Gå til innhold

Ny PC, P5Q og E8500?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge meg ny PC som skal brukes en del til musikkproduksjon, bilde- og videoredigering, samt litt spill og vanlige ting:-)

Har tenkt:

Asus P5Q

Intel E8500 (synes E8600 gir lite for nesten en tusenlapp ekstra?)

OCZ Vendetta 2 kjøler

2 * 2GB 8500 DDR2 minne

2 * 1TB Samsung F1 HDD i RAID for best lese/skriveytelse.

Windows XP 32-bit

Har Antec P182 kabinett

Vil det gå fint å ha 4 GB minne i XP 32-bit (vet jeg ikke får utnyttet alt, men ser ikke noe poeng i å kjøpe mindre.. blir mulig windows 7 som OS nr 2 etterhvert også..)?

Skjermkort ser jeg kanskje for meg et Radeon 4850 kort, da dette gir mye for pengene virker det som? Litt usikker på 512 eller 1GB.. Gir 1 GB nevneverdige fordeler?

Jeg har tenkt at tokjerneprosessor er bra, siden jeg pleier å konsentrere meg om én ting av gangen.. Jeg har ikke tenkt å spille samtidig som jeg lager musikk liksom..

Noen som har noe å utsette på dette? Eller tips om bedre ytelse for pengene?

Endret av mortdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser helt greit ut dette. Men jeg ville gått for E8400 isteden for 8500 og spart noen hundre lapper. Du vil ikke merke forskjell på E8400 kontra E8500, veldig lett å klokke uansett(Har sett folk klokke E8400 @ 3,8 stabilt).

Når det gjelder 1gb og 512mb er det kun merkbart når du kjører spill i høye oppløsninger, gjerne oppløsninger høyere enn 2024x1200 eller hva det er :)

Konklusjon: E8400 og 512mb kort(med mindre du spiller på oppløsninger høyere enn dette)

Endret av x3m_pl4yer
Lenke til kommentar

Hvor stor skjerm bruker du? Jeg har en 4850 512mb, og jeg merket med en gang jeg fikk min 32" (1920x1080) at den begynnte og slite i en del spill da oppløsningen gikk opp.

Før hadde jeg en 19" (1280x1024) Og da gikk alle spillene glimrende.

Jeg vet ikke om det er så mye forskjell på 512 og 1gb versonen, men søker du på google finner du helt sikkert tester ang. dette.

Lenke til kommentar
Vel, per i dag har jeg en 19" 1440*900, men har sterke mistanker om at denne ryker mot en BenQ E2400HD 24" FullHD skjerm i samme slengen..

Godt valg av skjerm ihvertfall. Har den samme bare i 22 og er ganske fornøyd.

Men som sagt, du bør finne ut dette før du kjøper kjøper det. For 512mb kontra 1gb koster en god del, og det er ikke langt ifra 4870 512mb kontra 4850 1gb.

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar

Bra oppsett. Det fungerer helt fint med 4GB RAM i 32-bit OS - du får bare ikke utnyttet alt minnet.

Det er ingen/lite vits å gå for 1GB versjonen av HD4850. Kortet klarer ikke utnytte det ekstra minnet pga lav minnebåndbredde. Har du penger til 1GB HD4850 bør du heller vurdere HD4870 som han over skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...