Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tåkelys, hvorfor så hårsårt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tåkelys er idiotisk etter mørkets frambrudd!! Utenom det bryr jeg meg ikke. Heller ikke vis det er opplyste veier, men vis det er mørkt og det kommer en svær suv med nærlys(i noen tilfeller fjærnlys!!) mot meg ser jeg absolutt intet bak den bilen, ikke alltid fordi jeg er blendet men fordi lyset fra bilen gjør det umulig å se hva som skjer bak den.! Holdt på å klikke for meg da jeg kjørte fra voss til bergen i kveld og jeg ble blendet om igjen og om igjen! Spesielt fra en idiot som kjørte bmw 7 serie bak meg med langlys og tåkelys pluss at han lå +/- 5 meter bak meg..

Her er noe for dere å hakke på som misliker sterke tåkelys: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1082390 heh :D

Lenke til kommentar
I alle år denne krangelen om disse lysa under fangeren har pågått.. osv osv.

Det er de som ikke har/hatt bil med orginale slike lys, som kan til denne krangelen. Disse bileiere har vært sjalu fra første stund over at de ikke hadde råd å kjøpe slik bil som naboen med dette ekstrautstyret.

Kan ikke disse sytepavene bruke noen kroner ekstra og kjøpe som naboen da.

Har aldri plaga meg disse lysene, bare tull og vas fra ende til annen.

Med andre ord er du en egoist som ikke har noe på veien å gjøre.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Så jeg er egoist? for at jeg ikke blir plaga av at "du" kjører bak meg/jeg møter deg med dine fine tente kurvelys

Jeg har andre ting i hverdagen å irritere meg over enn slike ting.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Tåkelys er idiotisk etter mørkets frambrudd!! Utenom det bryr jeg meg ikke. Heller ikke vis det er opplyste veier, men vis det er mørkt og det kommer en svær suv med nærlys(i noen tilfeller fjærnlys!!) mot meg ser jeg absolutt intet bak den bilen, ikke alltid fordi jeg er blendet men fordi lyset fra bilen gjør det umulig å se hva som skjer bak den.! Holdt på å klikke for meg da jeg kjørte fra voss til bergen i kveld og jeg ble blendet om igjen og om igjen! Spesielt fra en idiot som kjørte bmw 7 serie bak meg med langlys og tåkelys pluss at han lå +/- 5 meter bak meg..

Her er noe for dere å hakke på som misliker sterke tåkelys: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1082390 heh :D

Som du kanskje kan se nå så skulle dem være brukt på showbilen som IKKE skal oppholde seg på veien!

Men hakk ivei om du/dere vil! :)

Lenke til kommentar
Så jeg er egoist? for at jeg ikke blir plaga av at "du" kjører bak meg/jeg møter deg med dine fine tente kurvelys

Nei... Men slik jeg tolker innlegget ditt ser det ut som at du ikke ønsker å ta hensyn til at andre faktisk blir plaget av dine kurve/tåkelys men heller mener at disse er misunnelige på dine kurve/tåkelys.

Noe som sier meg at du er veldig selvsentrert.

Til informasjon så har jeg kurvetåke lys på to av bilene jeg bruker....

Jeg har faktisk prøvd å finne egnede forhold å bruke disse men har ikke greid det enda på Rav 4'n siden det lyser opp tåke / snø mye mer en nærlysa. Noe som er ganske feilslått...

bruker de heller ikke på mazdan siden det flytter blikket mitt nermere bilen når jeg skrur de på...

Lenke til kommentar

Nei... Men slik jeg tolker innlegget ditt ser det ut som at du ikke ønsker å ta hensyn til at andre faktisk blir plaget av dine kurve/tåkelys men heller mener at disse er misunnelige på dine kurve/tåkelys.

Noe som sier meg at du er veldig selvsentrert.

Til informasjon så har jeg kurvetåke lys på to av bilene jeg bruker....

Jeg har faktisk prøvd å finne egnede forhold å bruke disse men har ikke greid det enda på Rav 4'n siden det lyser opp tåke / snø mye mer en nærlysa. Noe som er ganske feilslått...

bruker de heller ikke på mazdan siden det flytter blikket mitt nermere bilen når jeg skrur de på...

Hvorfor er vi så opptatt av hensyn til hverandre? Er bare et jævla skalkeskjul spør du meg! Når alt kommer frem i lyset (bokstavlig talt), tenker vi bare på oss sjøl!

Lenke til kommentar
Har i hvert fall bestemt meg nå for å bestille med avblendbart speil om jeg skal kjøpe nybil.

Er ikke det orginalt? :o

Kjørte hjem fra hemsedal her for et par uker siden, var en i en q7 som så så evig tett oppi rumpa over en strekning på 5-6 mil, greit å kunne blenne speilet og kjøre "i sin egen verden" :p

Lenke til kommentar
Har i hvert fall bestemt meg nå for å bestille med avblendbart speil om jeg skal kjøpe nybil.

Er ikke det orginalt? :o

Niks. Ikke hos VW eller Audi i hvert fall.

Tydeligvis mange egoister her i tråden som ikke kunne brydd seg mindre om medtrafikanter.

Lenke til kommentar

biler med tåkelys som lyser skarpt, får mine fullys i trynet. har ekstra fjernlys i lyktene + 2 stk tusenmetere, å det er ikke behagelig å få rett i øya. men dette gjelder skarpe lys generelt, hater å møte folk med enten feiljusterte lys, dritskarpe tåkelys eller folk som ikke skrur av fjernlys.

tåkelys som ikke lyser skarpt, ser jeg ingen problemer med

møter jeg bil som ikke skur av fjernlys, blinker jeg selvsakt forsiktig først

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Har aldri hatt nor problemer med sikten når jeg møter biler med tåkelys.

Men det som er et problem, er biler med xenonlys over bakketopper. Da ser ikke jeg en dritt i hvert fall. Er som å kikke i blitzen på et kamera. Det er "mørkt" i flere sekunder etter pasering.

Lenke til kommentar

Tåkelys på enkelte biler er voldsomt sjenerende, og forbedrer ikke sikten når saltlaken ligger tjukt på veien og alt er mørkt.

Når jeg møter en av disse tåkelystullingene (som nå åpenbart er alt fra rånere og "tøffe" karer til husmødre og pensjonister) pleier jeg å slå på fjernlyset 3-4 sekunder før jeg møter, så har jeg i det minste en sjanse til å se gjennom lysveggen som kommer.

Lenke til kommentar

Tåkelys som blender er det noe feil med, fordi det er det som skal være den store forskjellen mellom nærlys og tåkelys. Nærlys produserer strølys for å kunne se skilt og reflekser, og det gir selvblending i dårlige forhold med mye vann eller annet i lufta. Tåkelys skal ikke lage noe som helst strølys. Det er strølyset som primært sett blender, så dersom tåkelys blender mer enn nærlys, så er det noe feil.

Typiske grunner til at tåkelys blender mer enn nærlys:

- Eier av bil synes tåkelysene lyser så kort at vedkommende gjør èn av følgende to ting:

1) Bytter til sterkere/ikke godkjente pærer.

2) Justerer dem oppover.

- Eier bryr seg null om hvilken tilstand dem er i, og kjører med 10 år gamle pærer, tilgriset glass som er fullt av skader som følge av steinsprut.

- Tåkelyset er rett og slett elendig konstruert (noe som er typisk for originalmontert tåkelys.. rett og slett ubrueklig). Dette kan være at de har løsnet fra festet, eller reflektoren er dårlig konstruert.

- Lysene er ettermontert og ikke korrekt montert. Dvs. montert for høyt, oppned, skevt, feil justert, osv.

- Eier har knørvet ut skjermen som står over pæra (den fjerner jo 70% av lyset fra pæra..)

Men det som er et problem, er biler med xenonlys over bakketopper. Da ser ikke jeg en dritt i hvert fall. Er som å kikke i blitzen på et kamera. Det er "mørkt" i flere sekunder etter pasering.

Det er generelt sett kun et problem med ettermontert xenonlys, eller ved bruk av for sterke pærer. Originalt xenonlys lyser ikke noe sterker enn originalt halogenlys, bare sprer lyset over et større område. Lyset er også konstruert slik at det er veldig lite lys som ligger fremst i mønsteret, som da gjør at når det havner opp mot møtende trafikkanter, så er det veldig lite lys som treffer. Når xenonpærer ettermonteres spesielt i prosjeksjonslykter er det vanlig at det området som ligger fremst blir fyllt i med veldig mye lys, som da er grunnen til at man ser knivskarp cut-off-linje. Cut-off-linjen er ikke en del av lysmønteret slik veldig mange tror, og den er ikke synlig under kjøring siden det ligger langt fremfor der det sterkeste lyset slutter. Det er ikke tilfelle når xenonpærer er ettermontert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...