Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tåkelys, hvorfor så hårsårt?

Anbefalte innlegg

hvorfor i humlepung driver folk å kjører med tåkelysa tente når det det ikke er tåke, det er jo som å tørke seg i rævva for man skal drite, det gir ikke så forbaska mye mening. (men det ser sikkert jævlig tøft ut)

Førerkort er ingen menneskerett, hvis du ikke klarer å føye deg etter noen enkle regler så har du ikke noe på vegen å gjøre. jeg syntes det er helt greit at man gir bøter for feil bruk av lys, men jeg syntes 2000 kroner var litt i høyeste laget, 1000 kroner hadde holdt.

Det er jo det som er meninga med ei bot!

Den skal være høyere en hva du ønsker å betale :)

Så lenge man bruker parklys og tåkelys på dagtid er det helt greit for meg. Men det er vel lov også såvidt jeg har skjønt. Kan jo være en grei måte å spare noen timer på levetiden til xenonlampene. Men jeg møtte en som var skikkelig genial. xenon i tåkelysene...

Er det noen som vireklig irriterer meg så er det de som setter xenonpærer i lykter som ikke er ment for det. De kaster blendene lys i alle retninger. Det burde man bli satt inn for. Kjempealright å ha en sånn bak seg når man har lav bil, og får lysene i alle tre speilene på en gang.

de burde få avskiltingsbegjæring + 2000 i bot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På dagstid er er det jo lov å kjøre med kurvelys og parklys.

... Ikke av motepolitiet.

Før mørkets frembrudd er det lov å bruke denne kombinasjonen. Men ikke ved mørkekjøring, pga. måten tåke/kurvelys sprer lyset i forhold til vanlig kjørelys/nærlys. Så det har ingenting med mote å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig forskjellig hvor godt tåkelysene lyser på biler også da, noen biler har veldig sterke mens andre bare har noen som gløder omtrent. På bmwen er det veldig dårlig lys, så tviler på att jeg blender noen no særlig med de..

Lenke til kommentar

Sorry, jeg tolket innlegget på en helt annen måte :blush:

Er det forresten noen andre som har observert råning med kombinasjonen nærlys+tåkelys? Før var det bare SUVer som kjørte rundt slik, men jeg synes jeg ser fler og fler rånebiler som kjører rundt slik nå, nesten for mange til at jeg orker å blinke på hver enkelt.

Lenke til kommentar

Hadde en idiot i en 7-serie BMW kjørende bak meg for et par kvelder siden. Selvfølgelig skulle han ha på det fuckings tåkelyset som var så skarpt av jeg nesten ble blendet hver gang jeg så i speilet - må ha vært dioder av noe slag. Jeg skjønner at det ser stilig ut, men faen heller, tenk på fler enn deg selv i trafikken.

Har i hvert fall bestemt meg nå for å bestille med avblendbart speil om jeg skal kjøpe nybil.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Tåkelysene er veldig fine på trange parkerings- eller gårdsplasser i mørket, og ofte det som skal til for å unngå å kjøre borti den fortauskanten man normalt ikke ville sett. Når det gjelder bruk på veien har jeg et litt mer lunkent forhold til det hele. Jeg har brukt dem i stedet for fjernlyset ved noen anledninger i kraftig snøvær eller tåke hvor vanlige fjernlys bare vil bli reflektert tilbake. Jeg slår de også av igjen i de tilfellene man normalt ville slått av fjernlyset, som når man møter andre biler. Jeg hater å møte andre som kjører med tåkelys, spesielt SUV-er og andre store biler, som ofte har veldig sterke og høyt monterte tåkelys.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd tåkelys som en plage. Man skal liksom ikke stirre inn i lysene heller. Tror heller at folk skal tenke på seg sjøl før de irriterer seg over andre. Typisk tankegang er: jeg er lovlydig men han idioten som kjører med tåkelys skal få!

Jeg har en relativt ny bil som har automatisk dimming på speilet så man ikke bli blendet av bilen som kommer bakfra! Ingen problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Her er det mange meninger blandet med paragraf ryttere. Selv har jeg aldrig hatt bil med tåkelys og de eneste gangene jeg har blitt blendet er men feilmonterte tåkelys, Altså at lykta sitter oppned. I en slik situasjon holder det nok å si ifra til bileieren.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri opplevd tåkelys som en plage. Man skal liksom ikke stirre inn i lysene heller. Tror heller at folk skal tenke på seg sjøl før de irriterer seg over andre. Typisk tankegang er: jeg er lovlydig men han idioten som kjører med tåkelys skal få!

Jeg har en relativt ny bil som har automatisk dimming på speilet så man ikke bli blendet av bilen som kommer bakfra! Ingen problem.

ehem...

Har du kanskje en bil som er litt høyere en en standard persjonbil?

Hadde det ikke vært verre for meg en å dimme sladrespeilet så hadde jeg nok ikke klaget.

Lyset reflekteres jo i hele kupeen, du kan jo prøve å sette på kupee lyset ditt å se om du får merker noe av det.

Om du IKKE merker noe av det så har du mest trolig blikket ditt rett foran støtfaneren på bilen din.

Det er ikke pga loven at det ergrer meg men pga at jeg blir blendet!

Jeg har de samme problemene med feilstilte lys, tror problemet koker ned til at folk ikke skjønner seg på en dritt av tekniske ting!

Lenke til kommentar

I alle år denne krangelen om disse lysa under fangeren har pågått.. osv osv.

Det er de som ikke har/hatt bil med orginale slike lys, som kan til denne krangelen. Disse bileiere har vært sjalu fra første stund over at de ikke hadde råd å kjøpe slik bil som naboen med dette ekstrautstyret.

Kan ikke disse sytepavene bruke noen kroner ekstra og kjøpe som naboen da.

Har aldri plaga meg disse lysene, bare tull og vas fra ende til annen.

Lenke til kommentar

ehem...

Har du kanskje en bil som er litt høyere en en standard persjonbil?

Hadde det ikke vært verre for meg en å dimme sladrespeilet så hadde jeg nok ikke klaget.

Lyset reflekteres jo i hele kupeen, du kan jo prøve å sette på kupee lyset ditt å se om du får merker noe av det.

Om du IKKE merker noe av det så har du mest trolig blikket ditt rett foran støtfaneren på bilen din.

Det er ikke pga loven at det ergrer meg men pga at jeg blir blendet!

Jeg har de samme problemene med feilstilte lys, tror problemet koker ned til at folk ikke skjønner seg på en dritt av tekniske ting!

Nei har vanlig personbil men kan ikke huske å ha opplevd dette! Eller jeg har sluttet og brenne kalorier for denne type problemstilling. Jeg er så møkk lei av at folk skal legge seg opp i alt. Dette ligger i den Norske sjela!

Ser heller at flere klager på de nye xenon lysene. Vil dette og bli ett problem for såre personer?

Feilstilte lys vil selvfølgelig være ett problem, men det er ikke ditt problem og du kan dessverre ikke gjøre så mye med det. Suck it up!

Lenke til kommentar
Feilstilte lys vil selvfølgelig være ett problem, men det er ikke ditt problem og du kan dessverre ikke gjøre så mye med det. Suck it up!

Dersom man gjør noe som går utover en annen, så kan det fort bli dens problem. Den eneste gode grunnen til å bruke tåkelys i det hele tatt er for å spare nær/fjernlyspærene.

Lenke til kommentar
I alle år denne krangelen om disse lysa under fangeren har pågått.. osv osv.

Det er de som ikke har/hatt bil med orginale slike lys, som kan til denne krangelen. Disse bileiere har vært sjalu fra første stund over at de ikke hadde råd å kjøpe slik bil som naboen med dette ekstrautstyret.

Kan ikke disse sytepavene bruke noen kroner ekstra og kjøpe som naboen da.

Har aldri plaga meg disse lysene, bare tull og vas fra ende til annen.

Med andre ord er du en egoist som ikke har noe på veien å gjøre.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Lenke til kommentar
Nei har vanlig personbil men kan ikke huske å ha opplevd dette! Eller jeg har sluttet og brenne kalorier for denne type problemstilling. Jeg er så møkk lei av at folk skal legge seg opp i alt. Dette ligger i den Norske sjela!

Ser heller at flere klager på de nye xenon lysene. Vil dette og bli ett problem for såre personer?

Feilstilte lys og feil lysbruk kan absolutt være et problem for medtrafikanter. Det er en ting at man ikke skal stirre inn i lysene, men når man kjører langs en vei på kveldstid med mye folk og biler, så må man jo konstant bevege blikket over hele trafikkbildet for å oppdatere det, spesielt med tanke på fotgjengere i mørke klær uten refleks. Da går det ikke an å bare holde blikket rett fram. Og det siste man da trenger er møtende biler med liksom-xenon eller tåkelys.

Lenke til kommentar

En annen ting er at det blir vanskelig å se forbi en bil fullt utstyrt med spredere på en mørk vei. Selv om man ikke blir så mye blendet, mister man allikevel en del sikt på grunn av denna "lysveggen" bilen med masse lys lager. Men det er selvsagt forskjell fra bil til bil, noen har jo bare tåkelys som knapt gløder.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...