Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tåkelys, hvorfor så hårsårt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjører med tåkelysene på fordi jeg synes selv bilen ser stiligere ut med dem tente enn av. Ofte kombinert med parkeringslys, med mindre det er mørkt ute. Er klar over at det ikke gir bedre sikt, men så bruker jeg det kun i byen også. Når jeg kjører opp og ned mellom Kristiansand, hvor store deler av strekningen er mørkelagt, bruker jeg kun kjørelys/fjernlys.

Nå kommer jeg lovlig sent inn i debatten, men jeg skjønner ikke helt argumentet med at du syns det ser stiligere ut, all den tid du sitter INNE i bilen når lysene er på, og dermed ikke kan se fronten...?

Eller er det sånn at du kjører frem og tilbake foran butikkvinduer og lignende for å nyte synet i refleksjonene?

Eller starter du bilen, trekker i parkbremsen, og lar den stå på tomgang mens du står foran den og syns den er stilig? Kanskje med et kamera også?

Ærlig talt, jeg er nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Jeg kjører med tåkelysene på fordi jeg synes selv bilen ser stiligere ut med dem tente enn av. Ofte kombinert med parkeringslys, med mindre det er mørkt ute. Er klar over at det ikke gir bedre sikt, men så bruker jeg det kun i byen også. Når jeg kjører opp og ned mellom Kristiansand, hvor store deler av strekningen er mørkelagt, bruker jeg kun kjørelys/fjernlys.

Nå kommer jeg lovlig sent inn i debatten, men jeg skjønner ikke helt argumentet med at du syns det ser stiligere ut, all den tid du sitter INNE i bilen når lysene er på, og dermed ikke kan se fronten...?

Eller er det sånn at du kjører frem og tilbake foran butikkvinduer og lignende for å nyte synet i refleksjonene?

Eller starter du bilen, trekker i parkbremsen, og lar den stå på tomgang mens du står foran den og syns den er stilig? Kanskje med et kamera også?

Syns du det er vanskelig og forstå at noen ønsker å kjører rundt i en bil som ser best mulig ut?

Da syns du vel det er rart at folk kler seg "bra" dersom de ikke står å ser på seg selv i speiliet hele dagen da? Ellers blir vel det å ha på seg penest mulige klær like meningsløst som å kjøre rundt i en penest mulig bil?

Du syns vel også det er rart at folk betaler/er opptatt av å ha et hus som ser bra ut utvendig, dersom de ikke sitter i hagen hele dagen og ser på det?

Lenke til kommentar

Jeg syns biler ser i de aller fleste tilfeller mye bedre ut med parklys/tåkelys.

Jeg syns det ser stygt ut med biler som kjører nærlys og tåkelys.

Jeg kjører mye bil, sikkert mer enn de fleste. Har aldri irritert meg over/opplevd problemer med nærlys tåkelys. Men ser at det for enkelte kan være et problem.

Jeg har aldri hatt noe utbytte av å ha på nærlys/tåkelys når det er mørkt i min personbil. Men når jeg kjører lastebil og har på tåkelys, lyser dette opp store deler av grøfta på høyresiden jeg ellers ikke ville sett. Dette er det mange som har hatt glede av når det kommer til f.eks dyr.

Nå kjører jeg sjeldent med tåkelys på med mindre det er tåke, da jeg mener det finnes en grunn bak slike regler om lys og at man da også bør følge disse.

Lenke til kommentar

Godt du er ærlig, da. Og 1) nei, jeg kjører ikke frem og tilbake foran butikkvinduer, 2) står sjelden foran den og nyter synet - aldri brukt kamera.

Og ellers oppsummerte vel EldarH resten av svaret mitt.

Lenke til kommentar
Vel, hvis dere ikke selv faktisk beundrer bilene deres (vindu, kamera etc) betyr det vel at dere antar/håper at andre syns dette er stilig da...?

Det er ganske fascinerende, faktisk.

Nei, jeg VET at folk beundrer bilen min når jeg kjører. Spesielt slike som deg :)

Uansett skjønner jeg ikke hva du mener? Når du kler på deg klær og fikser deg på håret, er det for å se deg selv i speilet eller for å ta bilde av deg selv?

Syns du det er meningsløst og kle seg pent dersom du ikke står å ser deg selv i speilet hele dagen eller tar bilde av deg selv.

Å mene det, det er ganske fascinerende det, om ikke litt merkelig..

Lenke til kommentar
Vel, hvis dere ikke selv faktisk beundrer bilene deres (vindu, kamera etc) betyr det vel at dere antar/håper at andre syns dette er stilig da...?

Nei, jeg VET at folk beundrer bilen min når jeg kjører. Spesielt slike som deg :)

Uansett skjønner jeg ikke hva du mener? Når du kler på deg klær og fikser deg på håret, er det for å se deg selv i speilet eller for å ta bilde av deg selv?

Syns du det er meningsløst og kle seg pent dersom du ikke står å ser deg selv i speilet hele dagen eller tar bilde av deg selv.

Mener du virkelig at det er det samme å kjøre med tåkelys som det er å se sånn noenlunde normalt velstående ut? Det er vel ikke akkurat så veldig mange andre enn dere som kjører med tåkelys som faktisk bryr seg om det.

Lenke til kommentar

Ja, jeg håper at andre bil-interesserte synes bilen min er litt tøffere når jeg kjører med parklys+tåkelys. Er vel en ærlig sak å innrømme det, vil jeg tro. Skjønner ikke hvorfor du peser sånn på dette, siden jeg hverken bryter noe regelverk eller er til sjenanse for andre. Jeg er til enhver tid opptatt av å holde bilen min fin og ren, og slike detaljer som f.eks lysbruk synes jeg er prikken over i-en.

Lenke til kommentar

Mener du virkelig at det er det samme å kjøre med tåkelys som det er å se sånn noenlunde normalt velstående ut? Det er vel ikke akkurat så veldig mange andre enn dere som kjører med tåkelys som faktisk bryr seg om det.

Nei, jeg mener at det er det samme å kjøre rundt i en bil som ser/tar seg best mulig ut som at man vil ha på seg klær som får en til å se/ta seg best mulig ut.

Tåkelys er en del av helheten.

Ikke så veldig mange andre enn en selv som faktisk bryr seg om hvilken genser man bruker eller hvilken eller om man har hårvoks i håret. Men mange syns dette er viktig uansett.

Å påstå at det "teit" å ta seg bra ut, enten med klær eller i en bil med mindre man skal se på seg selv i speilet eller ta bilde av seg selv, det er ganske fantastisk...

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Begynner å gå litt feil vei denna debatten... :p

Om noen vil kjøre med park + tåkelys i dagslys så er ikke det sjenerende, heller ikke ulovlig.

Men om noen kjører med parklysene på i skumring eller i mørket og spesielt når veien er våt, da er det sjenerende!

Det er i dette tilfellet jeg ikke skjønner hvorfor så mange absolutt må kjøre med tåkelysene på.

Lenke til kommentar
Hvofor er det så viktig for så mange å kunne få kjøre med kurve/tåkelys?

Noen som har noen synspunkt på dette?

Det er som jeg ser på det 3 grunner til å kjøre med tåkelys.

1 - Man er harry/råner og mener det er kult å kjøre med tåkelys, gjerne i kombinasjon med parklys på hovedlyktene. Er uansett ikke lov å kjøre med dette etter at det er blitt mørkt.

2 - Man er en uvitende kjerring / gammel mann som har trykket borti denne tåkelysknappen og syntes det var greit med alt det ekstra lyset. Og siden glemte man at det stod på. Disse har som regel fullt nærlys i tillegg.

3 - Man glemte at det stod på, gjerne i forbindelse med at det faktisk var tåke / tett nedbør.

Lenke til kommentar

Sammen med wunderbaum, caps, 18"+ felger, fjerning av merke i grillen og alt annet som kjennetegner en som har en større forbindelse mellom penis og bil enn oss andre... Man sier jo til resten av verden at man er harry. Men jeg skal ikke nekte noen å være harry jeg - bare de står for det og ikke bryter norske trafikkregler.

Lenke til kommentar

Sammen med wunderbaum, caps, 18"+ felger, fjerning av merke i grillen og alt annet som kjennetegner en som har en større forbindelse mellom penis og bil enn oss andre... Man sier jo til resten av verden at man er harry. Men jeg skal ikke nekte noen å være harry jeg - bare de står for det og ikke bryter norske trafikkregler.

For noen kanskje, men ikke for meg og mange andre..

Dette handler ikke om råning eller og være harry...

For meg er det snakk om å ha en fin, pen og stilren bil..

Lenke til kommentar

Det som er "verdier" for deg er nok "harry" for mange andre.

Men sånn er det nå bare. Hver sin smak. Live and let live.

(Bortsett fra de som "jåler opp" hundene sine - de må dø.)

En trenger ikke kritisere andre for at de har en annen smak, heller, selv om det er veeeldig lett når man er anonym eller sammen med mange andre.

Lenke til kommentar

Det som er "verdier" for deg er nok "harry" for mange andre.

Men sånn er det nå bare. Hver sin smak. Live and let live.

(Bortsett fra de som "jåler opp" hundene sine - de må dø.)

En trenger ikke kritisere andre for at de har en annen smak, heller, selv om det er veeeldig lett når man er anonym eller sammen med mange andre.

Mulig det, men den beskriver som Harry er samme beskrivelsen som jeg har..

Men du har nok et poengt, selv om det er veldig få av dem, så er det nok noen få merkelige mennesker som kan synes at det å ha en fin bil er harry :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg håper at andre bil-interesserte synes bilen min er litt tøffere når jeg kjører med parklys+tåkelys. Er vel en ærlig sak å innrømme det, vil jeg tro. Skjønner ikke hvorfor du peser sånn på dette, siden jeg hverken bryter noe regelverk eller er til sjenanse for andre. Jeg er til enhver tid opptatt av å holde bilen min fin og ren, og slike detaljer som f.eks lysbruk synes jeg er prikken over i-en.

Beklager om du oppfatter det som pes, jeg er oppriktig interessert i dette. Blir litt samme greia som for noen år siden da alle kjøpte hvite headset til billig-mp3spillerne sine for å gi inntrykk av at de hadde ipod. Fascinerende det også.

Og igjen, jeg mener ikke å kritisere eller latterliggjøre, jeg synes bare dette og lignende fenomener er utrolig fascinerende.

Lenke til kommentar

Hvordan ser du at bilen ser stilig ut når du selv sitter inni?

Elendig argument for å bruke tåkelys imo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...