panzerwolf Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Da har jeg endelig fått kjøpt og satt opp ny rigg hjemme. Har lagt inn Wine, men jeg ønsker å endre arbeidskatalogen til programmet, altså der det har "C:", "registeret" osv. (blir vel alt i /home/.../.wine). Hvordan gjør jeg dette? Regner med at det er en konfig-fil et eller annet sted som forteller Wine dette... Jeg har en egen disk som jeg vil legge alle applikasjonene som kjøres i wine på. Dersom det er for vanskelig å endre stien i selve Wine, kan jeg i stede flytte innholdet i .wine til denne disken og så montere den mot .wine? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Skulle vel tro du kan flytte .wine til et annet sted, også symlinke denne til /home/brukernavn/.wine Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Ja, takk, kan fungere det også. Hadde dog følt mest "riktig" og endre konfig'en, men det er kanskje bare gammel vane fra andre OS Lenke til kommentar
Nashbar Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kan være verdt å kjøre winecfg og sjekke ut "stasjoner" fanen hvis du ikke har gjort det Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Du kan også vurdere å bruke ulike wine-prefiks. Da kan du lett skille programmer fra hverandre ved å la dem kjøre i hvert sitt filsystem. F.eks WINEPREFIX=$HOME/winebottles/Fallout winecfg Dette oppretter et nytt wine-"filsystem" under WINEPREFIX-katalogen. Hva som regnes som "Mine dokumenter" etc. må du styre gjennom winecfg, slik som beskrevet av Hr_Pengesekk. Når programmet er installert, så kan man kjøre det med: WINEPREFIX=$HOME/winebottles/Fallout wine "C:\Program Files\Fallout\Fallout.exe" -<opsjoner til EXE-fil> Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Takker for tipsene her. Desverre så gikk det galt, fryktelig galt. Jeg begynte med å forsøke å symlinke, men må ha gjort noe feil, muligens i kombinasjon med at jeg la til monteringene av et par disker i fstab i samme omgang. En av disse diskene var den jeg vil bruke til wine som jeg forsøkte å montere på /home/../Wine. Tror ikke jeg fikk til rettighetene heller (må få lært meg å montere og gi riktige rettigheter samtidig snart). Uansett, jeg tror jeg klarte på en eller annen måte å linke hjemmeområdet til /home/../wine/[brukernavn] da jeg forsøkte å flytte samt linke .wine til denne katalogen. Resultatet ble en ødelagt /home-partisjon så det blir vel på'n igjen med reinstallering i kveld. Minner om da jeg begynte å fikle med ting i Windows i begynnelsen det her; ødelegge og prøve på nytt igjen Jeg forsøkte forvørig winecfga aller først, men kunne ikke der endre "C:", bare legge til nye stasjonsaliaser. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hvordan i all verden fikk du idéen å bruke /home/../wine/? . = Katalog du står i. .. = Katalog over den du står i. .filnavn eller .katalognavn = Skjult fil/katalog Du bør kanskje lære deg enkel filbehandling før du prøver å flytte ting rundt på den måten. Edit: Eller bruker du bare .. istedenfor brukernavn? Uansett. Monter disken i /home/brukernavn/Wine Endre rettigheter på den nye disken : sudo chown -R brukernavn /home/brukernavn/Wine Flytt innholdet i .wine over i den nye katalogen, slett .wine og opprett symlink : mv /home/brukernavn/.wine/* /home/brukernavn/Wine/ rmdir /home/brukernavn/.wine ln -s /home/brukernavn/Wine /home/brukernavn/.wine Endret 3. mars 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Stemmer, .. var istede for brukernavn. Burde ha skrevet brukernavn i postene her, ja, visste jo egentlig at .. brukes av filsystemet Takker, ser hva jeg gjorde galt her nå. Huska bl.a. ikke kommandoen for å symlinke så brukte bare Nautilus til det i stede. Tror jeg neste gang bruker litt mer tid å slå det opp. Hadde heller ikke -R da jeg kjørte chown... Prøver igjen i kveld Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Funka fint det her nå Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå