10 på taket og i grillen med 100w i hver kaster... Lastebiler kan ha 2 eller 4 ekstralys, ekskl. "brøytelys". ikke sikker på watten i de, men sikkert rundt 60W. Endret 18. mars 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Husker ikke hvor mange LUX du har lov til å ha jeg, men to tusen-metre med 55w pærer har i hvertfall ikke vært ulovlig... Utrolig at personbil fører med 3 tusen-metre blir bøtelagt når lastebiler kjører rundt med både 8 og 10 på taket og i grillen med 100w i hver kaster... Prosenttallet som står på lyktene på bilen samt det som står på ekstralysene skal ikke overskride 100%. Når det gjelder regler for lys i lastebilsammenheng er disse annerledes enn for vanlige biler. Om det er så veldig logisk er vel en annen sak. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Det var innslag på Dagsrevyen her om dagen hvor politiet bøtla biler for bla. ekstralys på taket (trodde da dette var lovlig så lenge de ikke blenda føreren?), Tåke- + Nærlys, ulovlige xenon lamper osv. Greit nok, men de kunne da brukt et par min av reportasjen på å faktisk informere om hva som er lov og ikke lov. Det eneste jeg vet - siden faren min en gang ble stoppet på grunn av det - er at å kjøre med tåkelys er forbudt. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Nja, da vet du ikke riktig alt. Tåkelys er tillatt til sitt bruk. Ellers hadde man ikke montert de som standardutstyr på veldig mange biler solgt i Norge. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Sitt bruk = alt annet enn å få bilen sin til å se kul ut. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Husker ikke hvor mange LUX du har lov til å ha jeg, men to tusen-metre med 55w pærer har i hvertfall ikke vært ulovlig... Utrolig at personbil fører med 3 tusen-metre blir bøtelagt når lastebiler kjører rundt med både 8 og 10 på taket og i grillen med 100w i hver kaster... Prosenttallet som står på lyktene på bilen samt det som står på ekstralysene skal ikke overskride 100%. Når det gjelder regler for lys i lastebilsammenheng er disse annerledes enn for vanlige biler. Om det er så veldig logisk er vel en annen sak. Er klar over at lastebiler kan ha mer arbeidslys, men allikevel syns jeg forskjellen er stor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå