Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tåkelys, hvorfor så hårsårt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i Molde kummune og hær har de for noen uker siden beggynt å aksjonere mot tåke/kurvelys, de som blir stoppet med tåke/kurvelys og nærlys i gode siktforhold får forelegg på omlag 2000 kr.

Dette tiltaket ønsket jeg velkommen siden det i flere år har vært mange bilder som har kjørt med kurve/tåkelys i alleslags værforhold, noe som har vært veldig plagsomt siden lyset fra tåke kurvelys lyser opp bakken foran bilen som gjør at lyset reflekteres og blir blendene for møtende trafikk.

Jeg registrer også her i Molde at mange av de som har blitt stoppet og fått forelegg føler seg veldig urimelig behandlet siden de bl.a tror at ved å lyse opp veien øker de trafikk-sikkerheten. Selv om det de gjør er å flytte fokuset nermere bilen og også redusere hvor lang en ser i mørke forhold siden det er sterkt lys nærme bilen.

Hvofor er det så viktig for så mange å kunne få kjøre med kurve/tåkelys?

Noen som har noen synspunkt på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører med tåkelysene på fordi jeg synes selv bilen ser stiligere ut med dem tente enn av. Ofte kombinert med parkeringslys, med mindre det er mørkt ute. Er klar over at det ikke gir bedre sikt, men så bruker jeg det kun i byen også. Når jeg kjører opp og ned mellom Kristiansand, hvor store deler av strekningen er mørkelagt, bruker jeg kun kjørelys/fjernlys.

Lenke til kommentar
Jeg kjører med tåkelysene på fordi jeg synes selv bilen ser stiligere ut med dem tente enn av. Ofte kombinert med parkeringslys, med mindre det er mørkt ute. Er klar over at det ikke gir bedre sikt, men så bruker jeg det kun i byen også. Når jeg kjører opp og ned mellom Kristiansand, hvor store deler av strekningen er mørkelagt, bruker jeg kun kjørelys/fjernlys.

Er helt enig i at mange bilder kler tåke/kurvelysene og jeg er ganske sikker på at det er derfor mange kjører med dem konstant.

Jeg har selvfølgelig ikke noe imot at de blir brukt på dagtid, mange biler ser somsagt bedre ut med de på :)

Lenke til kommentar

Snart får vi vel ikke lov til å kjøre bil i Norge en gang med alle disse reglene de skal ha... å kjøre med parkeringslys og tåkelys gjør at man får en litt tøffere look på bilen, men ikke noe annet.

2000kr for å kjøre med de lysa på... fantastisk. Kanskje de pengene blir brukt til nye veier hvertfall? :):roll:

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjørte en del i Møre og Romsdal i desember/januar, og observerte (uten å ha ført nøyaktig statistikk) at det er mye mer feil lysbruk der enn i resten av landet. Spesielt rundt Ålesund/på Sunnmøre kjørte "alle" med tåkelysene på hele tiden, gjerne sammen med fjernlys(!). Kanskje fiskere som skulle vise at de endelig hadde fått råd kjøpe seg bil med tåkelys? Eller er det andre årsaker?

Lenke til kommentar

Er det ikke lovlig å benytte seg av park+tåkelys så lenge det er lyst ute da?

Selv ser jeg ikke det store behovete.. noen synes det ser bedre ut og det er vel eneste grunnen til at det blir benyttet.

edit: Ser nå at dette ikke gjaldt dagtid nei. :wee:

Endret av phax
Lenke til kommentar
Jeg kjørte en del i Møre og Romsdal i desember/januar, og observerte (uten å ha ført nøyaktig statistikk) at det er mye mer feil lysbruk der enn i resten av landet. Spesielt rundt Ålesund/på Sunnmøre kjørte "alle" med tåkelysene på hele tiden, gjerne sammen med fjernlys(!). Kanskje fiskere som skulle vise at de endelig hadde fått råd kjøpe seg bil med tåkelys? Eller er det andre årsaker?

Det håper jeg for deres skyld at stemmer! :)

Det er jo nesten halvparten av bilene her som har en eller annen lysfeil!

faktisk veldig irriterende

Lenke til kommentar

Jeg kjører kun med denne typen lys på dagtid eller i opplyste gater i byen. Ser ikke helt problemet med det i grunn, så lenge de ikke blender måsen så skal det vel noe til at man blir så blendet av lyset. Jeg har iallefall ikke noe problemer med det. Men er det snakk om denne typen lysbruk etter mørkets frembrudd, så er det en annen sak, da blender det ganske greit av og til. Men å stoppe de som bruker denne lyskombinasjonen på dagtid ser jeg ikke helt poenget i.

Lenke til kommentar

Tåkelys er en uting og gir faktisk farligere belysning da synsfeltet trekkes nedover imot veien der en kjører og ikke framover som en skal gjøre da en skal holde blikket langt fram for å ha god oversikt.

At folk får bot for å bruke lysene galt gjør meg ikke noe i det hele tatt, jeg syns det er en bra ting.

Lenke til kommentar
Jeg kjører kun med denne typen lys på dagtid eller i opplyste gater i byen. Ser ikke helt problemet med det i grunn, så lenge de ikke blender måsen så skal det vel noe til at man blir så blendet av lyset. Jeg har iallefall ikke noe problemer med det. Men er det snakk om denne typen lysbruk etter mørkets frembrudd, så er det en annen sak, da blender det ganske greit av og til. Men å stoppe de som bruker denne lyskombinasjonen på dagtid ser jeg ikke helt poenget i.

Når jeg skrev greie lysforhold mente jeg ikke dagtid men når det ikke er tåke eller andreforhold som førertil at det er bedre sikt med tåkelys.

Lenke til kommentar

.. følgende scenario: du kjører hjem om kvelden. ute er det mørkt og et variabelt føre. plutselig kommer det 4 lys i speilet. de blir sterkere og sterkere. du får med deg detaljen om at tåkelysene er sterke, og frontlyktene er svake. lyset blir sterkere. nå begynner du å føle en viss -bokstavelig talt- usikkerhet. bilen som er bak deg er farlig nærme. hvorfor lurer du, du kjører jo allerede 10 over fartsgrensa. lyset oppleves blendene og grasat irriterende. det kommer en lang og strak strekning. bilen bakfra kjører ikke forbi, han ligger bare krusende rett bak deg. du sanker farten, blinker litt til siden for å gi tegn til at personen kan kjøre forbi. men ingen endring.

etter noen minutter kjører du innom en bensinstasjon for å fylle på tanken. den faens bilen som var bak deg kjører også inn på stasjonen, men stopper ikke før han har parkert ved noen andre biler. personen parkerer tett, og senker det sotete vinduet sitt. Det er tre biler der; bmw, audi og volvo. samtlige har sotete ruter, kn-filter og effektanlegg. De er fullvoksne sedaner med 1,6 liter motorer.

du begynner å fylle på tanken, plutselig stykker du til inni deg av en høy lyd. de tre bilene der borte står og ruser.

ALT blir rødt, du springer bort og hopper med begge bena i frontruta, ruta gir etter. ut av bilene kommer det en kort asiater på 18 år, en 26 år gammel gris med tattiser og pinlig stusset ansikthår og farget hår.. og har ei ungjente på 15 år i baksete. den tredje er en pappagutt, en soss av de værste. alle er ute av form med armer av pinnestilker. du løfter opp asiateren og røsker ham ned på kneet.. ryggen braker, 60kg av en kropp siger sammen som en sekk. du finner et brekkjern og knuser fortennene på sossen, blodet fosser. du tar deg selv i å smile, du nyter hvert sekund. 26 åringen som jobber som truckfører, kaster vekk røyken og spytter ut snusen.. han kommer springende mot deg, men stopper opp halveis på veien bort. han hiver etter luft. du går bort til ham, bøyer armene hans sake men sikkert bak mot ryggen.. knekk og knakk sier det, han skriker og griner.

du sover godt den natten.

Noen som kjenner seg igjen? :)

Lenke til kommentar

Det er best å passe seg for blodøksa skjønner jeg  :p

En spennende skildring, absolutt, men jeg synes vel at noen av straffemetodene var litt drastiske med tanke på at ingen av de impliserte egentlig hadde plaget vikingen, bortsett fra med sin ufyselige væremåte.

Satser vel egentlig på at lakrismann' er mer rettferdig og har bedre evne til å avpasse reaksjonen etter provokasjonen i slike situasjoner, men respekt til blodøks for initiativet!

Lenke til kommentar

Mulig jeg bør til optiker å få sjekket synet, siden jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i alle historiene i ganske mange tråder her på forumet, om hvor forferdelig det er å møte, eller bli innhentet, av biler med tåkelysene tent.

Jeg har kjørt bil i maange år, og jeg kjører flere km en de fleste her inne pr år, og jeg blir ALDRI blendet av andres tåkelys.

What`s the fu... problem?

Men som en liten digresjon; hvorfor kjører 98% av alle firehjulstrekkere (SUV`r) med tåkelys og nærlys samtidig tent??

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor høyt du sitter, men folk flest som har "ordinære" biler blir sjenert ved feil bruk av tåkelys både fra bakenforliggende og imøtekommende biler. En skal ikke se direkte i lysene på møtende biler, men når det er over 100w mer lys i synsfeltet en det som er normalt så påvirker det nattsynet og det tar lengre tid å få det tilbake igjen etter å ha passert en møtende bil.

Når det gjeller SUV og tåkelysbruk så er det enten fordi folk ikke vet, eller så tror de at de vet så mye bedre en den slemme mannen med lue som står å prater "tull" i avisen (UP Sjefen/aka Hummelgård).

Lenke til kommentar

En annen ting er at det kan skape mye gjenskinn på våt vei. Det er heller ikke spesielt heldig å møte en bil på en bakketopp i kombinasjon med tåkelys og våt veibane.

I dagslys derimot er det ikke så sjenerende, men det er en vond vane å legge seg til. Om det ser kult ut er vel uansett bare sjåføren som bryr seg om.

By the way, møtte en bilist på en mørk strekning på lørdagskvelden. Tåkelys kombinert med parklys, noe som førte til at han/hun hadde rundt 15 meter oppløst vei. Smart.

Lenke til kommentar

hvorfor i humlepung driver folk å kjører med tåkelysa tente når det det ikke er tåke, det er jo som å tørke seg i rævva for man skal drite, det gir ikke så forbaska mye mening. (men det ser sikkert jævlig tøft ut)

Førerkort er ingen menneskerett, hvis du ikke klarer å føye deg etter noen enkle regler så har du ikke noe på vegen å gjøre. jeg syntes det er helt greit at man gir bøter for feil bruk av lys, men jeg syntes 2000 kroner var litt i høyeste laget, 1000 kroner hadde holdt.

Lenke til kommentar
hvorfor i humlepung driver folk å kjører med tåkelysa tente når det det ikke er tåke, det er jo som å tørke seg i rævva for man skal drite, det gir ikke så forbaska mye mening. (men det ser sikkert jævlig tøft ut)

Førerkort er ingen menneskerett, hvis du ikke klarer å føye deg etter noen enkle regler så har du ikke noe på vegen å gjøre. jeg syntes det er helt greit at man gir bøter for feil bruk av lys, men jeg syntes 2000 kroner var litt i høyeste laget, 1000 kroner hadde holdt.

Det er jo det som er meninga med ei bot!

Den skal være høyere en hva du ønsker å betale :)

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvor høyt du sitter, men folk flest som har "ordinære" biler blir sjenert ved feil bruk av tåkelys både fra bakenforliggende og imøtekommende biler. En skal ikke se direkte i lysene på møtende biler, men når det er over 100w mer lys i synsfeltet en det som er normalt så påvirker det nattsynet og det tar lengre tid å få det tilbake igjen etter å ha passert en møtende bil.

Når det gjeller SUV og tåkelysbruk så er det enten fordi folk ikke vet, eller så tror de at de vet så mye bedre en den slemme mannen med lue som står å prater "tull" i avisen (UP Sjefen/aka Hummelgård).

Høyt og høyt, fru Blom...

Noen cm høyere enn i en Porsche. Kjører en SVÆR Voyager. ;-)

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...